Vara trecută, Consiliul Judeţean (CJ), prin Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP), a reuşit să asfalteze trei sferturi din sectorul de drum dintre Prăjeni şi Plugari, mai puţin ultimii trei-patru kilometri de la limita judeţului. Aceştia sunt şi acum plini de cratere, spre exasperarea şoferilor, în special a celor de la Ambulanţă şi SMURD, care trebuie să ducă pacienţii grav bolnavi cât mai repede la Iaşi.
Situaţia a fost scoasă în evidenţă de liderul grupului PNL din CJ, Radu Anton, care, în cea mai recentă şedinţă a avut o interpelare pe această temă. Fostul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă susţine că problema a fost pusă în discuţie şi de medicii care fac naveta de la Spitalul „Parhon” la Spitalul „Mavromati”. „Solicitări mari în acest sens sunt şi din partea Serviciului Judeţean de Ambulanţă şi a SMURD, care, pentru pacienţii care trebuie să meargă la Spitalul «Parhon», la spitalul de inimă, această variantă de traseu ar fi şi mai scurtă şi mai rapidă”, a spus Radu Anton.
Liberalul a primit replica imediat de la preşedintele CJ, Costică Macaleţi. „Vă pot răspunde acum la drumul Flămânzi-Plugari. Cei trei kilometri care au rămas neasfaltaţi nici măcar nu au fost intabulaţi, proiectarea este în curs, sperăm ca în luna aprilie să putem semna contractul cu constructorul şi să putem asfalta cei trei kilometri. Nu era nici o problemă financiară să-i asfaltăm, dar nu puteam să asfaltăm un drum care figurează ca drum pietruit”, a declarat acesta.
Despre investiţiile pentru acest sector s-a vorbit şi anul trecut, după finalizarea asfaltării în zonă, doar că nu s-a întâmplat nimic. De asemenea, în acest moment nu există încă un proiect tehnic pentru acest sector rămas neasfaltat şi nici nu poate fi demarată contractarea lui, pentru că nu există buget. Mai întâi, CJ trebuie să aprobe bugetul, care acum este în dezbatere publică, să repartizeze banii la DJDP, care abia apoi va putea contracta proiectarea. După ce proiectul tehnic va fi gata, va putea fi demarată licitaţia care, chiar şi în procedură simplificată, va dura minim o lună. Abia după aceea se va putea vorbi de asfaltare.
Deci, la cum merg lucrurile în administraţia publică locală botoşăneană, ar fi o adevărată minune ca cei trei kilometri să fie gata până la alegerile locale, un termen mult mai realist fiind lunile iulie-august.
O istorie tumultoasă a drumului
Drumul judeţean spre Iaşi prin Prăjeni a fost viabilizat în 2013, lucrările presupunând, oficial, turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. În scurt timp, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau că drumul s-a stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu puteau interveni din cauză că era în garanţie. Constructorul a refuzat să refacă lucrarea, spunând că nu a fost plătit. După aproape un an de discuţii, firma a acceptat să pună nişte plombe, care au cedat la prima ninsoare.
Drumul a fost reabilitat parţial abia toamna trecută, iar lucrările pe cei aproape 12 kilometri au constat în reprofilarea existentului şi turnarea a două straturi de asfalt, plus un strat de uzură şi au costat aproximativ cinci milioane de lei.
Lucrările au întârziat tocmai din cauza litigiului dintre Bitunova şi CJ, care a presupus mai multe expertize tehnice. Cu toate acestea, CJ a fost pus de instanţă la plata a 1,2 milioane de euro către Bitunova, la care se adaugă şi penalităţile calculate pentru fiecare zi de întârziere de la 1 ianuarie 2015 şi până în momentul plăţii.