Un proiect de reabilitarea și modernizarea branșamentelor prin contorizare, în valoare de aproape 3 milioane de lei, derulat încă de anul trecut de către operatorul de apă Nova Apaserv, ridică o serie de semne de întrebare.
Asta după ce s-a descoperit că o parte dintre cele peste 2.000 de contoare de apă rece echipate cu module radio pentru citire la distanță nu transmit datele online și necesită citire în proximitate. Prin urmare, oamenii umblă cu un soi de receptor cu antenă prin curțile abonaților.
Informația a fost recunoscută și de directorul general al Nova Apaserv, Liviu Ștefan, care a precizat că ar fi vorba de circa 200 de contoare.
„Noi am luat puține, dar sunt care au luat 50.000, 20.000 de bucăți. Este un procent – și este cunoscut lucrul acesta – care nu transmit, fie pentru că sunt în apă, ori sunt ecranate, ori sunt într-o zonă cu semnal mai slab. Operatorul – cei de la Orange pentru că noi cu ei am încheiat – a transmis o hartă cu semnalul – dar există situații în care procentul nu este de sută la sută. Din câte știu, inițial au fost probleme cu circa 400-500 dintre acestea, dar între timp problema s-a rezolvat pentru o parte dintre ele. Acum cred că mai sunt vreo 200 cu care ne luptăm, dar transmisie în procent de sută la sută nu știu dacă va exista vreodată”, a spus Liviu Ștefan, care este convins că situația se va remedia și pentru ultimele contoare.
„Noi nu avem nicio răspundere în privința transmiterii datelor”
Echipamentele au fost furnizate de o firmă din Grupul de firme Elsaco, care a respins orice răspundere în această chestiune.
„Societatea a asigurat furnizarea echipamentelor și servicii de montaj – înlocuire. În rest, pentru citirea de la distanță, operatorul de apă a semnat un contract cu o altă companie. Prin urmare, noi nu avem nicio răspundere în privința transmiterii datelor”, a precizat reprezentantul Diviziei de montaj din cadrul Grupului de firme Elsaco.
„Este posibil ca acasă să nu aibă semnal”
De partea cealaltă, cei de la Orange au precizat că numărul de contoare de apă pentru care s-a semnat contractul este mult mai mic decât cifra de 4.000 vehiculată în unele medii. De exemplu, contractul convenit cu cei de la Elsaco – Vestra prevedea furnizarea a 150 de contoare de apă cu modul radio Dn 15 mm, 50 de bucăți cu Dn 20 mm, 160 xu Dn 25 mm, 1630 de bucăți cu diametrul de conductă de 32 mm, 430 de contori cu dn 40 mm și 30 de bucăți contoare de apă cu modul radio Dn 50 mm.
La acestea s-au adăugat și 150 de bucăți de cămine pentru contori. Așadar, rezultă un număr total de unui număr de 2.450 de contoare de apă rece. În schimb, cei de la Orange spun că prestarea acestui serviciu de citire a datelor de la distanță seamănă întrucâtva cu telefonia mobilă.
„Este ca și cum o persoană achiziționează un telefon mobil și se abonează la serviciile de telefonie. Este posibil ca acasă să nu aibă semnal, dar asta nu înseamnă că el nu poate folosit dispozitivul în alte locuri”, au replicat cei de la Orange.
„Montarea echipamentelor cu module radio pentru citire la distanță este viitorul”
Cu toate aceste probleme, cei de la Nova Apaserv spun că sistemul este benefic.
„Este clar că montarea echipamentelor cu module radio pentru citire la distanță este viitorul. Noi încercăm să eficientizăm activitatea Nova Apaserv, iar contorizarea cât mai reală a consumului de apă de către clienții societății este una dintre măsurile prioritare”, a mai spus Liviu Ștefan.
Bani europeni pentru mii de contori noi
Anul trecut, Nova Apaserv a semnat și un nou contract cu o finanțare europeană pentru montarea a aproximativ 4.000 de contori noi, cu citire la distanță, pentru abonații casnici, montarea de debitmetre cu citire la distanță pe conductele principale, la intrarea în localități și la ieșirea din bazinele de acumulare, așa încât să se poată identifica, în orice moment, zonele în care există pierderi.
Este vorba de o digitalizare a activității companiei, care venea să completeze proiectul mare POIM. Proiectul presupune și instalarea de debitmetre de rețea, o aplicație software MDM și infrastructura hardware aferentă. Lucrările au fost estimate la peste două milioane de euro și urmăresc gestionarea mai bună a sistemului de alimentare cu apă și identificarea mai ușoară a avariilor survenite în rețea.