După ce a lovit în plin clienţii casnici, Modern Calor ia la rând şi marii consumatori. Iar unul dintre cei mai mari este chiar Spitalul Judeţean “Mavromati”, cea mai mare unitate sanitară din Moldova şi probabil una dintre cele mai mari instituţii din judeţ.
Astfel, reprezentanţii unităţii medicale au primit o lovitură puternică din partea societăţii locale de termoficare, în valoare de peste 20.000 de euro. „Referitor la Modern Calor, am fost informaţi că s-a majorat tariful. De la 276,90 Gcal, cât era, începând cu 01 decembrie 2021 tariful este 489,23 lei. O creştere semnificativă, care s-a resimţit şi în ultima factură”, a precizat economista Doina Caba, managerul SJU Mavromati.
Diferenţe uriaşe faţă de iarna trecută
Astfel, potrivit facturilor comparate din decembrie-ianuarie 2020/2021 şi din aceeaşi perioadă din această iarnă, diferenţa de valoare este de peste 100.000 de lei. Astfel, dacă factura cu tariful vechi din primele două luni din iarna trecută a fost de 178.092,65, în perioada similară din această iarnă factură a fost nici mai mult nici mai puţin decât 279.067,55 de lei. Asta în condiţiile în care Spitalul Judeţean, care este o unitate sanitară pavilionară, este încălzit de Modern Calor în doar două clădiri, cea principală, de pe Strada Marchian şi Secţia Psihiatrie 6 Cronici din Parcul Tineretului. Restul clădirilor, Secţia de Pediatrie, Secţia de Psihiatrie adulţi, Maternitatea, Secţia Săveni sau Secţia Darabani au centrale proprii. Chiar şi aşa, trecerea înapoi la o centrală proprie ar însemna cheltuieli uriaşe pentru spital, angajarea de personal specializat, iar asta aproape îi ţine legaţi de furnizorul actual de căldură.
La gaz şi curent facturile au rămas rezonabile
Cu toate acestea, reprezentanţii celei mai mari unităţi sanitare spun că nu toate facturile au crescut în această perioadă. Acolo unde a existat un contract şi o negociere, unitatea sanitară stă chiar foarte bine. Astfel, dacă majoritatea populaţiei a primit facturi mult mai mari la gaz sau electricitate în această perioadă, la Spitalul Judeţean preţul la aceste două utilităţi nu a crescut. Asta pentru că există un contract în derulare, aşa cum practic a avut aproape orice consumator, iar reprezentanţii unităţii nu au acceptat mărirea de preţ, fiind vorba de un contract subsecvent, care este valabil pentru cel puţin încă un an. Concret, factura la gaz pe ultimii trei ani în lunile ianuarie au fost de 255.584 lei în 2020, 209.237 lei în 2021, iar în acest an de 236.792 de lei. Diferenţele la facturi se regăsesc însă în diferenţele de consum, nu şi de tarif. Situaţia este oarecum similară şi la electricitate. Dacă în ianuarie 2020 s-au plătit 193.684,31 lei pentru electricitate, anul trecut factura a fost de 226.703,67 lei, în timp ce luna trecută totalul consumului a ajuns la o valoare de 201.082 lei.
Lovitură şi pentru clienţii casnici
Şi clienţii casnici ai Modern Calor plătesc facturi mult mai mari, deși societatea de termoficare este subvenționată din toate părțile.
Într-un demers jurnalistic, „Monitorul de Botoșani” a apelat la propriii cititori pentru a afla cât au fost facturile Modern Calor, pe luna decembrie şi de ce apar diferenţe. „408 lei, apartament cu două camere, o cunoştinţă a plătit în altă zonă 200 şi ceva de lei”, „443 de lei, apartament cu două camere”, „s-au mărit nejustificat faţă de iarna trecută sau acum două ierni – 544 de lei, anul acesta trec pe centrală termică”, „300 de lei apartament trei camere, am înlemnit”, „416 lei, apartament cu două camere”, „504 lei, două camere”, „două camere cu repartitoare – 514 lei”, „500 de lei două camere”, „460 de lei două camere”, sunt doar câteva dintre mesajele primite.
Primul aspect care a ieşit în evidență a fost diferența extrem de mare între facturi pentru același tip de apartament. Conducerea Modern Calor este de părere, însă, că nu are facturi mari.
La începutul anului trecut, se estima că subvenţia la termoficare asigurată de municipalitate va fi de şase milioane de lei, însă a ajuns la 11 milioane, pentru că a crescut preţul la gazele naturale.
Când vine vorba de soluţii pentru diminuarea facturilor, cum ar fi repararea subsolurilor sau izolarea unor ţevi ori eliminarea pierderilor, reprezentanţii Modern Calor prefer să găsească scuze şi să continue să emită facturi mari decât să remedieze situaţia.