Judeţul riscă să rămână de izbeliște cu deszăpezirea drumurilor naţionale, deși iarna bate la ușă. Asta pentru că cei care ar fi trebuit să se ocupe serios de această problemă au tratat situația ca pe o bagatelă. În acte totul pare ok, dar în realitate e un haos general.
La jumătatea contractului semnat de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, firmele care ar trebui să se ocupe cu deszăpezirea pe drumurile naționale, par să nu realizeze importanța serviciului lor. Ba mai mult, primele ninsori care au căzut în județ în acest sezon rece i-au cam prins cu pantalonii pe vine pe cei care ar fi trebuit să iasă pe drumuri. Nu tu acte, nu tu asigurări pentru utilaje.
Două mașini au fost prinse în această ipostază, pe drumurile naționale din județ. Și din partea cui? Taman a celor care trebuiau să se ocupe cu deszăpezirea. A fost însă icebergul care ieșea la iveală pentru că, deși păreau să fie câteva probleme aparent banale, în realitate lucrurile erau mult mai grave.
Bomba avea să explodeze luni, când cei de la Secția de Drumuri Naționale au dorit să afle care au fost cauzele. Așa s-a descoperit că firma care trebuia să fie în prima linie era de fapt un soi de fantomă. Deși trebuia să aibă personalul asigurat, societatea în cauză avea doar convenții semnate cu câțiva șoferi din județ, care au promis că vor veni să conducă utilajele, dacă va fi nevoie de intervenție. Iar când a nins, mai bine de jumătate dintre șoferi au dat bir cu fugiții. Și nu era doar atât. Pe lângă cele două utilaje fără asigurare RCA, găsite de polițiști în trafic, alte opt mașini ar fi fost nefuncționale.
„Suntem pregătiți să intervenim”
În urmă cu numai o lună, prefectul a convocat o ședință a Colegiului Prefectural, unde s-au discutat taman aceste probleme. „La nivelul Secției de Drumuri Naționale Botoșani avem semnat contractul subsecvent nr 209 din 10 octombrie 2022 pentru deszăpezire. Prin contractul subsecvent avem prinse un număr de 40 de utilaje de la prestator, iar 12 proprii. La nivelul județului avem 5 baze de deszăpezire și 2 puncte de sprijin. Suntem pregătiți în orice moment să intervenim și suntem dispuși la orice oră din zi și din noapte să acționăm”, spunea atunci Andrei Bucșă, reprezentantul SDN Botoșani.
Luni, însă, la ora 14 și 15 minute, Biroul InfoTrafic al Poliției Române anunța că, „din cauza ninsorii abundente, care s-a depus pe suprafața carosabilă, două drumuri naționale erau blocate pe ambele sensuri de mers, în județul Botoșani – DN 28B, în localitatea Buda și DN 29, între Săveni și Mihai Viteazu. „Mai multe utilaje de deszăpezire sunt prezente la fața locului, care încearcă curățarea carosabilului și reluarea circulației”, anunțau polițiștii. Este drept, problema a fost rezolvată destul de repede.
Firma refuză dialogul
Reporterii „Monitorul” au luat legătura încă de luni cu reprezentanții societății Sabina & Ștefana Cons SRL Satu Mare, care ar conduce asocierea de firme ce ar trebui să se ocupe cu deszăpezirea, pentru a afla situația reală. Doar că răspunsul nu a venit imediat, pentru că cei de la firmă au dorit o solicitare scrisă. A fost trimisă solicitarea, doar că răspunsul tot nu a venit.
Ieri însă, problemele au ieșit la iveală, iar lucrurile nu au mai putut fi ținute sub preș. „Cunosc problemele relatate de dumneavoastră și am solicitat o situație clară din partea șefului de la SDN Botoșani”, a spus prefectul Sorin Cornilă, care este și șeful Comandamentului de iarnă. O variantă ar fi rezilierea contractului, doar că asta ar însemna ca drumurile naționale din județ să rămână fără operator cel puțin pentru o perioadă. Prin urmare, nu ar fi chiar o soluție. S-a greșit atunci când s-a făcut selecția operatorului, este greu de spus, mai ales că licitația a fost organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
În urma acesteia, DRDP Iași a semnat, pe 29 decembrie 2020, un contract de deszăpezire a drumurilor naționale din județ cu asocierea de firme Sabina & Ștefana Cons SRL Satu Mare, Nord Vest Infrastructură și Servicii SRL Maramureș și Dumsil Med SRL Satu Mare. Acestea ar fi trebuit să asigure intervenția pe 380 de kilometri de drumuri naționale din județ. Contractul a fost semnat pentru o durată de 48 de luni, urmând să expire în 2024. Potrivit documentelor, valoarea contractului a fost de peste 25 de milioane lei cu TVA.
Drumuri județene deszăpezite de firme din țară
Cum s-a ajuns la această situație, ca drumurile din județ să fie deszăpezite de firme din alt colț de țară, nu mai este o enigmă. Inițial, în vara lui 2019, când Guvernul a emis o ordonanță privind „taxa pe lăcomie”, firmele de construcții, inclusiv care lucrau la drumuri și asigurau și contractele pentru deszăpezire, au fost obligate să mărească salariile la angajați.
Însă numai pentru muncitorii care lucrau efectiv la lucrări de construcții, nu și pentru deszăpezire. Prin urmare, toate firmele care aveau contracte pentru iarnă le-au denunțat pentru că nu își permiteau să plătească din buzunarul propriu diferențele salariale pentru oameni. Așa că la licitațiile din 2019 nu s-a mai prezentat nimeni.
Abia la începutul lui 2020, când CNAIR a organizat o altă licitație, s-a înscris o singură firmă – Transporturi Auto SA (TASA) Botoșani. Și asta în condițiile în care în urmă cu aproape un an, Constantin Conțac, cel care controla atunci firma, declara că nu-l mai interesează serviciile de deszăpezire, pentru că a ieșit în pierdere în iarna 2018-2019 cu trei milioane de lei (n.r. – aproximativ 650.000 de euro).
Firma a trecut cu bine de evaluarea tehnică, dar, în timp ce se făcea evaluarea financiară s-ar mai fi solicitat niște certificate constatatoare, care nu au ajuns la timp. Așa că procedurile au fost sistate, iar licitația a fost reluată. Atunci însă, Constantin Conțac a spus un lucru – sumele alocate de CNAIR pentru următorii patru ani, pentru deszăpezirea unui kilometru național de drum la Botoșani a fost cea mai mică din toate județele Moldovei. Cei mai mulți bani plecaseră spre celelalte județe, inclusiv Vaslui, care au primit sume mult mai generoase pe kilometru. Așa se explică și de ce județul Botoșani a fost în iarna 2019 – 2020 singurul care nu a avut deszăpezirea asigurată pe bază de contract.
La primării se merge pe utilaje hipo
Pe de o parte, și autoritățile au partea lor de vină, pentru că nu au înțeleles nici până la această dată înțelesul proverbului românesc că „Omul gospodar îşi face vara sanie şi iarna car”. Într-un material prezentat în aceeași ședință a Colegiului prefectural din octombrie și care viza stadiul pregătirii pentru iarna 2022-2023 a instituţiilor publice şi unităţilor administrativ-teritoriale de pe raza judeţului Botoşani se prezenta o situație cu toate mijloacele proprii şi închiriate, disponibile administraţiilor locale pentru a reacționa pe parcursul căderilor masive de zăpadă.
Pe lista cu mijloacele de intervenţie apăreau însă, printre altele, trei utilaje hipo, ce aparțin de primării, și alte cinci utilaje similare pe care primăriile le-ar putea închiria de la persoane fizice sau juridice. Asta spune multe despre cât de gospodari sunt unii primari și cât de atenți sunt ei de problemele oamenilor. Prin urmare, când e vorba de bani, toți sunt interesați, dar când e vorba de muncă, e cu Doamne-ajută. Și dacă nu ies lucrurile, se dă vină de mama natură, care e total imprevizibilă.