Accidentul petrecut pe 16 octombrie în judeţul Iaşi, când maşina unui botoşănean a fost izbită în plin de trenul Iaşi – Dorohoi, este anchetat de poliţiştii rutieri ieşeni. Chiar dacă pare surprinzător, cercetările îl vizează inclusiv pe mecanicul de tren, care în urma anchetei s-a constatat că era sub influenţa băuturilor alcoolice.
Poliţiştii rutieri spun că, deşi cauza producerii accidentului ar fi neacordarea de prioritate din partea şoferului, care nu a oprit la trecerea la nivel cu calea ferată, Codul penal sancţionează şi fapta mecanicului de locomotivă, care a intrat în serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice. „Nu are nimic de a face cu accidentul în sine, dar în Codul penal există un capitol separat dedicat infracţiunilor contra siguranţei circulaţiei pe căile ferate. Astfel, angajaţii operatorilor de transport care îndeplinesc atribuţiile de serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice, cu o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge, comit o infracţiune, pedeapsa prevăzută de lege fiind închisoarea de la doi la şapte ani”, spun poliţiştii.
Totodată, deşi pare ciudat, pentru accidentele petrecute pe drumurile publice, în zona trecerilor la nivel de cale ferată şi în care sunt implicate şi garnituri feroviare, competenţa privind cercetarea penală a faptelor cade în sarcina Poliţiei Rutiere. Asta, chiar dacă în timpul cercetărilor se descoperă că există şi o culpă din partea angajaţilor companiilor feroviare. „Cercetările penale le pot efectua numai cei care au calitatea de organ de cercetare penală, în speţă poliţia, care poate dispune inclusiv testarea alcoolscopică a mecanicului de locomotivă în astfel de accidente”, a spus comisarul şef Teodor Orhei, şeful serviciului Rutier Botoşani.
Informaţii analizate şi de Agenţia de Investigare Feroviară
Este drept, există şi alte instituţii care anchetează evenimentele feroviare, cum ar fi Agenţia de Investigare Feroviară Română (AGIFER). Această instituţie strânge şi analizează informaţiile, stabileşte condiţiile, inclusiv determinarea cauzelor şi, dacă este cazul, emite unele recomandări de siguranţă. „Investigaţia are statutul juridic de act administrativ, permiţând investigatorilor principali să îşi îndeplinească sarcinile în modul cel mai eficient şi în timpul cel mai scurt cu putinţă. Investigaţia este realizată independent de orice anchetă judiciară. Investigaţia nu se ocupă în niciun caz cu stabilirea vinovăţiei sau a răspunderii”, spun reprezentanţii AGIFER.
De altfel, în timpul cercetărilor, aceştia pot stabili dacă trenul mergea cu viteza aprobată, dacă vehiculul feroviar corespundea din punct de vedere tehnic şi dacă mecanicul a respectat toate indicatoarele rutiere în zona trecerii la nivel. „Chiar dacă documentele întocmite de AGIFER au statut de act administrativ, acestea pot fi utilizate în cadrul anchetei penale, dacă se constată anumite aspecte care pot atrage o culpă penală sau o răspundere penală. Acest lucru îl dispune însă numai procurorul de caz, în timpul administrării probatoriului”, spun poliţiştii.
Lege încălcată şi de şofer şi de mecanic
Practic, în cazul accidentului de la Iaşi, există două persoane care au încălcat legea. Şoferul – care se face vinovat de neacordare de prioritate la trecerea la nivel cu calea ferată şi care poate fi cercetat penal pentru vătămare corporală din culpă, şi respectiv mecanicul de tren, care era sub influenţa băuturilor alcoolice.
„Sunt două fapte diferite. În cazul accidentului, culpa este clar a conducătorului auto”, au explicat poliţiştii. Situaţia a fost explicată prin prisma unui simplu accident rutier în care două vehicule se izbesc, iar în timpul cercetărilor poliţiştii descoperă că şoferul nevinovat era băut. Chiar dacă ancheta a stabilit că acesta din urmă nu a contribuit în niciun fel în mecanismul de producere a accidentului, şoferul nevinovat este anchetat la rândul lui pentru conducere sub influenţa băuturilor alcoolice.
Accidentul care a generat o întreagă controversă s-a produs pe 16 octombrie, în apropierea satului Vlădeni (judeţul Iaşi), pe un drum judeţean, la trecerea la nivel cu o cale ferată, fără bariere, când un botoşănean aflat la volanul unui VW nu a mai oprit pentru a se asigura şi a fost surprins de trenul Iaşi-Dorohoi.
Autoturismul a fost târât de tren aproape 200 de metri, iar botoşăneanul a ajuns la spital cu răni grave. Mecanicul trenului a fost testat cu aparatul alcooltest, rezultând o valoare de 0,41 mg/l alcool pur în aerul expirat, fiindu-i prelevate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.