Botoşănenii plătesc cu vârf şi îndesat pentru drumul strategic, fiind nevoie de un credit până în 2037, la care vom plăti şi după ce drumul va ieşi din garanţie.
Greșelile făcute în trecut, scumpirile în lanț la materialele de construcții, creșterea prețurilor la carburanți, dar și majorările operate la nivelul salariilor minime, au ajuns să coste acum Consiliul Județean (CJ). Pentru a reuși să finalizeze Drumul Strategic, CJ Botoșani trebuie să se împrumute cu aproape 16 milioane de euro. Varianta va fi discutată în următoarea ședință a CJ, programată să aibă loc pe 27 mai.
Astfel, la un an de la semnarea contractelor privind realizarea Drumului Strategic, lucrările de asfaltare se poticnesc. Asta din cauza creșterii costurilor de execuție. Practic, modificările legislative din domeniul fiscal și al salarizării muncii intervenite de la data semnării contractului de finanțare (anul 2017), dar și modificarea prețurilor în domeniul construcțiilor (n.r. – ultimele influențate de costul forței de muncă, dar și creșterea costurilor principalelor materiale și produse din construcții), au dus la creșteri în lanț.
Majorările prețurilor la principalele categorii de materiale și produse care intră în componența investiției, de la agregate naturale de balastieră sau carieră, ciment, bitum, oțel, elemente prefabricate etc., au condus la creșteri masive ale tuturor prețurilor practicate în domeniul construcțiilor. Prin urmare, costurile de execuție estimate anul trecut au crescut și ele. Doar că gafele și bâlbele din trecut ale celor din administrație ajung să fie plătite acum cu bani publici. Și nu oricum, ci cu dobândă.
Traseu stabilit în urmă cu șapte ani
Istoria acestui drum începe în urmă cu mai bine de șapte ani, când cei din conducerea CJ au stabilit traseul drumului elaborându-se și tema de proiectare în vederea elaborării cererii de finanțare europeană. Drumul începea de la Șipote (jud. Iași) și se termina la Rădăuți Prut, însă traseul a fost redesenat și are acum trei ramificații. Și nu a fost doar atât.
În mai 2016 a intrat în vigoare noua Lege a achizițiilor publice și prin urmare a fost necesară revizuirea documentației depuse. În martie 2017 s-a încheiat contractul de servicii pentru studiul de fezabilitate, iar pe 24 noiembrie 2017 s-a semnat contractul de finanțare. A urmat obținerea de avize și autorizații și abia după aproape un an și jumătate, adică pe 2 februarie 2019, a fost lansată prima licitație cu valoare lucrărilor estimată la 254 milioane lei, care a fost anulată din cauza lipsei ofertelor.
Pe 27 iunie 2019 s-a inițiat a doua licitație, după actualizarea valorii ca urmare a Ordonanței 114. Au fost recunoscute numai o parte din creșterile de costuri, așa că valoarea licitației care a devenit vizibilă pe SEAP pe 19 iulie 2019 avea o valoare de 272 de milioane de lei. Nici de această dată, la deschiderea din 9 septembrie 2019, nu s-a prezentat nimeni.
Război al licitaţiilor
O lună mai târziu, axa rutieră strategică a fost scoasă pentru a treia oară la licitație, după o nouă actualizare a prețurilor, care a urcat la peste 292 de milioane de lei, dar nici de data aceasta nu a apărut vreo ofertă.
În martie 2020, după ce drumul a fost lotizat, iar valoarea lucrărilor a fost actualizată până la aproximativ 100 de milioane de euro, drumul a fost scos din nou la licitație la o valoare totală de 448.962.226,28 lei, din care 252.034.372,86 lei din fonduri europene.
Doar că s-a intrat în hora contestațiilor, firmele participante războindu-se între ele. Astfel, abia în primăvara anului trecut, după trei ani și jumătate de la obținerea finanțării, CJ a semnat contractele cu firmele care au câștigat licitațiile. Este drept, contractele au fost semnate în final pentru o valoare de 400.796.305 lei, din care 283.816.296 lei cheltuieli eligibile și 116.980.009 cheltuieli neeligibile.
CJ trebuie să actualizeze iar prețurile
De anul trecut și până în prezent prețurile au luat-o razna, începând cu materialele de construcții, energia electrică, carburanți, etc. Prin urmare, la niciun an de la semnarea contractelor cu constructorii, CJ este nevoit să actualizeze din nou valoarea proiectului, fără acest lucru finalizarea investiției fiind imposibilă. Doar că toate aceste diferențe trebuie achitate de către CJ, întrucât cuantumul sumelor nerambursabile nu se modifică.
Deja, pe lotul 1 costurile au fost ajustate, cu acordul aleșilor județeni, la mijloc fiind vorba de o majorare cu suma de 18.151.574,89 lei inclusiv TVA, adică mai bine de 3,5 milioane de euro. Asta pentru că, în caz contrar, firmele nu mai aveau cum să finalizeze lucrările. Același lucru urmează să se întâmple și pe celelalte loturi din Drumul Strategic. Astfel, pe Lotul 2 suma va fi majorată cu aproximativ 32.000.000 lei (valoare estimată) față de cifra stabilită în contract, iar pe lotul 3 majorarea ar fi de 16.922.868 lei (valoare certă). Asta pentru că o parte dintre lucrări au fost efectuate și achitate. Prin urmare, doar valoare suplimentară rezultată din activarea mecanismului de ajustare a prețului ar însemna o majorare totală a proiectului cu 63.433.258 de lei, adică aproape 13 milioane de euro.
Singura soluție – un credit
O analiză făcută de angajații CJ a arătat că instituția ar mai avea de plătit, până la finalizarea proiectului, 147.067.997 lei, din care 4.427.832 lei cota de 2% din valoarea cofinanțării eligibile și 142.640.165 lei cheltuieli neeligibile, însă estimările arată că CJ ar putea asigura doar 67.067.997 lei din bugetul propriu județean (venituri proprii, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, excedent buget local) prin bugetele anilor 2022 – 2023.
Prin urmare, singura soluție pentru finalizarea investiției ar fi contractarea unui credit intern cu o valoare de 80.000.000 lei (peste 16 milioane de euro), care ar urma să fie rambursat în 13 ani, cu o perioadă de grație de doi ani, creditul urmând să fie stins abia prin 2037. Decizia va fi luată în ședința ordinară a CJ de luna aceasta, programată să aibă loc pe 27 mai, când aleșii județeni vor analiza situația și vor vota.
Interesant este că investiția trebuie finalizată până în decembrie 2023 (n.r. – în caz contrar CJ riscă să piardă finanțarea europeană), iar drumul are o garanţie de 36 de luni (până în decembrie 2026), ceea ce înseamnă că botoşăneni vor plăti încă aproape 11 ani după ce drumul va ieşi din garanţie.
Un milion de euro pe km
De menţionat este şi faptul că, dacă la valoarea de încredinţare a contractului (peste 400 de milioane de lei, adică 81 milioane de euro), se adaugă cea mai recentă actualizare de preţ (care pe cele trei loturi înseamnă 13,5 milioane de euro), se ajunge la 94,5 milioane de euro, fără proiectare, studii de fezabilitate şi alte cheltuieli, care duc întreaga investiţie undeva la 100 de milioane de euro. Astfel, dacă împărţim suta de milioane de euro la cei puţin peste 100 de km de drum reabilitat, reiese că drumul strategic se face cu un milion de euro pe km, deşi este vorba despre o arteră judeţeană, care este reabilitată, nu făcută de la zero.
Artera reabilitată va avea 107 km
Drum Strategic măsoară aproape 107 kilometri şi este împărţit în trei loturi: Lotul I (30 km), format din două tronsoane Șipote (jud. Iași) – Rediu – Răuseni – Călărași, respectiv Dângeni – Mihălășeni, Lotul II (axul central, 51,194 kilometri) acoperă tronsonul cuprins între Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești (DJ 282), şi Lotul III – (26 de kilometri), pe relația Blândești – Cerchejeni – Sulița (Cheleș) – Lunca Cernești – Todireni.