spot_img
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
HomePrima PaginăBotoșani - județul drumurilor proaste și foarte proaste

Botoșani – județul drumurilor proaste și foarte proaste

♦ Județul Botoșani poate concura cu succes la titlul de județul cu cea mai proastă infrastructură rutieră
♦ Aproape 60% din rețeaua rutieră este reprezentată de drumuri comunale, din care două treimi sunt din piatră și pământ
♦ Nici treimea care figurează în statistici ca fiind din asfalt sau beton nu este la cele mai înalte standarde, majoritatea kilometrilor fiind greu practicabili
♦ Viitorul nu sună bine, deoarece în acest an alocațiile bugetare sunt, în medie, de 4.000 de lei pe kilometru
♦ Modernizarea drumurilor spre Târgu Frumos și Ștefănești rămâne o poveste, în acest an fiind alocate sume ridicole, 3%, respectiv 0,7% din necesar
♦ Situația este cruntă și la nivel național, aproape jumătate din drumuri având durata de serviciu depăşită

Județul Botoșani poate concura cu succes la titlul de județ cu cele mai proaste drumuri din țară.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Rețeaua de drumuri de la noi din județ măsoară puțin peste 2.500 de kilometri, mai exact 2.534 de kilometri. Din păcate însă, majoritatea drumurilor, adică 58,6%, mai exact 1.484 de kilometri, sunt din categoria celor comunale, care se află într-o stare groaznică, în sensul că sunt puține cele circulabile în mod decent. Spre deosebire, la nivel național, drumurile comunale reprezintă doar 38,7% din întreaga rețea de drumuri.

Bani cu țârâita pentru drumurile comunale

Starea drumurilor comunale din județul Botoșani va fi o problemă mereu, pentru că primăriile, care sunt administratorii acestora, nu au bani nici măcar pentru întreținere. Ele sunt dependente de fondurile alocate de la bugetul județean, care sunt insuficiente în mai toate cazurile, deoarece și Consiliul Județean (CJ) primește puțini bani de la bugetul național pentru drumuri.

În acest an, de exemplu, judeţul Botoşani a primit de la Guvern 18,7 milioane de lei pentru întreţinerea drumurilor judeţene şi comunale. Suma, care este cu 10% mai mică decât anul trecut, a fost împărțită după algoritmul 70% pentru drumurile județene și 30% pentru cele comunale. Adică, celor 78 de unități administrativ-teritoriale, incluzând aici și orașele și municipiile, le-au revenit aproximativ șase milioane, și asta după ce a fost aprobat un amendament al vicepreședintelui CJ Dorin Birta, prin care s-a suplimentat cu 300 de mii de lei alocația bugetară pentru comuna Mihai Eminescu, pentru repararea drumului ce duce la Lacul cu Nuferi.

Primarii au preferat să crească salariile 

Raportând banii alocați la rețeaua de drumuri comunale se poate observa că, în medie, în acest an, de la bugetul județean au fost repartizați câte 4.000 de lei pe fiecare kilometru de drum comunal, din care primarii trebuie să asigure modernizarea, dar și deszăpezirea acestora. La aceste fonduri ar trebui să se adauge sumele dislocate de primării pentru drumurile comunale din bugetele proprii, doar că, în majoritatea cazurilor, acestea lipsesc cu desăvârşire, deoarece primăriile din județ abia dacă își asigură cheltuielile de funcționare, mai ales după ce în urmă cu doi ani s-a lăsat majorarea salariilor aparatului propriu la mâna consilierilor locali.

Drumuri din Evul Mediu prin comune

Principala sursă de finanțare a drumurilor comunale rămânea Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), dar și în acest caz, majoritatea primăriilor au preferat să depună proiecte pentru săli de sport sau cămine culturale în loc de drumuri sau alimentări cu apă și canalizări. Astfel, nu mai este o mirare faptul că din cei aproape 1.500 de kilometri de drumuri, doar 500, adică o treime sunt, teoretic, asfaltate sau betonate, dar nici acestea nu sunt într-o stare foarte bună, în cele mai multe cazuri fiind într-o stare mai proastă decât drumurile de pământ sau cele de piatră. Drumurile pietruite reprezintă 37% din rețeaua de drumuri comunale, iar cele de pământ 30%.

Situație ameliorată pe drumurile județene

Lucrurile au început să stea puțin mai bine la capitolul drumuri județene, investițiile din ultimii doi ani începând să se vadă. Astfel, din totalul de 652 de kilometri la nivelul județului, aproximativ 241, adică 37% sunt asfaltați. Din aceștia, peste 81% asigură condiții bune de circulație, 14% mediocre, iar 5% sunt în stare proastă. De asemenea, 266 de kilometri, adică 41% din rețeaua de drumuri județene, au o îmbrăcăminte asfaltică ușoară, adică un start subțire de asfalt, de câțiva centimetri, turnat peste structura drumului. Deoarece majoritatea covoarelor asfaltice au fost turnate în ultimii doi-trei ani, 50% dintre acestea se prezintă în stare bună, 17,4% sunt într-o stare mediocră, în timp ce aproape o treime (31,7%) sunt rele

Câteva sute de metri, situate dincolo de stațiile de betoane de la Bucecea spre Hânțești sunt de-a dreptul impracticabili, fiind distruși de mașinile ce deservesc balastiera de pe malul Siretului.

Drumul strategic, călcâiul lui Ahile

Marea problemă este că în secolul XXI mai avem peste 144 de kilometri de drum județean de pământ și piatră. Dintre aceștia, peste 90% au stare mediocră, în timp ce 6,4% sunt proaste. Într-o stare bună sunt doar 3% din drumurile de piatră, adică doar ceva mai mult de patru kilometri.

Per total, 51,5% din drumurile județene sunt bune, 32,3% sunt mediocre, iar rele și impracticabile sunt 16,2%.

Situația ar fi fost mult mai bună dacă CJ ar fi realizat cea mai importantă investiție cu bani europeni din ultimele trei decenii, drumul strategic. Acesta ar fi adus la stadiul de foarte buni aproape 100 de kilometri de drum județean, care acum sunt incluși în categoriile „rea” și „mediocră”. Din acești 100 de kilometri, mai bine de 70 au îmbrăcăminte asfaltică, iar 30 sunt de piatră și pământ.

Nu sunt bani pentru drumurile de piatră

Șansele ca un drum județean să treacă de la piatră la asfalt sunt foarte mici în viitorul apropiat și ele sunt legate doar de primirea unor fonduri guvernamentale prin programe de genul PNDL. Dar nici aici lucrările nu merg așa cum ne-am dori, majoritatea proiectelor fiind întârziate, iar unele care ar fi trebuit să fie terminate deja, nici măcar nu sunt scoase din nou la licitație, după ce Tehnic Asist a renunțat la contracte.

CNAIR ne condamnă la șosele proaste

În categoria drumurilor naționale sunt incluși 398 de kilometri din rețeaua rutieră din județ. Starea acestora este jalnică, fiind cu mici excepții un atentat la siguranța circulației. De departe cele mai grave situații se înregistrează pe drumurile Botoșani – limită cu județul Iași (DN 28B/E58) și Botoșani – Ștefănești (DN 29 D). Cele două sectoare de drum măsoară împreună aproximativ 90 de kilometri. Este vorba de 90 de kilometri de chin pentru șoferi, chin care, în ciuda promisiunilor politicienilor de toate culorile, nu se va sfârși prea curând, deși licitațiile s-au finalizat. Aceste drumuri nu au mai fost modernizate de zeci de ani, deși, între timp, valorile de trafic au explodat, iar ele s-au degradat continuu.

Sume ridicole alocate în acest an

Cu toate acestea, dintr-un răspuns oficial transmis de către CNAIR „Monitorului de Botoșani”, reiese clar că, la momentul actual, nu este o dată preconizată pentru semnarea contractelor pentru reabilitarea celor două sectoare de drum și că banii alocați prin credite bugetare, finanțări certe, sunt ridicol de puțini, 10 milioane de lei pentru Botoșani – Târgu Frumos dintr-un total de 320 de milioane, adică 3% din necesar, și două milioane de lei pentru Botoșani – Ștefănești, dintr-un total de 260 de milioane, adică 0,7% din valoarea investiției.

Situația este proastă și la nivel național

România avea, anul trecut, numai 866 de kilometri de autostrăzi, reprezentând 4,8% din totalul drumurilor naţionale şi 26.860 de kilometri de drumuri pietruite şi de pământ, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

La 31 decembrie 2019, drumurile publice totalizau 86.391 kilometri, din care 17.873 kilometri (20,7%) drumuri naţionale, 35.083 kilometri (40,6%) drumuri judeţene şi 33.435 kilometri (38,7%) drumuri comunale.

Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra: 38.166 kilometri (44,2%) drumuri modernizate (în proporţie de 92,8% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), 21.365 kilometri (24,7%) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 26.860 kilometri (31,1%) drumuri pietruite şi de pământ.

Drumuri îmbătrânite și periculoase 

În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, 35,1% din lungimea drumurilor modernizate şi 43,1% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită.

Din totalul drumurilor naţionale, 34,6% (6.176 kilometri) erau drumuri europene, 4,8% (866 kilometri) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 10,8% (1.923 kilometri) drumuri cu patru benzi, 1,6% (290 kilometri) erau drumuri cu trei benzi şi 0,2% (35 kilometri) drumuri cu șase benzi.

Drumurile judeţene erau în proporţie de 42,3% drumuri modernizate şi 37% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
1.7 ° C
1.7 °
1.6 °
95 %
2.7kmh
100 %
sâm
2 °
Dum
1 °
lun
4 °
mar
4 °
mie
4 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...