Controalele făcute de autorități în unitățile de învățământ, înainte de începerea anului școlar, au scos la iveală o multitudine de probleme, de la unele aspecte banale, la altele foarte grave.
Unele dintre acestea au fost remediate între timp, dar în alte cazuri problemele vor persista și asta pentru că autoritățile locale nu dețin banii necesari pentru intervenții majore. În plus, există și situații în care, din cauza scăderii populației școlare, nu se mai justifică investiții. Aspectele au fost analizate în cadrul unei ședințe a Colegiului Prefectural, care a avut loc joi (n.r. – 7 septembrie), cu numai câteva zile înainte de începerea cursurilor.
Clădiri degradate și comisie ținută la ușă din cauza unei avarii în rețeaua de distribuție a energiei electrice
Controalele au fost făcute în perioada 7 – 25 august a.c., de către comisii mixte formate din reprezentanți ai Inspectoratului Școlar, Direcției de Sănătate Publică (DSP) și ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență. O situație deosebită a fost înregistrată în Flămânzi, la Școala Primară „Gheorghe Pricop” din Chițoveni, care nu are autorizație sanitară de funcționare (ASF), nici sursă de apă, iar clădirea era într-o stare avansată de degradare. Practic, o singură sală de clasă reabilitată în care funcționează o grupă de grădiniță. În plus, toalete interioare erau fără apă curentă, iar curtea grădiniței era în paragină, cu aparate deteriorate.
Și în comuna Vorona, Grădinița cu Program Normal Nr. 3 Joldești nu deținea ASF, grupul sanitar era în curte, clădirea era în stare avansată de degradare, iar din acest motiv membrii comisiei au apreciat că sunt condiții improprii desfășurării procesului de învățământ. O altă situație neobișnuită a fost la Grădinița cu Program Normal Nr. 5 Dorohoi. Aceasta este autorizată, recent reabilitată, dar comisia mixtă nu a putut face verificări deoarece era o avarie în rețeaua de distribuție a energiei electrice în acea zonă, iar sistemul de deschidere al ușilor este electric.
21 de unități de învățământ nu au autorizație sanitară de funcționare
La momentul actual, în județ există 120 de unități de învățământ cu personalitate juridică, în învățământul de masă, două unități de învățământ special, 9 unități de învățământ particular (n.r. – cu personalitate juridică) și alte 7 alte unități conexe, printre care și Inspectoratul Școlar.
„Din totalul de 138 de unități școlare cu personalitate juridică, reprezentanții DSP Botoșani au raportat că au verificat 115 unități școlare cu personalitate juridică, dintre care 99 dețin ASF și 21 unități fără ASF”, a precizat Bogdan Suruciuc, inspector general în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani.
Unități de învățământ aflate în reabilitare
În Municipiul Botoșani, toate unitățile școlare dețin ASF. O situație particulară o reprezintă Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe” Botoșani, care deține autorizație, dar este în reabilitare, atât liceul cât și grădinița din cadrul liceului.
La fel și grădiniţele 22 și „Șotron” Botoșani. În același context, la Dorohoi funcționează fără ASF Grădinița cu Program Normal Nr. 4 Dorohoi și Corpul B din cadrul Colegiului Național „Grigore Ghica” Dorohoi, alte situații deosebite fiind înregistrate la Școala Gimnazială „Dimitrie Romanescu” Dorohoi (care este în renovare, elevii vor învăța la Grădinița cu Program Normal Nr. 5 Dorohoi), la F.E.G Education Școala Postliceală – filiala Dorohoi (cursanții vor învăța la Liceul „Regina Maria” Dorohoi), la Școala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Dorohoi (este în reabilitare, elevii vor învăța la Liceul „Regina Maria” Dorohoi și Colegiul Național „Grigore Ghica” Dorohoi), la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Dorohoi (este în reabilitare, elevii vor învăța la Liceul „Regina Maria” Dorohoi), dar și la Școala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Dorohoi (aflată în reabilitare). La rândul ei, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 8 Dorohoi are ASF, dar este în renovare.
Neconformități și probleme cu apa
Neconformitățile cele mai des întâlnite au fost reprezentate de lipsa unui spațiu amenajat corespunzător pentru depozitarea produselor și ustensilelor de curățenie, în condiții optime, lipsa buletinelor de analiză a apei potabile, lipsa cabinetelor medicale școlare, lipsa furnizării apei calde pentru spălatul pe mâini al elevilor, iar într-un număr mic de unități s-a constatat că încălzirea claselor de realizează cu ajutorul sobelor (sursa de încălzire pe sobe la corpul B -Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești este neconformă).
Motivat de problemele identificate privind apa curentă potabilă s-au dispus măsuri de curățirea și dezinfecția fântânilor, efectuarea verificării potabilității apei, montarea de filtre, achiziționarea de dozatoare pentru asigurarea apei potabile în toate unitățile de învățământ identificate cu această lipsă și demararea procedurilor de autorizare (exemplu: Havârna, Văculești, Cândești și Lozna). Legat de acest aspect, s-au identificat situații când UAT-urile nu dețin buletine de analiză a apei pentru sursele de apă cu care se aprovizionează unitățile școlare.
20 de unități de învățământ vor funcționa cu toaletele în curte
Mai sunt unități de învățământ cu toalete în curte, în total 20, și anume Grădinița cu Program Normal Nr. 4 Plopenii Mari, Grădinița cu Program Normal Nr. 4 Rogojești, Școala Primară Nr. 2 Mihăileni, Școala Primară ,,Sfântul Ioan Iacob Hozevitul” Horodiștea, Școala Gimnazială ,,Ep. Dr. Partenie Ciopron” Păltiniș, Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Cuza-Voda (Viișoara), Școala Gimnazială „Dimitrie Brândză” Viișoara, Școala Gimnazială „O. Băncilă” Corni, Școala Primară Nr. 1 Balta-Arsă (Corni), Școala Gimnazială „Tiberiu Crudu” Tudora – Corp B, Școala Gimnazială Nr. 1 Blândeşti Corp 1 + Corp 2, Gradinița cu Program Normal Nr. 1 Talpa (Cândești), Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Vițcani (Cândești), Școala Gimnazială Nr. 1 Copălău – Corp B, Școala Primară Nr. 3 Stânca (comuna George Enescu), Gradinița cu Program Normal Nr. 4 Popeni (comuna George Enescu), Grădinița cu Program Normal Nr. 4 Baranca (Hudești), Școala Gimnazială Nr. 3 Alba (comuna Hudești), Școala Gimnazială Nr. 1 Românești, Școala Primară Nr. 2 Frumușica, Grădinița cu Program Normal Nr. 6 Boscoteni (com. Frumușica).
Școli și grădinițe fără garduri
Echipele mixte de control au dispus ca în aceste zile să fie efectuate operațiunile DDD cu o firmă autorizată, asigurarea de apă potabila pentru elevii din unitățile școlare, unde apa nu este potabilă, prin montarea de dozatoare cu o firma autorizată. analizarea apei din unitățile școlare, chimic si microbiologic pentru verificarea potabilității, asigurarea de stocuri suficiente de materiale de curățenie, dezinfecție și pentru igienă individuală – igienizarea și păstrarea curățeniei în toate spațiile destinate activității școlare, efectuarea cursurilor de însușire a noțiunilor fundamentale de igienă a personalului care servește laptele și cornul, vizarea la medicul de medicina muncii a fișelor de aptitudine pentru tot personalul, asigurarea spațiului pentru păstrarea în condiții optime a cornului și laptelui și asigurarea de condiții optime de siguranță a elevilor/copiilor în perimetrul unităților de învățământ.
La acest ultim capitol, echipele mixte de control au realizat că la unele unități de învățământ, cum ar fi Școala Primară nr. 3 Pârâul Negru, Grădinița nr. 2 Vlădeni și Grădinița nr. 3 Rogojești, dar și multe altele, lipsesc gardurile și sunt probleme cu împrejmuirea perimetrelor, implicit cu securizarea lor.
Nereguli cu duiumul găsite de cei de la ISU
De altfel, și personalul din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență a constatat încălcări ale prevederilor legale. Astfel, sunt 31 de unități de învățământ care funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu, în alte 43 de unități lipsea iluminatul de siguranţă, iar la șapte școli stingătoarele de incendiu nu erau verificate periodic. În plus, în 16 cazuri instalaţia de stingere cu hidranţi interiori şi/sau exteriori nu era verificată potrivit reglementărilor tehnice, de către persoane autorizate.
Zeci de școli cu defecțiuni electrice
Totodată, la 13 unități de învățământ coşurile de evacuare a fumului nu erau curăţate periodic cu personal autorizat. Mai grav este că la 19 școli, licee și grădinițe au fost constatate improvizații și defecțiuni în exploatare a instalațiilor electrice interioare, 5 grădinițe cu etaj nu aveau scară exterioară de evacuare a etajului, iar la patru unități pe căile de evacuare și casele de scări erau amplasate elemente decorative – lambriuri, din materiale combustibile care în caz de incendiu, degajă fum și gaze fierbinți, punând în pericol utilizatorii clădirii. Însă asta nu e tot.
În 19 unități de învățământ planurile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu, întocmite pe baza schiței nivelului, nu sunt amplasate /întocmite corespunzător. Regretabil este și faptul că asistența medicală școlară și stomatologică a preșcolarilor și elevilor se asigură în cabinetele medicale și stomatologice în numai 47 de unități de învățământ, un număr considerat total insuficient. În acest caz, însă, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să le înfiinţeze până în anul 2030.
Bogdan Suruciuc – „Nu există situații care să împiedice debutul anului şcolar”
Verificările efectuate de Inspectoratul Școlar au vizat normarea de personal, starea și aspectul fizic al claselor, asigurarea mobilierului școlar și a manualelor, cataloagelor și altor tipizate specifice.
„Cea mai mare parte a unităților de învățământ preuniversitar sunt pregătite pentru începerea noului an şcolar 2023-2024, lucrările de igienizare fiind în curs de finalizare la majoritatea unităților verificate. Unitățile de învățământ nu au putut obține autorizația sanitară de funcționare, iar cauza principală o constituie nepotabilitatea apei, fie amplasarea grupurilor sanitare în exterior, fie clădirile sunt în curs de reabilitare/ modernizare/ extindere și nu s-a efectuat recepția lucrărilor.
Din cele constatate și discuțiile cu reprezentanţii unităților de învățământ se poate concluziona că nu există situaţii care să împiedice debutul anului şcolar. Se impune însă întreprinderea măsurilor corespunzătoare remedierii, de urgenţă, a disfuncționalităților constatate care ar putea pune în pericol securitatea persoanelor – elevi, cadre didactice, personal angajat, etc”, a mai precizat Bogdan Suruciuc.
Prefectul județului Sorin Cornilă – „Există un progres”
Prefectul județului, Sorin Cornilă, crede că sunt elemente care pot fi îmbunătățite, dar a considerat că există un progres față de anii trecuți în ceea ce privește unitățile de învățământ și tot ceea ce ține de organizarea lor.
„Am avut și avem în continuare diverse proiecte, cu finanțare europeană și cu finanțare guvernamentală, proiecte realizate de primari și în urma cărora se văd rezultatele. (…)
Prezentarea care a fost făcută de domnul inspector școlar general a fost cât se poate de exactă, de reală, de transparentă, ca să știm exact unde suntem și ce putem îmbunătăți de aici încolo. În ceea ce privește cele 20 de unități de învățământ din județ care au toaletele în curte, dintr-un total de peste 470, voi avea o discuție cu primarii care administrează aceste unități de învățământ, dacă nu au plan, să aloce fonduri și să construiască toalete în corpurile de școală. Pentru majoritatea dintre ele există linii de finanțare și vor fi reabilitate și acestea 20”, a spus prefectul Sorin Cornilă.