Autorităţile statului îşi arată încă o dată limitele şi nepriceperea. Totul, însă, pe nervii cetăţenilor. Deşi s-a dorit a fi un mod de control mai bun şi de evidenţă a celor care intră în ţară, în contextul pandemiei şi nu numai, Formularul de Localizare a Pasagerilor (PLF) se dovedeşte a fi o enormă bătaie de cap pentru toată lumea şi se anunţă un nou eşec, la fel ca amenzile din timpul stării de urgenţă.
De la instituirea obligativităţii completării acestui formular la intrarea în ţară, mii de botoşăneni s-au trezit acasă cu amenzi în valoare de 2.000 de lei, cu toate că au completat documentul. „Am venit în ţară pe 2 ianuarie împreună cu mama. Am completat cu o seară înainte formularul, am pus datele, totul era în regulă, iar peste două săptămâni ne-am trezit acasă cu amendă. Nici măcar nu înţeleg de ce, care este motivul”, a spus nedumerită o botoşăneancă, decisă să conteste măsura.
Femeia nu este singura în această situaţie.
„Sistemul a fost gândit bine şi executat prost”
Problemele sunt confirmate şi de angajaţii Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Botoşani, instituţie obligată să trimită oamenilor sancţiunile. Ba mai mult, aceştia se văd nevoiţi să îi sfătuiască chiar ei pe oameni să se adreseze instanţei.
„Sistemul a fost gândit bine şi executat prost. Vechea noastră problemă. O persoană când completează acel formular online poate greşi o cifră, poate omite să bifeze o căsuţă sau ceva la adresă. Automat sistemul consideră că nu e complet şi transmite către DSP numele şi adresa persoanei către care trebuie emisă decizie de sancţionare. Problema este că sistemul este conceput în aşa fel încât nu îi arată omului dacă sau unde a greşit completând acel formular. Poate e obosit, poate se grăbeşte, poate chiar nu ştie. Face o greşeală, dar sistemul nu indică greşeală. Singurul capitol este la numărul de telefon de contact, unde ştie că trebuie să fie 10 cifre şi te atenţionează. Nici măcar la CNP nu te atenţionează dacă greşeşti. În felul ăsta, mulţi completează şi cred că e totul OK, apoi le vine amenda de la noi şi vin nervoşi să ne facă scandal”, a spus unul dintre angajaţii DSP.
Reprezentanţii instituţiei spun, însă, că nu pot face nimic pentru oameni, singura variantă fiind aceea a contestării amenzii. Potrivit reprezentanţilor DSP, sunt zile în care le vin şi câte 20-30 de notificări de la instanţă cu contestaţii la amenzi, semn că departamentul juridic va avea mult de furcă.
„Nu DSP decide”
De altfel, angajaţii DSP sunt de părere că nu instituţia lor ar trebui dată în judecată, ci cei care au înregistrat eronat în sistem acele persoane că trebuie amendate. În această situaţie sunt deja mii de botoşăneni. „În perioada de puţin peste o lună, de la 25 decembrie până la 29 ianuarie, au fost emise 5.412 amenzi. În medie 155 de amenzi zilnic. Botoşănenii trebuie, însă, să înţeleagă că noi doar emitem aceste decizii în baza unei comunicări din sistemul informatic centralizat. Nu DSP decide, noi primim zilnic un tabel nominal, cu CNP şi adresa persoanelor care apar în sistem cu aceste PLF necompletate, sau completate greşit. Noi nici nu avem acces la această bază de date. Nu o putem modifica sau nu putem completa în vreun fel. O parte au plătit deja amenda de două mii de lei. Mulţi au contestat, însă”, a explicat medicul Monica Adăscăliţei, directorul executiv al DSP Botoşani.
Potrivit acesteia, cele mai multe probleme semnalate în privinţa PLF ar fi necompletarea sau completarea greşită la data şi ora sosirii în ţară, unii completează cu datele din buletin, dar intră în ţară cu paşaportul sau invers, iar aceste date trebuie să coincidă, sau completează mai târziu decât termenul prevăzut de 20 de ore. „Chiar dacă este completat în sistem la 24 de ore şi un minut este considerat că este necompletat”, a spus un inspector din cadrul DSP, însărcinat să scrie mii de amenzi.
„Statul ar trebui să fie îngăduitor”
Valoarea amenzilor aplicate până acum în judeţ este de aproape 11 milioane de lei. Multe persoane spun, însă, că se vor adresa instanţei. „Statul ar trebui să fie îngăduitor şi să nu sancţioneze cu rea credinţă orice eroare de completare, care nu afectează scopul urmărit, şi anume verificarea oamenilor în vederea izolării sau carantinării. Formularele PLF, care ar fi trebuit să fie un mecanism de eficientizare a anchetelor epidemiologice, au fost transformate de stat într-un sistem abuziv la adresa propriilor cetățeni”, a spus un avocat botoşănean.
Autorităţile le recomandă oamenilor să se adreseze instanţei dacă vor să îşi recupereze banii. Doar că nu e aşa de simplu. Asta înseamnă formularea unei contestaţii în cele 15 zile, apoi mersul la instanţă. Se poate cere anularea amenzii, reducerea amenzii, aplicarea avertismentului sau de asemenea cheltuieli de judecată împotriva statului, în cazul câştigului procesului. Astfel, statul nu doar că ar putea să nu câştige nimic din toată această nebunie, dar să şi piardă bani în mii de procese.
Situaţie gravă la nivel naţional
Situaţia nu stă mai bine nici la nivel naţional. Asta deoarece anumite categorii de angajaţi au primit astfel de amenzi pe bandă rulantă. Zeci de piloți și însoțitori de zbor au aflat că trebuie să plătească amenzi de 3.000 de lei pe motiv că nu au completat formularul de intrare în țară deși, în cazul curselor scurte, ei nici nu coboară din avion, relatează Europa Liberă.
Situația este similară în cazul șoferilor de autocamioane care au intrat în țară după data de 15 decembrie 2021. Amenzile pentru necompletarea formularului în cazul lor au fost de 2.000 de lei. Același lucru se întâmplă și cu navigatorii.
Ordonanța de urgență care reglementează această situație nu a fost modificată, deși au trecut 40 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial.
Europarlamentarul USR Vlad Gheorghe a anunțat că a pregătit împreună cu parlamentarii Stelian Ion și Silviu Dehelean un proiect de lege pentru anularea amenzilor aplicate pentru necompletarea formularului pentru intrarea în ţară (PLF) şi restituirea banilor deja plătiţi, transmite News.ro.
Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, îi sfătuieşte însă pe cetăţenii care au fost amendaţi, deşi au completat PLF la intrarea în ţară, să conteste sancţiunea, precizând că a fost o eroare amendarea acestora.