A doua zi după difuzarea materialului despre Botoșani la emisiunea „România, te iubesc”, realizată de ProTV, presa locală a început să fie asaltată de reacțiile politicienilor locali. Diverși decidenți politici explicau că nu e chiar așa, iar județul nostru mai are puțin și arată ca o floare.
Pentru a-și rezolva urgent „onoarea nereperată”, instituțiile statului au început să contracteze reclamă. Toate achizițiile de publicitate/promovare au fost făcute prin încredințare directă, nu a fost organizată absolut nicio licitație și nu s-a urmărit niciun criteriu de performanță, contracte cu sume foarte mari fiind atribuite unor organizații de presă cvasi-necunoscute sau cu număr nesemnificativ de cititori/ascultători/telespectatori.
Contracte directe de 30.000 de euro
Practic, încredințarea directă funcționează printr-un contract direct între o autoritate a statului și o companie de presă, în acest caz, iar anunțul atribuirii se face public pe platforma specializată în care sunt anunțate achizițiile DUPĂ atribuirea respectivului contract.
Procedura a fost stabilită în ideea achizițiilor curente făcute de instituțiile publice, pe sume mici, pentru a nu prelungi inutil procesul. Doar că a cumpăra hârtie de imprimantă la primărie ar trebui să fie complet diferit de comunicarea autorităților cu publicul prin intermediul presei. Oricum, pentru a scăpa de probleme, în timpul guvernărilor PSD, sub conducerea lui Dragnea, pragul legal pentru achizițiile directe a fost ridicat foarte sus, pentru a nu mai exista probleme.
Sumele la care s-a ajuns sunt absolut amețitoare pentru Botoșani. Deși contracte de publicitate încă se mai fac zilele acestea, ne-am limitat la perioada 10 februarie – 10 martie 2022. În aceste 30 de zile, conform platformei naționale pentru achiziții publice, autoritățile din județul Botoșani au cumpărat publicitate și promovare în presa locală în valoare de 147.573 lei. Adică aproape 30.000 de euro.
„Votează ca oile, de aia”
Campion, de foarte departe, este primarul comunei Mihai Eminescu, Verginel Gireadă. Conform datelor de pe platforma națională de achiziții, comuna Mihai Eminescu are contracte de publicitate atribuite în ultima lună în valoare de 113.000 lei, adică 22.600 euro.
După ce am început să ne interesăm, suma alocată publicității de primăria Mihai Eminescu a scăzut, ajungând la „numai” 15.000 euro. Deci și suma totală pe județ scade la 22.400 euro, contracte atribuite toate într-o lună.
Primarul Gireadă este urmat în clasament la mare distanță de primăria comunei Vârfu Câmpului cu un contract de 12.000 lei, și Călărași – contract de 10.000 lei. Restul contractelor sunt sume mici și foarte mici.
Populația comunei Mihai Eminescu este, conform datelor oficiale, un pic sub 7.000 de locuitori. Nu am reușit să obținem referatele de oportunitate care descriu necesitatea acestor achiziții. Cum în ocaziile anterioare primarul a declarat că nu el a hotărât cum se cheltuie banii, ci consiliul local, am încercat să discutăm cu consilierii locali din Mihai Eminescu.
Doar trei consilieri au răspuns la apelurile noastre. Unul a spus că e deschis dialogului, dar nu ne spune nimic. Un altul ne-a dat declarații, sub protecția anonimatului: „Nu are de comunicat nimic și oricum nu am știut. Și chiar dacă știam, nu aveam ce face. Pentru că 90% din primăria aia e familia Gireadă. Iar primarului, dacă îi pui întrebări, îți întoarce spatele și pleacă.”
Singurul consilier local care a acceptat să discute cu noi este Vasile Onofrei, consilier PMP. „Votează ca oile, de aia. O să discutăm în consiliul local cum e posibil și care e destinația banilor. Eu nu am votat asta și nu voi vota niciodată așa ceva. Dar are majoritate, eu sunt singurul care mai întreabă ceva pe acolo”, a spus Onofrei.
Componența consiliului local al comunei Mihai Eminescu este următoarea:
-Verginel Gireadă, PNL – primar
-Valeriu Drobotă, PNL – viceprimar
-Petru Ciobanu, PSD
-Marian Bordianu, PSD
-Alecu Dumitru, PNL
-Daniel Dumitraș, PNL
-Andrei Gireadă, PNL
-Adrian Ovidiu Hliban, PNL
-Niculai Maluș, PNL
-Petcu Miluță, PNL
-Neculai Sirițeanu, PNL
-Fănică Moisii, ALDE
-Constantin Onofrei, ALDE
-Vasile Onofrei, PMP
Primărie acaparată de familia Gireadă
În cadrul Primăriei comunei Mihai Eminescu lucrează și Florin Țurcanu, fostul șef de partid al primarului Verginel Gireadă, fiica primarului, Alecu-Gireadă Andreea Cristina, fiul primarului e consilier local, nora acestuia tot în primărie lucrează, iar Aneta Gireadă, soția lui Verginel Gireadă, fost primar al comunei, a lucrat în primărie până când a fost angajată director de cancelarie a noului prefect. Aneta Gireadă a fost și subprefect în timpul mandatului prefectului Dan Nechifor.
Am trimis o solicitare și primarului Verginel Gireadă, care ne-a răspuns foarte rapid, lucru pentru care îi mulțumim. Primarul a răspuns că publicitatea este contractată pentru a comunica prin mass media informațiile ce trebuie făcute publice, plus anunțuri despre proiecte europene și face totul pentru a respecta legea și Constituția. Mai mult decât atât, ne anunță și cum a făcut. „ (…) Căutând ofertele cu cele mai mici prețuri, am economisit și am reușit să încheiem contracte cu un număr mai mare de prestatori (…)” este menționat în adresa primită la redacție.
În urma acestei căutări pentru prețuri mai mici, au ajuns locuitorii din Mihai Eminescu să plătească fiecare câte doi euro și ceva ca să afle ce zice primarul, probabil.
Suma inițială de 113.000 lei, după atribuirea a 13 sau 14 contracte de publicitate, luată de pe platforma națională de licitații, s-a micșorat brusc, cum arătam mai sus. Un contract inițial de 36.300 lei a scăzut dramatic la 3.300 lei, un altul de la 6.600 la 3.300, iar unul de 6.600 la 5.500. Astfel că totalul a ajuns la 75.600 lei (sau 70.100 lei fără TVA, cum e specificat în adresa primăriei) adică „doar” 15.120 euro, nu 22.600 euro cum apărea inițial pe platforma de licitații publice.
În răspunsul Primăriei „Mihai Eminescu” este anexat și procesul verbal al ședinței de consiliu local în care a fost aprobată achiziția de publicitate. Așa că se explică și muțenia consilierilor din comună.
De ce e greșit?
Pentru curioși, din totalul sumei cheltuite pe publicitate în județ în ultima lună, „Monitorul de Botoșani” a obținut 200 de euro. Pentru cârcotași, care vor spune că suntem supărați pe acest mod de a împărți banii, răspunsul este: Evident că da!
În ziua de astăzi totul, în materie de audiență, este perfect măsurabil. Și e normal să cerem ca banii publici să fie cheltuiți pe baza unor criterii de performanță. Interesul autorităților ar trebui să fie ca mesajele lor să ajungă la cât mai multe persoane, pe un preț cât mai mic. Iar acest lucru este foarte posibil. În schimb, sume imense sunt cheltuite doar pentru imaginea celui care dă banii, fără vreun interes pentru eficiență.
Când e să dea banii lor, aceeași politicieni știu exact ce să facă. În campaniile electorale, cotidianul nostru e plin de reclamă, pentru că respectivii știu că mesajul lor ajunge sigur la zeci de mii de oameni zilnic. După alegeri, gata, s-a terminat. De ce? Pentru că încercăm să ne facem meseria corect.
Ce face, de fapt, sistemul actual? Factorul politic dispune de banul public ca și cum ar fi banii proprii. Banii sunt cheltuiți fără justificare, pentru a alimenta un sistem paralel de presă, de cele mai multe ori cu audiențe minuscule, care numai presă nu face, ci îi vopsește frumos pe politicienii care plătesc. În detrimentul jurnalismului corect și informării corecte a publicului.
În esență, factorul politic perpetuează acest sistem pentru că își poate face imagine constant, de-a lungul timpului, din bani publici. Adică din banii dumneavoastră.
Cătălin MORARU