Modul în care se derulează lucrările de renovare din școlile botoșănene stârneşte tot mai multe nemulțumiri în rândul părinților, iar autoritățile se țin cât mai departe de acest subiect.
Încă de la începutul lunii ianuarie 2024, licitațiile pentru lucrările de reabilitare sau consolidare a școlilor din Botoșani au fost anunțate de primarul Cosmin Andrei atât prin comunicate, cât și pe rețelele de socializare. Edilul a omis, însă, să aducă în atenție și alternative pentru cursurile afectate de valul de reabilitări.
„Dezastru mai mare nu am văzut în sistemul educațional”
Acum, când deja s-a dat startul lucrărilor în câteva unități de învățământ, în afara deranjului major cauzat de mutările și modificările de program, părinții aduc în atenție o serie de probleme serioase legate de securitatea și condițiile în care se desfășoară procesul educațional.
„Pe lângă deranjul major creat elevilor și părinților prin aceste mutări sau modificări de program, nu există (cel puțin la Școala 7) nici un fel de organizare de șantier, copiii intră printre camioane, resturi de zidărie și lemne, trec pe lângă clădiri la care se schimba acoperișul și cad bucăți de lemn sau de tencuială, nu există un flux de intrare și ieșire în siguranță, nu au un traseu de evacuare în cazul nedorit al unui incendiu sau cutremur, nu au autorizație de la pompieri sau de la DSP pentru clădirea în care sunt mutați. Nimeni nu înțelege de ce aceste lucrări nu sunt făcute pe perioada vacanței, constructorii urmând să se organizeze ei în două sau trei schimburi și nu copiii și profesorii”, a spus un părinte.
În plus, preocuparea pentru modul în care aceste lucrări vor afecta calitatea educației și performanța academică a elevilor este vizibilă în discursurile părinților.
„Nici actul educațional nu mai are nici măcar calitatea pe care o avea, orele fiind reduse la 40 minute și astfel apărând necesitatea pregătirii suplimentare (care nici nu mai știm când se poate face). Copiii termină orele la 19.30 și seara este compromisă, dimineața părinții sunt la serviciu și nu mai pot să îi îndrume sau să verifice temele sau să îi ducă și aducă de la școală. Dar, pentru campania electorală a unora nu mai contează prezentul și viitorul copiilor noștri. Sincer, eu dezastru mai mare nu am văzut în sistemul educațional decât cel care se întâmplă acum”, a mai precizat botoșăneanul.
„Pe părinți nu i-a anunțat nimeni”
În lipsa informațiilor clare și a unei planificări corespunzătoare, părinții se confruntă cu provocări în gestionarea noilor orare și adaptarea copiilor la această schimbare bruscă.
„Pe părinți nu i-a anunțat nimeni, nu au fost ședințe sau ceva, ne-am trezit că au venit copiii acasă și ne-au spus că le-a transmis învățătoarea că se mută. Am rămas fără cuvinte, acum să mai și învețe după amiază. Până acum avea pregătire, se modifică de la o zi la alta, nu mi se pare normal. Nici cât durează nu știm, nimic”, a spus un alt botoșănean.
Pe de altă parte, Bogdan Suruciuc, inspectorul școlar general al ISJ Botoșani, susține că au fost organizate ședințe cu reprezentanții comitetelor de părinți de la fiecare unitate de învățământ.
„Au fost ședințe la fiecare unitate de învățământ, cu președintele Comitetului de părinți de la fiecare clasă. Au fost ședințe la care au venit și reprezentanții primăriei și li s-a comunicat intervalul de desfășurare a reabilitării”, a declarat inspectorul general Bogdan Suruciuc.
„Învățământul online este exclus”
Suruciuc recunoaște că acest val de reabilitări vine cu multe inconveniente la pachet, însă exclude învățământul online din lista soluțiilor. Deși în rândul botoșănenilor se vehiculează informații contradictorii, unele surse indicând că anumiți elevi vor învăța online.
„Este clar că este un disconfort în momentul în care copiii trebuie să plece din clădirea în care învață, să meargă în alte unități de învățământ și să li se schimbe programul. Important e ca acel disconfort să fie pentru o perioadă scurtă de timp și să se termine lucrările de reabilitare. Noi încercăm să ajutăm fiecare unitate de învățământ să găsească niște spații pe la alți colegi directori care nu au această problemă. Încercăm să găsim pentru toți cele mai bune variante, dar învățământul online este exclus”, a declarat Bogdan Suruciuc, inspectorul școlar general.
Primarul se fereşte de presă
În schimb, primarul municipiului Botoșani pare să adopte o atitudine rezervată în ceea ce privește furnizarea de informații. De remarcat este că, într-un spectacol digital aparent dedicat reușitelor administrației locale, edilul devine „vedetă” pe rețelele de socializare, prezentând cu entuziasm lucrările de reabilitare. Cu toate acestea, o discrepanță notabilă se conturează între aparițiile sale online și disponibilitatea de a oferi declarații pentru reporterii „Monitorul”. Totuși, la o zi distanță de când au fost înaintate mai multe întrebări, consilierii au primit sarcina de a oferi răspunsuri presei, însă nu înainte ca primarul să își posteze filmulețul aferent reabilitărilor.
Din primele răspunsuri, reprezentanții primăriei au dat de înțeles că instituția nu știe unde și în ce mod se desfășoară orele elevilor, responsabilitatea fiind pasată pe directori, care preferă să păstreze tăcerea. Totuși, reporterii au întrebat și de ce școlile nu s-au reabilitat pe rând, reprezentanții primăriei s-au rezumat la a preciza că „a fost un calendar clar stabilit în cadrul PNRR, privind depunerea proiectelor. Municipalitatea a accesat Componenta C5 – Valul Renovării, din cadrul PNRR, atunci când apelul a fost deschis”.
Spre exemplu, sunt școli în municipiul Botoșani care stau închise sau au foarte puțini elevi, cum este cazul Școlii Gimnaziale nr.2 sau Școlii Gimnaziale nr.3. Dacă ar fi fost renovate în prealabil, o parte din elevi puteau fi mutați temporar acolo, pentru a evita supraaglomerarea sau lipsa spațiilor disponibile pentru relocare.
Divergențe în declarații
O situație cu totul bizară se referă la informațiile contradictorii furnizate de primărie și ISJ. Reprezentanții primăriei au spus că, deocamdată, în renovare a intrat doar Școala nr.12. Potrivit informațiilor furnizate de ISJ, elevii au fost mutați la Școala nr.17, Școala nr.16 și la Liceul „Alexandr cel Bun”. Pe de altă parte, Bogdan Suruciuc susține că în acest proces a intrat și Școala nr.7, fapt confirmat de îmbulzeala de la porțile unității. Elevii au fost împărțiți în trei schimburi, iar asta generează un haos de nedescris când una dintre grupe iese, iar alta intră la ore.
Unități de învățământ care vor fi supuse procesului de renovare:
- Colegiul Național Mihai Eminescu;
- Liceul de Artă Ștefan Luchian + Atelier;
- Liceul Pedagogic Nicolae Iorga;
- Școala Gimnazială nr. 7;
- Școala Gimnazială nr. 10;
- Școala Gimnazială nr. 11;
- Școala Gimnazială nr. 12;
- Școala Gimnazială nr. 13;
- Școala Gimnazială nr. 2;
- Școala Gimnazială Elena Rareș + Sala de sport;
- Grădinița nr. 15;
- Grădinița nr. 19;
- Seminarul Teologic Sf. Gheorghe;
- Școala Gimnazială „Grigore Antipa”.