Zilele trecute, președintele CJ Botoșani, Doina Federovici, anunța încheierea lucrărilor pe cei trei kilometri din drumul județean 282 B, drumul spre Iași prin Prăjeni. Este vorba de porțiunea de drum rămasă ani de zile nemodernizată de pe DJ 282B, cu lungime de trei km. Pe porțiunea respectivă de drum s-a turnat asfalt, s-au modernizat podețe, un pod, și s-au amenajat pe anumite porțiuni șanțuri destul de mari pentru apa pluvială.
Întrucât recepția lucrării e prezentată pe rețele sociale, triumfalist, cu o muzică de parcă am și câștigat din nou bătălia de la Podul Înalt, este necesar să trecem în revistă epopeea celor trei kilometri de drum prin Prăjeni. Care ilustrează perfect funcționarea statului român și diferența de la vorbă la faptă, mai ales în lumina noilor promisiuni de autostrăzi, drumuri expres și alte lucrări viitoare de infrastructură.
2010 – începe să se discute despre varianta de drum spre Iași prin Prăjeni, pe drumul județean 282B. Ieșenii fac drumul de la Plugari la Iași într-un an, porțiunea din județul nostru urma să fie construită.
2011 – Consiliul Județean, prin DJDP, oferă lucrarea prin încredințare directă firmei ieșene Bitunova.
12 decembrie 2013 – după viabilizarea drumului, se semnează procesul verbal de recepție terminare lucrări. Președintele CJ Botoșani deja era liberalul, pe atunci, Florin Țurcanu, iar administrator al județului Radu Judele.
Decembrie 2014 – într-un raport al Curții de Conturi se menționează că lucrările nu au fost executate la calitatea prevăzută în caietul de sarcini, iar Consiliul Județean nu mai plătește ultima factură către Bitunova, în valoare de 7 milioane lei din totalul lucrării de 22.255.389,84 lei. Președintele CJ Florin Țurcanu deja fusese revocat din funcție pentru o condamnare penală, iar drumul județean 282B începea să se strice accelerat.
5 ianuarie 2016– se semnează procesul verbal de recepție finală a lucrărilor. Ca și procesul verbal din 2013, și acesta ignoră zona de drum cu probleme, cei trei kilometri între Prăjeni și Plugari. Nici CJ, nici DJDP nu cer refacerea lucrărilor, în ciuda problemelor semnalate de toate organele de control, și anume strat subțire de asfalt, lipsă șanțuri evacuare apa pluvială, lipsă drenuri și podețe transversale. Cei trei kilometri de drum de la limita județului revin la stadiul de drum de piatră.
Iunie 2016 – președinte al CJ devine Costică Macaleți, de la PSD. Între timp, începe procesul cu firma ieșeană Bitunova pentru ultima factură neplătită în valoare de 7 milioane lei. Pe acest motiv, președintele Macaleți refuză cu obstinație să repare cei trei kilometri de drum de piatră timp de patru ani. Când drumul devenea absolut de necirculat, se mai aruncaucâteva mașini de pietriș pentru a umple gropile uriașe de pe acea porțiune. Pe restul DJ 282B începeau să apară gropi mari în asfalt, uneori erau plombate, dar plombele rezistau doar câteva luni. Restul drumului Flămânzi – Prăjeni a fost, totuși, reabilitat în 2019, valoarea contractului fiind 7,5 milioane lei. Cum drumul strategic nu era scos la licitație, iar drumul prin Târgu Frumos era în stare avansată de degradare, județul Botoșani era practic izolat de sudul țării. Când oamenii veneau să protesteze în fața Consiliului Județean pentru drumuri, președintele Macaleți își lua concediu.
August 2020 – în ultimele zile de președinție ale lui Macaleți, Tribunalul Suceava condamnă CJ Botoșani la plata a 6.826.537 lei despăgubiri, plus penalități de 80.000 lei, către firma ieșeană care a efectuat lucrările pe DJ 282B. Se pare că procesele verbale de recepție a lucrărilor semnate fără obiecțiuni au cântărit mult în favoare acestui verdict. Pe fir intră și DNA, dar clasează dosarul.
Septembrie 2020 – președinte al CJ ajunge Doina Federovici, fost senator PSD și președinte la PSD Botoșani, șefa pe linie de partid a lui Costică Macaleți. În ultimii ani, oamenii își rupseseră mașinile pe drumul prin Prăjeni, acesta fiind circulabil doar pentru o perioadă de un an, între 2013- 2014.
15 martie 2021– se semnează contractul de lucrări pe DJ 282B, pentru porțiunea Prăjeni – Plugari. Valoarea totală este de 10,5 milioane lei. Durata de execuție este de opt luni.
26 martie 2021 – încep lucrările la DJ 282B. Între timp, conducerea Consiliului Județean decide să achite, într-o singură tranșă, datoria de peste 7 milioane lei către Bitunova.
7 iulie 2021 – începe asfaltarea celor trei kilometri cu probleme din DJ 282B.
Septembrie 2021 – lucrările de asfaltare sunt practic terminate, se mai lucrează la șanțuri pentru apă pluvială și marcaje.
24 decembrie 2021– În ajunul Crăciunului, președintele CJ, Doina Federovici, semnează recepția pentru DJ 282 B, porțiunea Prăjeni – Plugari. În sfârșit, botoșănenii au un drum asfaltat, cu două benzi, pe care pot ajunge la Iași cu mașinile relativ întregi.
Toată această grea încercare, de a asfalta trei kilometri de drum cu două benzi, a durat zece ani. Timp în care la președinția CJ s-au perindat un liberal, ajuns acolo în urma unei alianțe cu PSD și un membru PSD, iar apoi un alt membru PSD, șeful pe linie de partid al anteriorului, în mandatul căruia se finalizează lucrarea.
Costurile au fost uriașe. Dacă adunăm plățile din contractul inițial cu Bitunova, plus restanța stabilită de tribunal, de aproape 2 milioane euro, cu ultimul contract de 10,5 milioane lei, pe cei trei kilometri dintre Prăjeni și Plugari se putea construi liniștit, cu suma rezultată, o bucată de autostradă cu două benzi pe sens.
Când extindem la întreg contractul de modernizare și viabilizare a DJ 282B pe întreaga porțiune Flămânzi – Plugari, cu sumele cheltuite în ultimii zece ani se putea, probabil, construi cel puțin un drum expres în loc de un amărât de drum județean.