Magazinele de electronice şi electrocasnice au fost luate cu asalt de către botoşăneni în căutarea unui chilipir de Black Friday. Mulţi dintre aceştia s-au declarat, însă, dezamăgiţi că produsele pe care le doreau fie nu erau la reduceri, fie reducerile oferite nu erau mai mari decât cele din diferite alte perioade de promoţii ale magazinelor. Aceeaşi situaţie a fost înregistrată şi în mediu online, unde mii de reclame înşelătoare despre aşa-zise reduceri au mascat, în realitate, preţuri la fel sau chiar mai mari decât cu o zi înainte.
Reduceri înşelătoare în mediul online
Vineri, mai mulţi botoşăneni au constatat pe propria piele că aşa-zisele reduceri de Black Friday sunt o păcăleală. Un botoşănean a intenţionat să-şi cumpere un laptop de pe o platformă online la un preţ de 1.200 lei, pe care îl aflase cu o zi înainte, numai că după o oră a constatat cu stupoare că preţul era aproape dublu, adică de aproximativ 2.000 de lei.
O altă persoană a achiziţionat, pe 9 noiembrie, un fier de călcat dintr-un magazin online la preţul de 176,97 lei, iar acelaşi produs era la vânzare de Black Friday la un preţ de 449 de lei.
Un alt exemplu este cel al unui tânăr care a dorit să achiziţioneze o cameră de bord tot de pe o platformă online. Acesta a adăugat produsul în coşul de cumpărături, iar în ziua reducerilor urma să-l achite, însă a descoperit cu stupoare că, deşi camera costa 297 de lei joi, vineri ar fi trebuit să plătească pentru ea 478 de lei.
Un alt caz concludent a fost al unui botoşănean care urmărea pe o platformă de vânzări online un controller pentru jocuri video. Respectivul dispozitiv a costat 100 de lei timp de săptămâni bune. „L-am urmărit cel puţin două luni. Aşteptam să apară o reducere, dar nimic. Am zis că de Black Friday sigur prind ceva. Cu stupoare am văzut, vineri dimineaţă, că preţul lui era de 160 de lei. Acelaşi dispozitiv, aceeaşi firmă producătoare şi acelaşi vânzător”, a spus uimit botoşăneanul.
Alte companii s-au folosit de aşa-numite produse „tractor”, la preţuri cu adevărat avantajoase pentru client, însă acestea au fost fie foarte puţine, fie deloc. Aşa a fost în cazul unul laptop prezentat la un preţ de doar 500 de lei, dar care a fost în permanenţă, înainte şi după Black Friday, în stoc epuizat. Ulterior, sâmbătă, produsul a revenit pe stocul retailer-ului, însă la preţul normal.
Botoşăneni nemulţumiţi de ofertele din magazine
Aceeaşi situaţie a fost înregistrată şi în magazinele fizice din municipiu. „Am dorit nişte căşti, dar din păcate nu am găsit ceea ce căutam. Produsul a fost în ofertă, dar probabil că s-a vândut”, a declarat un botoşănean la ieşirea dintr-un magazin.
Un alt botoşănean s-a arătat dezamăgit că produsul pe care-l căuta, o husă pentru consola de joc a fiului său, nu era la preţ redus. „E la preţ întreg, ce Black Friday?”, a declarat acesta.
Ca şi în anii trecuţi, cele mai căutate produse au fost televizoarele, maşinile de spălat, frigiderele, telefoanele mobile, dar şi laptop-urile. „S-a dat bine acest produs şi nu-l mai avem în stoc. Nu mai e nici în depozit, dar putem să vă oferim un alt produs similar, dar mai scump. E diferenţă şi de marcă”, a declarat reprezentantul unui magazin de electrocasnice întrebat despre un produs frigorific pe care era pus un anunţul „stoc epuizat”.
Tehnici folosite de comercianţi
Întrebaţi ce părere au despre aceste practici folosite de vânzători, reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Botoşani au declarat că aşteaptă să vadă dacă vor fi sesizări în urma acestor reduceri, asta deşi nu au acces la datele contabile ale firmelor. Tocmai de aceea un retailer poate spune cu nonşalanţă că a vândut online 10.000 de produse într-o secundă, susţinând că din această cauză ar fi dispărut de pe stoc.
Directorul general al Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a explicat că o reducere poate fi aplicată doar preţului din ultimele 30 de zile, însă comercianţii folosesc un alt preţ de referinţă. Astfel, produse precum telefoane, televizoare, haine, au un preţ când sunt cumpărate şi unul cu care sunt vândute peste un an, când se devalorizează. Se schimbă sezonul, se schimbă anul, vin alte produse, mai bune, mai performante şi atunci cele vechi ar trebui vândute mai ieftin, pentru a nu rămâne pe stoc. Dar, când aplică reducerea, magazinele se folosesc de preţul iniţial de cumpărare, cu care pot jongla după cum doresc. Spre exemplu, un frigider cumpărat de la un retailer, chiar din Botoşani, a costat cu câteva zile înainte 2.000 de lei. De Black Friday preţul a fost făcut 2.700 de lei, şi redus la 2.000, iar produsul s-a vândut ca pâinea caldă.
Reguli stabilite de UE
În 2018, ANPC a publicat concluzia unei anchete potrivit căreia 80% dintre oferte sunt ilegale, însă atunci nu au fost făcute publice numele magazinelor care folosesc aceste practici.
În privinţa reducerilor, Uniunea Europeană are o serie de reguli, la care va trebui să adere şi România. Aceste legi nu vor fi însă aplicate decât spre finalul anului 2022.
Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că, în cazul a aproximativ 29% dintre produsele monitorizate de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday, arăta instituţia.
Black Friday a venit, ca denumire, după escrocheria a două persoane care au reuşit într-o vineri, din 1869, să prăbuşească bursa, după ce au crescut artificial preţul aurului, ca să-l vândă la suprapreţ.
Vânzări de sute de milioane de lei
La nivel naţional, potrivit PayU România, aproape 200 de milioane de lei au fost plătiţi online de „Black Friday”, mai mult cu 26% în comparaţie cu ediţia din anul precedent.
Conform datelor citate, în ziua reducerilor, în intervalul orar 00.00-23.59, s-au cumpărat produse cu plata online de 198,02 de milioane de lei, din care peste 22% dintre tranzacţii au fost în rate, iar 34% cu un singur click. Numărul de tranzacţii a ajuns la 338.229, cu peste 43% mai multe decât în 2018, în timp ce minutul de aur a fost la 7.28, cu 2.140 de tranzacţii, iar media tranzacţiilor pe minut a fost de 310.
Totodată, valoarea medie a coşului de cumpărături a fost de 572 lei, iar al celui în rate de 1.018 lei
Pe durata evenimentului, românii au cumpărat online, în rate, de peste 77,29 milioane de lei, cu o treime (33%) mai mult faţă de anul precedent, şi cu o pondere de 39% în totalul volumelor. Până la miezul nopţii, numărul de tranzacţii procesate cu rate s-a ridicat la 75.909, în creştere cu 26%, de la an la an, şi cu o pondere de 22,44 % în totalul tranzacţiilor.
Potrivit PayU România, 41% din suma cheltuită de către români cu ocazia „Black Friday” a fost cu un singur click şi a avut o valoare de 82,63 milioane de lei, cu 15,16% mai mare decât în anul anterior. Numărul total de tranzacţii cu plata cu un click a fost de 115.915, în creştere cu 25% raportat la perioada de referinţă. Ponderea în total tranzacţii a fost de 34,3%, iar valoarea medie pe tranzacţiile cu un singur click a ajuns la 713 lei.
În ceea ce priveşte produsele cumpărate, cu preponderenţă, în ziua reducerilor, pe primul loc s-au clasat cele din IT&C – cu peste 46,75% din totalul tranzacţiilor, urmate de eTail (peste 34,25%) şi servicii (peste 8,90%).
– Tudor CHIRIAC
– Marius ILINCARU