spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomePrima PaginăDrumul spre Iaşi modernizat cu vorbe

Drumul spre Iaşi modernizat cu vorbe

Licitaţia drumului Botoşani – Târgu Frumos cunoaşte o nouă amânare. Astfel, potrivit site-ului de licitaţii publice, termenul limită nu mai este 22 aprilie, ci 2 mai. Termenul de prelungire al depunerii ofertelor ar putea fi solicitat de constructorii interesaţi de această lucrare în condiţiile în care s-au solicitat până acum două clarificări, iar Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe lângă răspunsuri a publicat pe SEAP şi două erate.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Criterii financiare foarte ridicate

 

Pe de altă, însă, condiţiile impuse în caietul de sarcini, prin intermediul cărora se încearcă contractarea lucrării cu o firmă mare, ar putea sabota întregul proiect. Mai concret este vorba de condiţiile financiare şi tehnice impuse. Astfel, firmele care vor să modernizeze cei aproximativ 72 de kilometri de drum trebuie să demonstreze că au dus la bun sfârşit, în ultimii cinci ani, „lucrări de construcţie nouă şi/sau modernizare şi/sau reabilitare şi/sau lărgire de autostrăzi şi/sau drumuri naţionale şi/sau drumuri expres, la nivelul a maxim trei contracte, în valoare cumulată de minim: 250.000.000 lei, fără TVA”. Asta înseamnă că, la nivelul cursului actual, firmele care ar dori să construiască drumul spre Iaşi trebuie să fi avut în ultimii ani trei contracte care să cumuleze aproximativ 53 de milioane de euro.

Şi asta nu este singura condiţie financiară „restrictivă”. Ofertanţii trebuie să fi avut studii de fezabilitate sau proiecte tehnice în ultimii cinci ani de minim şapte milioane de lei, adică de 1,5 milioane de euro. Ei trebuie să mai demonstreze că în fiecare an din perioada 2015-1017 a avut o cifră de afaceri de minim 85 de milioane de lei, adică de minim 18,6 milioane de euro.

E drept că firmele de construcţii şi cele de infrastructură au contracte mari, dar chiar şi aşa condiţiile financiare impuse sunt destul de mari, puţine fiind societăţile capabile să le îndeplinească.

CNAIR a impus şi o serie de condiţii tehnice. Astfel, constructorul trebuie să dovedească că dispune, printre alte utilaje, de minim 40 de autobasculante, şase cilindri compactori, patru freze de asfalt, dar şi o instalaţie de preparare a mixturilor asfaltice la cald.

Neactualizarea costurilor, o altă problemă

 

O altă problemă o reprezintă neactualizarea costurilor. Indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi de Guvernul Tudose la sfârşitul anului 2017, iar investiţia a fost evaluată la a 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA. Cu aceşti bani se urmăreşte a se face proiectarea drumului, dar şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.

Experienţa ultimelor mari lucrări de investiţii scoase la licitaţie în judeţ, şi anume drumul strategic şi lucrările pe sectoarele unde s-au înregistrat alunecări de teren, ne arată că în lipsa reactualizării valorilor, în condiţiile creşterii costurilor cu forţa de muncă din construcţii şi a scumpirii bitumului, constructorii nu depun oferte angajante, deşi, pe parcursul desfăşurării licitaţiei cer clarificări legate de banii disponibili şi lucrările care trebuie efectuate.

Licitaţie amânată din cauza ofertelor neconforme

 

Prima licitaţie a fost demarată în mai 2018 şi anulată pe 22 ianuarie în acest an, CNAIR motivând că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme. Aşa că licitaţie a fost reluată pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Botoşani. Potrivit anunţului de pe SEAP, câştigătorul licitaţiei ar trebui anunţat, cel mai târziu pe 22 octombrie, ora 18:00. Doar că acesta este un termen orientativ, CNAIR putând solicita termene de prelungire a perioadei de evaluare, aşa cum s-a întâmplat de două ori la prima licitaţie, care apoi a fost anulată.

În cel mai optimist caz, de pe 22 octombrie va începe să curgă timpul alocat proiectării, cinci luni, după care alte 24 de luni pentru execuţie. Astfel, în cel mai fericit caz, termenul de finalizare al investiţiei este martie 2022. Asta în cazul în care nu vor exista solicitări de prelungire a evaluării ofertelor şi contestaţii.

 

 

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
-1.7 ° C
-0.4 °
-1.7 °
79 %
2.5kmh
59 %
vin
4 °
sâm
2 °
Dum
2 °
lun
4 °
mar
2 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Mai sunt și patrioți care-s pro europeni și nu așteaptă casele de la Simion, ceea ce e bine.

EDITORIAL

Deși mai sunt puține zile până când vom merge la urne, interesul românilor pentru dezbaterile electorale tinde spre zero, iar asta ar trebui să...

EPIGRAMA ZILEI

A dat neaua peste vii Peste dealuri și câmpii, Peste crângul cel pustiu Peste-al meu păr castaniu... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...