Consiliul Judeţean (CJ) Botoşani, prin Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP), a fost pusă la plată de instanţa de judecată pentru drumul făcut de Bitunova şi care după numai câteva luni s-a spart, transformându-se într-o adevărată cursă cu obstacole pentru şoferi. Curtea de Apel Suceava a casat sentinţa dată de Tribunalul Botoşani, dar nu în sensul dorit de autorităţile locale, ci doar ca să majoreze despăgubirile pe care DJDP va trebui să le plătească societăţii Bitunova. Iar majorarea nu e deloc mică, ci se ridică la aproximativ 1,2 milioane de lei. Astfel, suma pe care DJDP va trebui să o plătească pentru un drum plin de gropi este de 6.826.537,94 lei, adică aproximativ 1,6 milioane de euro. La aceasta se adaugă penalităţile calculate pentru fiecare zi de întârziere de la 1 ianuarie 2015 şi până în momentul plăţii şi cheltuieli de judecată de aproximativ 80 de mii de lei.
Probleme începute în urmă cu 10 ani
Telenovela drumului prin Prăjeni începe în prima decadă a anilor 2010, când, la presiunea oamenilor, CJ decide să modernizeze drumul care scurtează distanţa până la Iaşi cu 15 kilometri şi care este mult mai convenabil pentru botoşăneni. Lucrarea a fost încredinţată în 2013 către societatea Bitunova SA, care a promis că va reabilita drumul printr-o tehnică revoluţionară, ce presupunea reciclarea asfaltului existent printr-un adaos de bitum şi turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă.
Lucrările efectuate pe parcursul anului 2014 au picat testul Curţii de Conturi, care a descoperit mai multe nereguli, în principal legate de numărul de ore pontat în dreptul constructorilor, drept pentru care a dispus DJDP să îndrepte situaţia. Astfel, au fost oprite de la plată o serie de facturi prezentate de constructor şi nici nu au fost recepţionate lucrările efectuate de Bitunova, surse din DJDP susţinând că acestea au fost făcute fără a exista vreun ordin de începere dat de beneficiar.
Colac peste pupăză, în scurt timp de la aşa-zisa modernizare, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau atunci că drumul s-ar fi stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu pot interveni din cauză că este în garanţie. Constructorul a refuzat să facă lucrări de refacere, spunând că nu a fost plătit, dar, după aproape un an de discuţii, firma a acceptat să facă reparaţii, constând în plombe care au cedat la prima ninsoare.
Pe fir a intrat şi DNA, dar, după un timp, procurorii anticorupţie au clasat dosarul.
În schimb, între DJDP şi Bitunova a pornit un adevărat război juridic. Constructorul a cerut în instanţă plata contravalorii a două facturi conform devizelor făcute şi recepţionarea lucrărilor. Pe de altă parte, CJ a reclamat la rândul său firma Bitunova privind calitatea lucrărilor. Cele trei dosare s-au comasat şi au ajuns să se judece la Botoşani.
„Este o decizie a justiţiei şi va trebui să o respectăm”
Costică Macaleţi, preşedintele CJ a declarat că se verifică dacă mai există vreo cale extraordinară de a ataca sentinţa.
„Este o decizie a justiţiei şi va trebui să o respectăm. Direcţia de Drumuri va trebui să plătească, iar noi va trebui să-i ajutăm pentru că nu au de unde să scoată atâţia bani. Starea drumului a văzut-o şi înjurat-o toată lumea. În rest, nu mai am ce comenta”, a declarat Costică Macaleţi (foto), care s-a ferit să arunce responsabilitatea pe umerii predecesorilor săi.
Lucrări de reabilitare întârziate ani de zile
Drumul spre Iaşi prin Prăjeni, a fost reabilitat parţial abia în toamna anului trecut. Lucrările au întârziat ani de zile tocmai din cauza litigiului dintre Bitunova şi CJ. Şefii judeţului au amânat începerea lucrărilor până ce expertizele tehnice, şi suplimentele cerute de instanţă, au fost depuse la dosar. Trebuie spus că nici acum nu a fost reabilitată întreaga suprafaţă a drumului, rămânând aproximativ trei kilometri de piatră, a căror modernizare este scoasă în prezent la licitaţie.
Lucrările de reabilitare făcute anul trecut pe cei aproape 12 kilometri au constat în reprofilarea existentului şi turnarea a două straturi de asfalt, plus un strat de uzură şi au costat, potrivit unor surse din CJ aproximativ cinci milioane de lei.
Facturile pe care CJ, prin DJDP, trebuie să le plătească acum către Bitunova se ridică la aproximativ 6,8 milioane de lei, contravaloarea lucrărilor, pentru mai puţin de 10 kilometri făcuţi în 2014. De asemenea, trebuie spus că atunci acestea au presupus turnarea unui strat de asfalt reciclat peste piatră spartă. La aceşti bani, CJ va trebui să plătească şi dobânzile penalizatoare calculate la zi, care se pot ridica la sume colosale.