Drumul strategic ajunge la un cost astronomic, comparabil, deşi e doar un drum judeţean, cu unul pentru drumuri naţionale sau chiar europene.
Consiliul Judeţean (CJ) a primit de la proiectant documentaţia privind lotizarea şi reactualizarea costurilor pentru cei 106 kilometri de drum strategic de pe axa Botoşani-Iaşi. Aşa cum „Monitorul” anunţa la sfârşitul anului trecut, valoarea actualizată este una de-a dreptul ameţitoare. Astfel, proiectantul a transmis legislativului judeţean că drumul ar trebui să coste nu mai puţin de 100 de milioane de euro, fără TVA, adică undeva la aproximativ 120 de milioane de euro cu tot cu TVA. Vorbim de un cost total de aproape 1,15 milioane de euro pe kilometru, în condiţiile în care standardele de cost pentru un drum judeţean, e drept depăşite de mult, sunt de 350 de mii de euro, cu tot cu TVA. Deci, preţul pe care-l va oferi CJ Botoşani constructorilor pentru modernizarea drumurilor din sudul judeţului este de aproape patru ori mai mare decât standardele de cost.
În ciuda acestor mari diferenţe, preşedintele CJ Botoşani, Costică Macaleţi, este decis să scoată drumul pentru a patra oară la licitaţie şi să-l atribuie până la finalul mandatului său. „Proiectantul dă justificările necesare la sumele acestea. Nu le pune din burtă că vrea Macaleţi să fie într-o combinaţie cu nu ştiu cine, că aşa se interpretează de obicei. Nu, sumele acestea sunt confirmate de proiectant. Punctul meu de vedere este că sumele cu care se vor termina acest drum vor fi mai mici cu cel puţin 10 milioane de euro”, a declarat Macaleţi. Potrivit acestuia, sunt distanţe mai mari trecute la aducerea materialului de balastieră.
În aceste condiţii, cofinanţarea CJ se va ridica la 25 de milioane de euro, la care se va adăuga şi contravaloarea TVA.
În acest moment, între CJ şi proiectant se mai poartă o corespondenţă şi apoi noua valoare a drumului strategic şi lotizarea lui va fi supusă votului plenului CJ şi apoi scoasă la licitaţie. Cele trei loturi propuse, potrivit şefului CJ, ar urma să fie: primul – Hăneşti-Dângeni-Mihălăşeni, al doilea – Dângeni-Todireni şi breteaua spre Blândeşti, iar al treilea Şipote-Rediu-Călăraşi.
Trei licitaţii eşuate
Telenovela licitaţiei pentru drumul strategic a început în ianuarie, când a fost urcată pentru prima dată pe SEAP licitaţia. Pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro. Pentru că nu s-a prezentat niciun constructor, atunci conducerea CJ a decis să actualizeze doar preţul manoperei în raport cu modificarea salariului minim în construcţie impus prin Ordonanţa 114. Astfel preţul de la a doua licitaţie a ajuns la 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 57 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu faţă de standardele de cost pentru un drum judeţean, şi tot nu s-a prezentat niciun constructor.
La finalul anului trecut, axa rutieră strategică Botoşani – Iaşi a fost scoasă la licitaţie pentru a treia. Cea de a treia licitaţie s-a făcut după o nouă actualizare a preţurilor. Noul preţ oferit constructorilor a urcat peste 292 de milioane de euro fără TVA, adică 61,5 de milioane euro, aproximativ 610.000 euro pe kilometru. Dacă adăugăm TVA şi cheltuielile neprevăzute, preţul depăşeşte 800.000 de euro pe kilometru. Nici de această dată nu s-a prezentat nimeni la licitaţie.
106 kilometri trebuiau modernizaţi
Prin proiectul drumului strategic se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi – Rediu – Răuseni – Călăraşi), DJ 282 (Răuseni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti), DJ 297 (DN 29D – Blândeşti – Suliţa – Lunca – Todireni) şi DJ 294 (Dângeni – Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi – DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.
Investiţia, estimată a se derula pe parcursul a 36 de luni, ar trebui terminată până în octombrie 2023, pentru a nu se pierde finanţarea europeană.