Abia modernizat, drumul care scurtează distanţa până la Iaşi, cel prin Prăjeni, este supus la grele încercări.
Zeci de tiruri încărcate cu cereale străbat în lung şi în lat drumul spre Iaşi prin Prăjeni, astfel că există riscul ca şi acesta să cedeze, aşa cum s-a întâmplat şi cu alte drumuri judeţene sau chiar naţionale din judeţ.
„Am achiziţionat, prin Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP) două cântare noi şi aşteptăm să ne vină de la producător şi soft-ul, astfel încât să putem să ieşim cu ele în trafic”, a declarat Dorin Birta, vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Botoşani, responsabil cu drumurile judeţene.
Acesta susţine că aceeaşi problemă se înregistrează şi în zona Havârna, unde frecvent se depăşeşte tonajul de către transportatori. Aici, în ultimul an, de vreo trei ori au fost demontate şi furate indicatoarele rutiere de limitare a tonajului. Acum, DJDP, pe lângă cele două cântare moderne, a mai achiziţionat şi indicatoare rutiere noi pe care le va monta pe drumul Flămânzi – Prăjeni – Plugari, dar le va completa şi pe cele furate de pe celelalte sectoare de drumuri judeţene.
Lucrări întârziate ani de zile
Drumul spre Iaşi prin Prăjeni a fost reabilitat parţial abia în această toamnă. Lucrările au întârziat ani de zile din cauza unui litigiu între Bitunova şi CJ. Şefii judeţului au amânat începerea lucrărilor până ce expertizele tehnice, şi suplimentele cerute de instanţă, au fost depuse la dosar. Trebuie spus că nici acum nu a fost reabilitată întreaga suprafaţă a drumului, rămânând peste trei kilometri de piatră, care vor trebui modernizaţi în urma unei alte licitaţii.
Lucrările de reabilitare făcute în acest an pe cei aproape 12 kilometri au constat în reprofilarea existentului şi turnarea a două straturi de asfalt, plus un strat de uzură şi au costat, potrivit unor surse din CJ aproximativ cinci milioane de lei.
Pe de altă parte, CJ, prin DJDP, a pierdut procesul cu Bitunova pentru contravaloarea lucrărilor pe mai puţin de 10 kilometri făcuţi în 2014. Acestea au presupus turnarea unui strat de asfalt reciclat peste piatră spartă. Lucrările efectuate pe parcursul anului 2014 au picat testul Curţii de Conturi, care a descoperit mai multe nereguli, în principal legate de numărul de ore pontat în dreptul constructorilor, drept pentru care a dispus DJDP să îndrepte situaţie. Astfel, au fost oprite de la plată o serie de facturi prezentate de constructor şi nici nu au fost recepţionate lucrările efectuate de Bitunova, surse din DJDP susţinând că acestea au fost făcute fără a exista vreun ordin de începere dat de beneficiar.
Colac peste pupăză, în scurt timp de la aşa-zisa modernizare, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau atunci că drumul s-ar fi stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu pot interveni din cauză că este în garanţie. Constructorul a refuzat să facă lucrări de refacere, spunând că nu a fost plătit, dar, după aproape un an de discuţii, firma a acceptat să facă reparaţii, constând în plombe care au cedat la prima ninsoare.
Pe fir a intrat şi DNA, dar, după un timp, procurorii anticorupţie au clasat dosarul. În schimb, între DJDP şi Bitunova a pornit un adevărat război juridic, pe care firma l-a câştigat în primă instanţă, iar CJ va trebui să plătească 5,7 milioane de lei, plus dobânzile penalizatoare calculate la zi, care se pot ridica la sume colosale.