Profesoara de desen din cadrul Liceului Tehnologic „Ștefan cel Mare şi Sfânt” din Vorona, împotriva căreia un grup de părinți au cerut măsuri drastice printr-o petiție, nu poate fi trasă la răspundere pentru nicio abatere. Un videoclip în care aceasta apare dezbrăcată a provocat revoltă în comunitate, dar nu reprezintă un motiv pentru care cadrul didactic să fie sancționat, după cum a stabilit o comisie preliminară de cercetare internă.
Dascălul a atras reproșuri pentru un clip în care dansează fără sutien, alături de două manechine îmbrăcate în straie specifice femeilor din mediul rural în perioada comunistă. Filmată în 2011, scena a fost apreciată de criticii de artă internaționali, fiind premiată în Italia cu o distincție importantă.
Părinții au cerut demiterea profesoarei
La finele lunii trecute, conducerea liceului din Vorona a primit prin poștă o scrisoare anonimă, prin care „un grup de părinți” cereau demiterea profesoarei, după ce clipul a început să circule printre elevi. Oamenii au sesizat conducerea liceului şi amenințau că, dacă profesoara rămâne la catedră, își vor transfera copiii la alte unități de învățământ.
„Noi suntem oameni simpli de la țară, trăim din munca câmpului și recunoaștem că nu ne pricepem la artă, dacă a-ți expune zonele intime în public înseamnă artă. Dar ne străduim să ne creștem copiii în frica lui Dumnezeu, cu bun simț și rușine și încercăm să-i protejăm de tot ceea ce i-ar afecta la această vârstă. Credem că un cadru didactic trebuie să fie un model de comportament, de aceea ni se pare total nepotrivit ca această persoană să mai apară la catedră în fața copiilor noștri. (…) Sperăm că se va ține cont de doleanțele noastre, în caz contrar vom face un efort de a ne transfera copiii la școlile din oraș”, susțin părinții revoltați”, se arată în petiția adresată liceului.
Profesoara nu a comis nicio abatere disciplinară
Imediat după sesizare, atât Inspectoratul Școlar Județean, cât și conducerea unității de învățământ au demarat verificări pentru a stabili dacă fapta reclamată reprezenta o abatere disciplinară.
„Concluzia comisiei preliminare a fost că fapta nu reprezintă o abatere disciplinară, așadar nu se mai face comisie disciplinară, anchetă. Este decizia comisiei, nu a mea personală. Eu doar iau act de concluziile comisiei. Noi am trimis adresa către Inspectorat în timp util. Sunt vreo șase motive scrise în procesul verbal pentru care comisia a decis că fapta nu constituie o abatere. În primul rând, dumneaei nu era cadru didactic în 2011, atunci când a fost produs incidentul. A devenit cadru didactic în 2016. Cât despre petiție, cel mai probabil nu e de la părinți”, a declarat Sergiu Dascălu, directorul Liceului „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Vorona.
„În calitate de profesor, activitatea mea la catedra este ireproșabilă”
Profesoara în cauză, M.A., este recunoscută în domeniul artelor vizuale de peste 15 ani și face parte din Uniunea Artiștilor Plastici din România din anul 2011. De-a lungul timpului, aceasta a participat la numeroase expoziții în țară și în străinătate, dar şi la diferite concursuri prezidate de experți în domeniu, de unde s-a întors și cu premii importante.
Contactată de reporterii Monitorul pentru un punct de vedere, profesoara a explicat că imaginile la care părinții făceau referire sunt o mostră de „performance body art” şi reprezintă o îmbinare între mișcare, culoare și scenografie.
„În calitate de profesor, activitatea mea la catedră este ireproșabilă și iubesc să lucrez cu copiii. Înțelegerea performance body art ca și modalitate de exprimare artistică necesită cunoștințe profunde în acest domeniu. Ca disciplină este inclusă în programe de master de specialitate și doctorate la diverse universități de prestigiu. Eu însămi voi lucra la o teză de doctorat pe această temă în continuarea disertației de master, pe care am luat-o cu nota maximă. În ceea ce privește părinții, le înțeleg profund îngrijorarea și sper, cât mai curând posibil, să ajungem la un consens în ceea ce privește calitatea mea de profesor. Dar ceea ce primează este educația de calitate a copiilor”, a explicat atunci cadrul didactic contestat.