Licitaţia drumului Botoşani – Târgu Frumos cunoaşte o nouă amânare. Astfel, potrivit site-ului de licitaţii publice, termenul limită nu mai este 22 aprilie, ci 2 mai. Termenul de prelungire al depunerii ofertelor ar putea fi solicitat de constructorii interesaţi de această lucrare în condiţiile în care s-au solicitat până acum două clarificări, iar Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe lângă răspunsuri a publicat pe SEAP şi două erate.
Criterii financiare foarte ridicate
Pe de altă, însă, condiţiile impuse în caietul de sarcini, prin intermediul cărora se încearcă contractarea lucrării cu o firmă mare, ar putea sabota întregul proiect. Mai concret este vorba de condiţiile financiare şi tehnice impuse. Astfel, firmele care vor să modernizeze cei aproximativ 72 de kilometri de drum trebuie să demonstreze că au dus la bun sfârşit, în ultimii cinci ani, „lucrări de construcţie nouă şi/sau modernizare şi/sau reabilitare şi/sau lărgire de autostrăzi şi/sau drumuri naţionale şi/sau drumuri expres, la nivelul a maxim trei contracte, în valoare cumulată de minim: 250.000.000 lei, fără TVA”. Asta înseamnă că, la nivelul cursului actual, firmele care ar dori să construiască drumul spre Iaşi trebuie să fi avut în ultimii ani trei contracte care să cumuleze aproximativ 53 de milioane de euro.
Şi asta nu este singura condiţie financiară „restrictivă”. Ofertanţii trebuie să fi avut studii de fezabilitate sau proiecte tehnice în ultimii cinci ani de minim şapte milioane de lei, adică de 1,5 milioane de euro. Ei trebuie să mai demonstreze că în fiecare an din perioada 2015-1017 a avut o cifră de afaceri de minim 85 de milioane de lei, adică de minim 18,6 milioane de euro.
E drept că firmele de construcţii şi cele de infrastructură au contracte mari, dar chiar şi aşa condiţiile financiare impuse sunt destul de mari, puţine fiind societăţile capabile să le îndeplinească.
CNAIR a impus şi o serie de condiţii tehnice. Astfel, constructorul trebuie să dovedească că dispune, printre alte utilaje, de minim 40 de autobasculante, şase cilindri compactori, patru freze de asfalt, dar şi o instalaţie de preparare a mixturilor asfaltice la cald.
Neactualizarea costurilor, o altă problemă
O altă problemă o reprezintă neactualizarea costurilor. Indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi de Guvernul Tudose la sfârşitul anului 2017, iar investiţia a fost evaluată la a 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA. Cu aceşti bani se urmăreşte a se face proiectarea drumului, dar şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.
Experienţa ultimelor mari lucrări de investiţii scoase la licitaţie în judeţ, şi anume drumul strategic şi lucrările pe sectoarele unde s-au înregistrat alunecări de teren, ne arată că în lipsa reactualizării valorilor, în condiţiile creşterii costurilor cu forţa de muncă din construcţii şi a scumpirii bitumului, constructorii nu depun oferte angajante, deşi, pe parcursul desfăşurării licitaţiei cer clarificări legate de banii disponibili şi lucrările care trebuie efectuate.
Licitaţie amânată din cauza ofertelor neconforme
Prima licitaţie a fost demarată în mai 2018 şi anulată pe 22 ianuarie în acest an, CNAIR motivând că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme. Aşa că licitaţie a fost reluată pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Botoşani. Potrivit anunţului de pe SEAP, câştigătorul licitaţiei ar trebui anunţat, cel mai târziu pe 22 octombrie, ora 18:00. Doar că acesta este un termen orientativ, CNAIR putând solicita termene de prelungire a perioadei de evaluare, aşa cum s-a întâmplat de două ori la prima licitaţie, care apoi a fost anulată.
În cel mai optimist caz, de pe 22 octombrie va începe să curgă timpul alocat proiectării, cinci luni, după care alte 24 de luni pentru execuţie. Astfel, în cel mai fericit caz, termenul de finalizare al investiţiei este martie 2022. Asta în cazul în care nu vor exista solicitări de prelungire a evaluării ofertelor şi contestaţii.