Trimisă în boxa acuzaţilor de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoşani pentru înşelăciune în formă continuată şi fals în înscrisuri sub semnătură privată, după ce ar fi falsificat registrele cu orele susţinute pentru a încasa bani pentru nişte ore de logopedie neefectuate, Cătălina Hodan, fostul inspector şcolar pentru învăţământul special, a solicitat să fie judecată în formulă simplificată. Astfel, la cel de-al treilea termen al procesului din 28 octombrie, Cătălina Hodan a cerut judecarea dosarului în baza probatoriului administrat în cursul urmăririi penale, lucru care echivalează cu recunoaşterea vinovăţiei. Ba mai mult, în cursul acestei luni, aceasta a achitat şi prejudiciul creat Liceului Tehnologic Special „Sfântul Stelian”, cei 8.244 de lei încasaţi pe nedrept pentru orele fictive fiind viraţi în contul liceului.
Informaţia a fost confirmată de conducerea unităţii de învăţământ, care a refuzat să comenteze însă situaţia creată.
În schimb, după toate cele întâmplate, părinţii elevei care a avut de suferit de pe urma falsurilor s-au constituit părţi civile în procesul intentat şi au cerut daune morale de 200.000 de lei. Din acest motiv, pe 13 noiembrie va avea loc o nouă înfăţişare în faţa completului de judecată, când vor fi lămurite ultimele chestiuni.
Acuzaţii respinse în primă instanţă
Această schimbare de optică din partea fostului inspector şcolar, care iniţial a respins toate acuzaţiile, vine în contextul în care prin judecarea în formulă simplificată Cătălina Hodan va beneficia de reducerea cu o treime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege, în cazul pedepsei închisorii, şi de reducerea cu o pătrime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege, în cazul pedepsei amenzii. Altfel spus, pedeapsa va fi mult mai blândă.
Pe de altă parte, reacţia poate fi considerată şi ca un efect direct a modului exemplar în care anchetatorii au administrat probele în timpul cercetărilor, care nu au lăsat loc de dubii. În atari condiţii, un eventual proces pentru dovedirea nevinovăţiei nu avea nicicum sorţi de izbândă. Chiar şi aşa, cererea sa de judecare în formulă simplificată vine în contradicţie cu toată atitudinea manifestată de la izbucnirea scandalului şi până în momentul trimiterii în judecată, Cătălina Hodan susţinând vehement că este nevinovată. Ba mai mult, ea a contestat peste tot rezultatele anchetelor administrative şi sancţiunea aplicată, pozând în victimă.
Acum, când plana riscul condamnării, ea şi-a schimbat brusc atitudinea, achitând inclusiv banii.
Nereguli descoperite de părinţi
Faptele au ieşit la iveală în toamna anului 2018, când Liliana Chisăliţă, mama unei copile cu deficienţe, a mers la unitatea de învăţământ pentru a viza carnetul de elev al fiicei sale. Atunci a descoperit că timp de aproape trei ani Cătălina Hodan s-a folosit de fiica ei pentru a încasa banii pentru şedinţele de logopedie la domiciliu, câte 18 ore de terapie în fiecare lună, deşi din 2015 fetiţa nu mai beneficiase de aşa ceva. Ba mai mult, semnăturile pe fişele de evaluare fuseseră falsificate pentru a da aparenţă legală.
Bulversată, femeia a făcut o sesizare la conducerea şcolii, după care a formulat şi o plângere penală, prezentând şi o sumedenie de documente prin care a arătat că, în timp ce Cătălina Hodan încasa bani pentru orele fictive, fetiţa ei era internată în spital. În urma sesizării, conducerea Liceului „Sfântul Stelian” a dispus o anchetă internă, care a confirmat aspectele sesizate, iar comisia de disciplină a dispus sancţionarea Cătălinei Hodan şi recuperarea prejudiciului. Mai mult, în urma anchetei penale, Cătălina Hodan a fost trimisă în judecată. În urma scandalului, ea şi-a dat demisia din funcţia de inspector şi a revenit la catedră ca profesor.
Sancţiune disciplinară impusă de unitatea de învăţământ
Cert este că în urma verificărilor efectuate în cadrul Liceului „Sfântul Stelian” ea s-a ales şi cu o sancţiune disciplinară – avertisment – care a fost contestată şi ea în instanţă. Verificările efectuate atunci au scos la iveală şi alte aspecte. Astfel, Cătălina Hodan ar fi solicitat plata unor ore fictive şi în perioada în care figura în concediu medical la Inspectoratul Şcolar, conducerea şcolii nefiind anunţată despre existenţa acelor concedii medicale.
Ba mai mult, grilele de evaluare ale elevei, programul terapeutic elaborat pentru anii 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, precum şi planificările anuale nu aveau număr de înregistrare şi nici viza responsabilului de comisie metodică şi a directorului şcolii, aşa cum prevede procedura. Interesant este că în cadrul Comisiei de disciplină a Inspectoratului Şcolar, Cătălina Hodan ar fi recunoscut că a făcut doar 50% din ore în cei trei ani, a recunoscut că a depus cereri prin care solicita plata orelor, încasând bani pentru munca neprestată, şi a recunoscut semnăturile de pe cererile de plată ca fiind ale sale, dar a ocolit să răspundă la întrebarea dacă a fost la domiciliul elevei în ultimii trei ani şcolari.