spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomeLocal BTDrum spre Iaşi îngropat în probleme

Drum spre Iaşi îngropat în probleme

Cu numai trei luni înainte de expirarea termenului inițial de recepție prevăzut în contractul de modernizare a drumului național 28B Botoșani -Târgu Frumos, lucrările sunt foarte întârziate. O recunosc și reprezentanții Companiei Naționale de Administrate a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care este beneficiarul investiției.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Potrivit unui răspuns oficial înaintat de CNAIR la o solicitare a „Monitorului de Botoșani”, la mijlocul acestei luni lucrările erau realizate în proporție de 65%, fiind plătite circa 59% din sumele prevăzute în contract. Altfel spus, constructorul a executat doar două treimi din lucrările programate, iar prognoza indică o întârziere cu aproape patru luni față de calendar.

Potrivit informațiilor furnizate oficial de CNAIR, lungimea pe care s-a turnat stratul de mixtură asfaltică tip AB31,5 (primul strat de asfalt) este de 60,6 km din totalul de 71,3 de km, iar lungimea pe care s-a turnat stratul de mixtură asfaltică tip BAD22,4 (al doilea strat de asfalt) este de 40,803 km din totalul de 71,3 de km. Prin urmare, încă trebuie turnat primul strat de asfalt pe mai bine de 10 kilometri, iar pe alți peste 30 de kilometri trebuie turnat stratul al doilea. Abia ulterior se poate veni cu stratul de uzură.

Întârzieri şi în realizarea podurilor

Întârzieri se înregistrau și la execuția lucrărilor la poduri. Astfel, din cele opt poduri care urmau să fie reabilitate, în cinci situații lucrările au fost realizate în proporție de 90 la sută, însă la podul de la kilometru 45+647, în zona „Peste scurgere” se menționa un stadiu fizic al lucrărilor de numai 25%.

La fel, la podul de la kilometru 57+889 constructorul realizase doar 45 la sută din lucrări. În schimb, la podul peste pârâul Cordun, gradul de execuție era de numai 5 %. Cu alte cuvinte, constructorul nici nu se apucare de el. Îmbucurător era un singur lucru – podul nou de la kilometru 21+883, peste pârâul Buhalnița, era executat în proporție de 90%.

Neconformităţi depistate în executarea lucrărilor

Întârzierile în derularea contractului ar fi fost determinate atât de vremea nefavorabilă, cât și de o serie de neconformități constatate în executarea unor lucrări. Astfel, oficialii CNAIR au recunoscut că au existat mai multe degradări apărute la straturile asfaltice abia turnate. Este vorba de cinci tronsoane plasate pe teritoriul ambelor județe Botoșani și Iași. Cel mai lung tronson cu degradări este de peste 12 kilometri, între kilometrul 12+323 și kilometrul 24+703, pe teritoriul județului Iași.

Apoi, la kilometru 29 a mai fost identificată o zonă afectată lungă de circa 100 de metri (între Km 29+300 și km 29+400). Celelalte trei segmente cu deficiențe ar fi pe teritoriul județului Botoșani. Astfel, CNAIR a constatat probleme între Km 58+032 și km 59+216, între Km 60+679 și km 63+092, dar și între Km 70+078 și km 70+839. Cu toate acestea, situația nu ar fi deosebit de gravă, întrucât per total zonele nu măsoară o suprafață foarte mare raportată la investiție. „Suprafața din drum pe care au fost constatate neconformități este de 0,32 % din suprafața reabilitată a întregului proiect”, se menționează în răspunsul comunicat cotidianului „Monitorul de Botoșani” de către reprezentanții CNAIR.

Probleme remediate pe banii constructorului

Cert este că în urma acestor neconformități s-a decis refacerea lucrărilor pe cheltuiala constructorului.

„Măsurile dispuse sunt următoarele – antreprenorul împreună cu proiectantul au întocmit un proiect tehnic de remediere a degradărilor, care a fost aprobat de supervizor și CNAIR și în baza căruia se execută remedierile”, au mai arătat oficialii CNAIR. Doar că s-a început dintre Târgu Frumos, pe raza județului și aceste remedieri fiind mai întârziate.

„Pe sectorul de drum aparținând județului Iași, gradul de remediere a degradărilor este de 90%, iar pe sectorul de drum aparținând județului Botoșani, gradul de remediere a degradărilor este de 40%”, au recunoscut cei de la CNAIR.

Cost peste estimari

Doar că, la fel ca și în cazul drumului Botoșani – Ștefănești, unde valoarea contractului a fost actualizată, și în acest caz modernizarea va costa mai mult decât s-a estimat. Astfel, costurile de execuție au fost actualizate conform prevederilor contractuale și în conformitate cu prevederile OUG 64/2022, iar valoarea actualizată a contractului este acum 315.780.875,11 lei, sumă din care CNAIR a achitat deja 59% din valoarea contractuală. Potrivit acelorași surse, data la care trebuie finalizat proiectul este 27 august 2023. Totodată, există posibilitatea unei extinderi a perioadei contractuale în funcție de decizia supervizorului în urma analizei solicitărilor antreprenorului de extensie de timp, decizie ce supervizorul o va lua în conformitate cu prevederile contractuale.

„Prelungirea termenului de execuție se realizează doar conform clauzelor contractuale, iar prelungirea termenului datorat apariției de neconformități nu este prevăzut în cadrul acestui contract”, au mai precizat reprezentanții CNAIR în răspunsul comunicat cotidianului „Monitorul de Botoșani”.

În schimb, într-un alt document postat la începutul acestui an pe site-ul CNAIR, oficialii instituției menționau că durata proiectului ar fi de „97 luni, respectiv între data 04.12.2015 și 31.12.2023 la care se adaugă, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de Finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”. Prin urmare, termenul limită ar fi sfârșitul acestui an.

Cinci kilometri lipsesc din măsurători

Ce surprinde este însă un alt lucru. Denumirea proiectului este „Modernizare DN28B, Târgu-Frumos –Botoșani, km 0+000 – km 76+758”. Prin deducție, ar fi vorba de modernizarea a peste 76 de kilometri din șoseaua care leagă cele două municipii. Doar că, în cifrele comunicate de CNAIR, proiectul se referă la modernizarea a 71,3 de km de drum, reabilitarea a opt poduri și construcția unui pod nou. Ar rezulta o diferență de mai bine de 5 kilometri, care nu se regăsește în măsurători. Astfel, chiar dacă s-ar scădea lungimea podurilor, diferența este destul de mare. Deocamdată, reprezentanții CNAIR nu au comunicat niciun răspuns vizavi de această diferență de kilometri.

Modernizare începută în 2021

Modernizarea DN 28B Botoșani – Târgu Frumos a început în vara anului 2021 și este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA.

Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani. Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere. Lucrările, estimate la 51 de milioane de euro, ar urma să fie finalizate în vara acestui an, iar contractul prevede o garanție de 96 de luni.

Proasta organizare de șantier i-a nemulțumit de la bun început pe mulți dintre șoferii care au circulat în tot acest timp spre Iași. Constructorul a început executarea lucrărilor pe mai multe tronsoane, cu mai multe genuri de lucrări, iar șoferii au trebuit să caute variante ocolitoare pentru a nu-și distruge mașinile.

În iunie 2022, CNAIR a emis primele certificate negative intermediare, iar pe listă s-a aflat inclusiv asocierea care execută lucrările pe drumul Botoșani – Târgu Frumos. Într-un final, constructorul a turnat asfalt pe o mare parte din tronsonul de la ieșirea din municipiul Botoșani până aproape de limita de județ, doar că, după numai o lună, asfaltul a început să crape. Până și CNAIR a întâmpinat probleme, consultantul fiind schimbat de trei ori. Rămâne de văzut dacă drumul va fi modernizat de la un capăt la celălalt și când vor fi finalizate lucrările.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
0.6 ° C
1.6 °
0.6 °
75 %
1.6kmh
100 %
vin
2 °
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
3 °
mar
2 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...