Gafele autorităților locale încep să coste comunitățile. În comuna Viișoara, un localnic va primi zilnic câte 100 de lei, după ce autoritățile locale au refuzat să-i comunice răspunsurile la o serie de petiții înaintate oficial.
Conflictul dintre cele două părți a început în urmă cu aproape patru ani, când Stănică Iosub s-a adresat Consiliului Local Viișoara cu solicitarea de a i se aproba racordarea la puțul de apă din curtea școlii din satul Cuza Vodă și de a i se transmite în copie o serie de documente, cum ar fi contractul de racordare la același puț de apă încheiat între Consiliul local Viișoara și un localnic, hotărârea CL privind aprobarea racordării localnicului cu pricina și dovada plății consumului de apă în perioada 2007-2019.
Întrucât nu a primit vreun răspuns, Stănică Iosub s-a adresat Instituției Prefectului, care l-a sfătuit să se adreseze instanței de contencios administrativ. A urmat un proces la Tribunalul Botoșani, în cadrul căruia primarul comunei a invocat, în fața instanței, că cererea de branșare a fost respinsă de CL, iar răspunsul la petiție i-a fost comunicat verbal. Asta pentru că de mai bine de un an de zile Primăria Viișoara a funcționat fără secretar și viceprimar.
Cât privește racordarea unui alt localnic, primarul a invocat că cel în cauză este vârstnic, nu are animale, se deplasează greu, iar consumul de apă necesar familiei este minim. În schimb, în cazul lui Iosub, primarul a susținut că acesta are locuința situată la o distanță de aproximativ 500-600 m, are asigurată alimentare cu apă din puț propriu pe bază de hidrofor și că de fapt prin cererea de racordare ar fi vizat branșarea la apă a unui bufet. Ba mai mult, cel în cauză ar fi o persoană cu care se poate colabora foarte greu.
Obligaţi la un răspuns scris
Totuși, Tribunalul a considerat că autoritatea locală a încălcat dispozițiile legale privind modul de soluționare a petițiilor, întrucât nu i s-a răspuns în termenul prevăzut, dar și faptul că nu i s-a răspuns la solicitarea privind accesul la informațiile de interes public. Prin urmare, instanța i-a dat câștig de cauză lui Stănică Iosub și a obligat Primăria și UAT Viișoara să-i răspundă în scris la ultima solicitare, sentință rămasă definitivă.
Primărie penalizată cu 100 de lei pe zi
Cu toate acestea, autoritățile locale au continuat să ignore hotărârea instanței și nu au comunicat răspunsul stabilit. În urma acestui nou refuz, Stănică Iosub a recurs la serviciile unui executor judecătoresc, care a solicitat executarea silită și a inițiat o nouă acțiune în instanță cu obligația de a face. Judecătoria Darabani a răspuns prompt și a impus Consiliului Local Viișoara plata unei penalități zilnice în valoare de 100 de lei până la punerea în aplicare a sentinței Tribunalului.
„Admite cererea formulată de petentul Iosub Stănică în contradictoriu cu intimatul Consiliul Local Viișoara. Obligă debitorul Consiliul Local Viișoara la plata unei penalităţi de 100 lei pe zi de întârziere, începând cu data comunicării prezentei încheieri şi până la executarea obligaţiei de a face cuprinsă în titlul executoriu, în favoarea creditorului, în conformitate cu Sentinţa nr. 516 din 12.11.2019 a Tribunalului Botoșani pronunțată în Dosarul nr. 1200/40/2019, definitivă prin nerecurare”, se menționează în sentința Judecătoriei Darabani din 29 martie a.c.
Soluţionarea petiţiilor nu este facultativă
Deși reporterii „Monitorul de Botoșani” au încercat să afle și punctul de vedere al primarului comunei, acesta nu a putut fi contactat nici măcar telefonic. Cu toate acestea, este important de subliniat că hotărârea judecătorească este definitivă și executorie, iar întârzierea în comunicarea răspunsului oficial va duce la o creștere a sumei de plată.
Potrivit unei ordonanțe de guvern din 2002, petițiile adresate autorităților și instituțiilor publice trebuie soluționate în 30 de zile.
Petițiile greșit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare către autoritățile sau instituțiile publice competente, urmând ca petiționarul să fie înștiințat despre aceasta. În plus, autoritățile au obligația să comunice petiționarului răspunsul în scris, indiferent dacă soluția este favorabilă sau nefavorabilă.