Drumul strategic de 106 kilometri, care ar trebui să scoată din noroaie şi gropi mai mult de o treime din comunele din sudul judeţului, este cel mai mare proiect pe care ar trebui să-l implementeze Consiliul Judeţean (CJ) Botoşani. Cu toate acestea, conducerea judeţului şi specialiştii din cadrul instituţiei, plătiţi regeşte, nu au reuşit să găsească reţeta de succes pentru ca proiectul să se şi transforme în realitate, licitaţia eşuând de două ori până acum, în ciuda unui preţ destul de ridicat.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
În acest timp, celelalte judeţe din Moldova, despre care, la începutul anului, conducerea CJ Botoşani susţinea că sunt rămase mult în urmă, ne-au luat deja faţa. Cu excepţia Sucevei, unde licitaţia este încă în faza de depunere a ofertelor până pe 28 octombrie, celelalte judeţe au ofertanţi pentru sectoarele pe care vor să le modernizeze. Ultimele care au deschis ofertele sunt judeţele Neamţ şi Bacău.
La Neamţ, printr-un proiect similar cu cel de la Botoşani, se are în vedere reabilitare şi modernizarea axei Piatra Neamţ – Mărgineni – Făurei – Horia – Ion Creangă – Icuşeşti – limită judeţul Bacău. Pentru execuţia acestei lucrări, de 60,36 km, sunt puse la bătaie 134 de milioane de lei, adică 28 de milioane de euro, deci undeva la 467.000 de euro pe kilometru. Pentru această lucrare a fost depusă o singură ofertă până la termenul limită, 30 septembrie, e vorba de asocierea formată din: Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), Aqua Parc (Slobozia – Neamţ), Danlin XXL (Secuini – Neamţ), Darcons (Cordun – Neamţ), Trust CCDP (Roznov – Neamţ) şi Hydrostroy AD (Varna – Bulgaria).
Cinci oferte depuse la Bacău
La Bacău se vrea reabilitarea prin acest proiect a unui sector de drum judeţean de 22,254 km între limita judeţului Neamţ – Traian – DN 2F. Suma pusă la bătaie pentru proiectarea şi execuţia drumului este de 50,4 milioane lei, adică, puţin peste 10 milioane de euro. Astfel, pentru un kilometru de drum sunt alocaţi 475.000 de lei.
Proiectul a convins numeroşi constructori, până pe 2 octombrie fiind depuse cinci oferte, iar unul dintre ofertanţi este Spedition UMB, a familiei Umbrărescu, constructorul la care visau toate autorităţile contractante din judeţul Botoşani.
Cele cinci oferte sunt: Asocierea formată din: Gironap Prod Oneşti, Geprocon Iaşi, Daroconstruct Iaşi şi Geo Myke Iaşi; Asocierea formată din: Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), Aqua Parc (Slobozia – Neamţ), Frasinul (Anieş – Bistriţa-Năsăud), Expresconstruct TYS (Bolintin-Vale – Giurgiu) şi Rutier Construct (Huşi – Vaslui); Asocierea formată din Conextrust Bacău şi Routte Construct Bacău; Asocierea formată din Danlin XXL (Secuini – Neamţ) şi Simpa Consult Iaşi şi Asocierea formată din SA & PE Construct Bacău, Tehnostrade Bacău şi Spedition UMB Bacău.
Contracte semnate la Vaslui
Reamintim că la Vaslui, unde s-a ales o strategie total diferită, scoţându-se la licitaţie împreună şi proiectarea şi execuţia celor aproximativ 83 de kilometri de drum strategic, împărţiţi în trei loturi, s-au semnat contractele în ianuarie, la o valoare medie de 406.000 de euro pe kilometru.
Şi la Iaşi este o situaţie mult mai roz decât la Botoşani, şase asocieri licitând pentru cele trei loturi de drum, care totalizează 92,195 de kilometri. Într-una dintre asocieri se află şi doi constructori botoşăneni.
A treia licitaţie organizată la Botoşani
CJ va scoate pentru a treia oară la licitaţie lucrările la drumul strategic, după ce au majorat valoare investiţiei cu câteva milioane de euro. Noua actualizare este de aproximativ 5,4 milioane de euro cu tot cu TVA, adică aproximativ 4,2 milioane de euro fără TVA. Astfel, preţul total va urca spre 65 de milioane euro, aproximativ 610.000 euro pe kilometru. Până acum, drumul strategic a fost scos la licitaţie de două ori, dar niciodată nu s-a prezentat niciun constructor. Drumul strategic trebuie terminat până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanţarea europeană de 75 de milioane de euro.
Prin acest proiect se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi – Rediu – Răuseni – Călăraşi), DJ 282 (Răuseni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti), DJ 297 (DN 29D – Blândeşti – Suliţa – Lunca – Todireni) şi DJ 294 (Dângeni – Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi – DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.