În sute de localități cu doar câteva mii de locuitori, contrastul dintre cheltuielile exorbitante pentru investiții discutabile și lipsa serviciilor de bază, precum apa curentă și canalizarea, este evident și alarmant. Un exemplu elocvent este comuna Vorniceni, cu aproximativ 4.500 de locuitori, unde administrația locală a decis să aloce aproape 25.000 de euro pentru dezvoltarea unei aplicații și a unei platforme de comunicare cu cetățenii.
Banii nu sunt însă din bugetul local, ci din fonduri comunitare, mai exact prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după ce Primăria comunei a aplicat pe Componenta C10 și a obținut finanțarea pentru acest proiect. Licitația a avut loc la începutul lunii septembrie, iar de implementarea proiectului ar trebui să se ocupe o firmă din București, Digitaly Smart Creative Solution SRL, costul fiind de 123.060 lei, adică echivalentul a 24.865,13 euro.
Aplicaţie pentru comunicarea cu cetăţenii
Scopul proiectului ar fi „facilitarea interacțiunii dintre administrația publică locală și cetățeni”, dar și „creșterea semnificativă a satisfacției cetățenilor prin economisirea timpului petrecut la ghișeele instituției”. Aplicația ar trebui să fie ușor de folosit atât de pe desktop, cât și de pe mobil, iar serviciile online să fie dinamice.
În plus, prin intermediul ei cetățenii vor fi la curent cu ultimele știri din comunitate, primăria va putea anunța din timp lucrările programate astfel încât locuitorii să nu fie luați prin surprindere, cetățenii vor putea trimite petiții vizavi de problemele din comunitate și se vor putea programa în audiență la primar. Aplicația va avea opt secțiuni – Știri din comunitate, Consultare publică, Proiecte, Petiții, Primărie, Inițiative cetățenești, Atracții turistice locale, Profil și va trebui să existe și un site adiacent.
Cu toate acestea, o privire mai atentă arată că multe dintre funcțiile propuse de aplicație pot fi îndeplinite și prin alte mijloace existente. Asta în condițiile în care primăria are site-ul propriu, are o adresă de email la care se pot trimite sesizări și petiții, contact telefonic, plus o sumedenii de aplicații gratuite pe internet sau platforme, gen WhatsApp, Messenger, etc, ce pot reprezenta tot atâtea canale de comunicare.
„Cred că aplicația își va dovedi utilitatea”
Primarul comunei, Gheorghe Irimia (PNL), apără proiectul, afirmând că acesta a fost aprobat în Consiliul local și că fondurile provin din PNRR, deci nu există nimic de condamnat. „Noi am aplicat pe componenta C10, iar aceasta este suma care ni s-a aprobat. Majoritatea localnicilor au acum telefoane sau dispozitive electronice și cred că aplicația își va dovedi utilitatea”, a adăugat el.
Cu toate acestea, este important de menționat că, indiferent de utilitatea proiectului, alte localități au implementat aplicații similare, precum City Report, cu costuri semnificativ mai mici. De exemplu, în octombrie 2022, Primăria orașului Tulcea a lansat aplicația Tulcea City Report, cu un cost de numai 18.000 de lei, de aproape șapte ori mai puțin decât suma cheltuită la Vorniceni.
În plus, la începutul acestui an, o firmă specializată în dezvoltarea de aplicații mobile și web a anunțat că costul unor astfel de aplicații poate varia între 1.000 și 25.000 de euro, în funcție de complexitatea solicitărilor. În acest context, pare că investiția de peste 120.000 de lei în aplicația pentru Vorniceni ar putea ridica semne de întrebare cu privire la eficiența folosirii fondurilor publice.