A îmbrățișat viața monahală încă din tinerețe. Pentru viața sa curată și bineplăcută lui Dumnezeu a fost chemat la arhierie, fiind numit Arhiepiscop al cetății Pătarelor din Licia. Sfântul Mucenic Metodie a fost un adversar al ereziei lui Origen. S-a săvârșit mucenicește în cetatea Chalcis din Siria, pe vremea împăratului Aurelian. Sfântul Mucenic Metodie a prorocit căderea Constantinopolului.
Sfântul Nicolae Cabasila
Apare ca una dintre personalitățile cele mai remarcabile care au ilustrat istoria politică, religioasă și culturală a lumii bizantine din sec. XIV.
Nicolae a plecat de timpuriu la Constantinopol, unde îl atrăgea pasiunea pentru studiu și astfel între 1335-1340 a studiat sub călăuzirea sigură a unchiului său arhiepiscopul Nil Cabasila al Tesalonicului, retorică, filozofie, drept, astronomie și teologie.
Pe plan religios, în controversa celebră a isihasmului, Nicolae Cabasila a fost, ca și unchiul său Nil, un adept convins și fidel al partidei ortodoxe al cărei exponent era Sfântul Grigorie Palama. Nicolae Cabasila va apăra doctrina palamită, împotriva partidei lui Varlaam Calabritul.
Ca teolog mistic, totuși Cabasila în timp ce isihaştii puneau accentul pe rugăciunea neîncetată și contemplație care tinde la unirea spirituală cu Dumnezeu prin meditație şi contemplație, adică la vederea și unirea nemijlocită de forme materiale și sensibile, Cabasila, conștient de faptul că această cale este o cale excepțională de trăire și experiență duhovnicească, propune calea misticii liturgice, culturale și sacramentale, care urmărește unirea formelor sensibile ale cultului divin cu viața duhovnicească.
Pe plan politic, Cabasila se găsea, ca toți nobilii timpului, alături de Ioan Cantacuzen și nu o dată a avut el prilejul să ia atitudine împotriva Zeloţilor, scriind chiar un aspru rechizitoriu la adresa acestora. În anul 1346, răsculații au masacrat aristocrația Tesalonicului; Nicolae Cabasila a fost unul dintre puţinii nobili care au scăpat cu viaţă din acel măcel. Sfântul Grigorie Palama nu fu primit de tesaloniceni decât de abia la 1350, când aceștia acceptară, în sfârșit, domnia lui Cantacuzen. Faptul acesta făcu, probabil, și pe Nicolae Cabasila să părăsească Tesalonicul și să trăiască în anturajul Cantacuzinilor, la Bizanț, unde îl găsim în 1349 și 1350.
În anul 1354, Nicolae Cabasila figura printre cei trei candidați la scaunul patriarhal de Constantinopol, alături de Filotei de Iraclia și Macarie de Filadelfia, deși era încă laic, dovadă elocventă de care se bucura lumea bizantină datorită erudiției și sfințeniei vieții sale.
În scrierea “Cunoașterea lui Dumnezeu” Paul Evdochimov relatează la subsolul paginii că Nicolae Cabasila moare călugărit la mănăstirea Osios Lucas din Tesalonic.
Sfântul Nicolae Cabasila s-a făcut cunoscut îndeosebi prin două opere:
“Erminia” sau “Tâlcuirea Sfintei Liturghii” – prin care autorul se impune drept cel mai autorizat interpret al Liturghiei bizantine, iar această lucrare se impune drept cea mai profundă și mai cunoscută dintre toate tâlcuirile liturgice clasice ale Ortodoxiei.
“Despre viața în Hristos” este o prețioasă lucrare de mistică liturgică, şiexpune subiectul vieții harice ce se împărtășește creștinilor prin Sfintele Taine, unindu-i progresiv cu Hristos.
Preot Olivian SANDU