miercuri, decembrie 11, 2024
HomePrima PaginăSpital sărăcit de fuga bolnavilor

Spital sărăcit de fuga bolnavilor

Spitalul Județean de Urgență (SJU) „Mavromati” din Botoșani, cea mai mare unitate sanitară din Moldova, se află într-o situație extrem de gravă, fiind aproape de colaps financiar din cauza incapacității de a respecta contractele încheiate cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS).


Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro

*Baza legală poate fi consultată AICI.


De mai bine de șase luni consecutive, spitalul nu reușește să îndeplinească indicatorii de internare conveniți cu instituția de sănătate, pierzând lunar aproximativ 200.000 de lei, sumă care ar putea fi folosită pentru investiții, achiziționarea de echipamente medicale sau modernizarea infrastructurii.

„Vom depăşi momentul”

În ciuda unor suplimentări financiare din partea CAS, din vara acestui an, care au vizat tocmai acoperirea deficitului de internări, Spitalul Județean „Mavromati” nu reușește să atragă fondurile disponibile. Nici măcar încercările actualului manager al unităţii sanitare, Corneliu Prepeliță, care a fost nevoit să convoace ședințe urgente cu șefii de secție pentru a analiza cauzele acestei probleme, nu au avut prea mari sorţi de izbândă.

Dacă la început principalele motive invocate erau perioada de vară, când adresabilitatea pacienților scade din cauza vacanțelor, dar și concediile medicilor, criza de pacienţi a continuat şi în lunile următoare. Deşi a recunoscut că în continuare nu se îndeplineşte contractul cu CAS, managerul a lăsat să se înţeleagă că „totul este sub control”.

Corneliu Prepeliță susține că aceste deficiențe sunt „ușor gestionabile” și că se vor depăși în scurt timp. „Este un procent ușor gestionabil care va fi depășit”, a afirmat acesta în urmă cu o lună.

Salarii uriaşe pentru medici cu cinci bolnavi

Problema, însă, nu este doar una sezonieră, ci reflectă un management defectuos al spitalului, care nu reușește să maximizeze utilizarea locurilor disponibile și a resurselor umane.

În prezent, se înregistrează o adresabilitate ridicată la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU), însă doar aproximativ o treime dintre pacienții care se prezintă sunt internați. Așadar, o mare parte din fondurile destinate spitalului sunt irosite, întrucât numărul de internări este mult sub nivelul stabilit prin contractul cu Casa de Asigurări.

Mai grav este că, deși Spitalul Județean Botoșani are capacitatea de a interna mult mai mulți pacienți, doar câteva secții îndeplinesc normele de internare impuse de CAS. Medicii din secţii precum Chirurgie Generală, Arși, Chirurgia Maxilo-Facială, Nefrologie sau Psihiatrie Acuţi sunt singurele secții care reușesc să depășească numărul de pacienți contractat, în timp ce restul secțiilor internează mult mai puțini pacienți decât ar trebui. Această disproporție pune sub semnul întrebării nu doar eficiența managementului, ci și responsabilitatea medicilor și a personalului medical de a gestiona cazurile mai eficient.

„Avem medici care operează 50-60 de pacienţi lunar, sunt medici şi cu peste 90 de pacienţi, în timp ce la polul opus, mult mai mulţi, cu 5-6 cazuri lunar. Iar salariile sunt aceleaşi”, a precizat un medic din cadrul SJU „Mavromati”.

„Trebuie să muncim împreună”

Medicul Elena Guraliuc, șefa UPU SMURD Botoșani, a subliniat că, pentru ca gradul de internări să crească, este necesar ca întreg personalul spitalului să se mobilizeze și să își asume responsabilitatea pentru această problemă.

„Trebuie să înțelegem că trebuie să punem umărul la treabă cu toții. Dacă ne dorim cu adevărat să ne fie bine și Spitalul Mavromati să fie un nume respectat, trebuie să muncim împreună”, a declarat aceasta.

Este evident că acest apel la unitate rămâne, în mare parte, neauzit, iar lipsa unui plan coerent de mobilizare a resurselor și de organizare a activității spitalului amplifică problemele financiare.

Şefi puşi să dea concurs

La instalarea în funcţie, managerul Corneliu Prepeliţă a prezentat, în proiectul de management, planul de a organiza concursuri pentru toţi şefii de secţie şi pentru a se semna contracte de performanţă cu aceştia. Până în prezent, din cele 70 de secţii ale spitalului, doar patru dintre ele au şefi de secţie cu concurs.

Și mai alarmant este faptul că, pe măsură ce pierderile financiare se adâncesc, spitalul nu pare să găsească soluții rapide pentru a redresa situația. Deși se invocă faptul că perioada estivală a fost una mai „slabă” din punct de vedere al numărului de internări, realitatea este că, în fiecare lună, Spitalul Județean „Mavromati” pierde aproximativ 200.000 de lei din cauza nerealizării contractului cu Casa de Asigurări.

Această sumă reprezintă o pierdere semnificativă, care ar putea fi folosită pentru a îmbunătăți condițiile de spitalizare, pentru a înlocui echipamentele vechi sau pentru a sprijini dezvoltarea unor noi secții.

Un calcul sumar arată că în doar a doua parte a anului unitatea sanitară a pierdut peste 1,2 milioane de lei. Lunar, între 700 şi 800 de cazuri nu sunt internate, asta în ciuda faptului că ambulanţele au dus în acest an peste 1.000 de pacienţi în spitalele vecine. Pe lângă aceştia se adaugă şi cei care merg cu mijloace proprii, un semn a lipsei de încredere a botoşănenilor în multe dintre secţiile Spitalului Judeţean.

Provocare pentru noua conducere a judeţului

Pierderile financiare uriașe generate de neîndeplinirea contractului cu Casa de Asigurări de Sănătate ar trebui să reprezinte o preocupare majoră atât pentru conducerea spitalului, cât și pentru autoritățile judeţene, care au unitatea în administrare.

Este imperativ ca responsabilitatea gestionării resurselor spitalului să fie asumată de întreg personalul medical, iar măsurile de optimizare a activității să fie implementate fără întârziere. Altfel, Spitalul Județean „Mavromati” riscă nu doar să piardă bani, ci și să își piardă încrederea pacienților și a comunității pe care o deservește, cu consecințe grave asupra sănătății judeţului.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
1.6 ° C
1.7 °
0.5 °
92 %
7.8kmh
100 %
mie
2 °
joi
2 °
vin
1 °
sâm
2 °
Dum
5 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Aşa-i acuma la magazin. Poţi să stai la rând, sau poţi să stai la coadă.

EDITORIAL

Sunt absolut convins că fraza cu care am deschis aceste rânduri este un adevăr universal. Nimeni la naștere nu este prost. Ulterior, el sau...

EPIGRAMA ZILEI

De treci codrii de aramă Îți vine să-njuri de mamă Când vezi c-ai lăsat în spate Numai rumeguș și cioate...   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...