Transportul ilegal de persoane este tolerat de autorităţi sau se face chiar cu ştirea unora dintre acestea. Este şi cazul firmei de transport local „Microbuzul”, care şi-a prelungit, în înţelegere cu autorităţile locale din comuna „Mihai Eminescu”, transportul de persoane până în Cătămăreşti Deal, deşi avea licenţă doar până la limita municipiului Botoşani. „Primarul comunei a răspuns solicitărilor cetăţenilor prin susţinerea demersurilor acestora rezultând prelungirea traseului şi pe segmentul de drum naţional din Cătămăreşti Deal. În urma controalelor efectuate de instituţiile abilitate în acest domeniu, societatea Microbuzul nu mai poate acorda această facilitate cetăţenilor din satul Cătămăreşti Deal. Informăm cetăţenii că Primăria comunei Mihai Eminescu nu are prerogative în domeniul autorizării transportului public intrajudeţean”, se arată într-un comunicat al Primăriei Mihai Eminescu, de care ţine administrativ satul Cătămăreşti Deal.
„Eu nu le iau niciun leu în plus”
De fapt, în urma unui control comun al Poliţiei Rutiere şi al Inspectoratului de Stat pentru Controlul Traficului Rutier (ISCTR) Botoşani, firma a fost amendată la sfârşitul lunii mai cu 6.000 de lei, dar Microbuzul a continuat să deservească acest traseu, Dumitru Bălan, patronul firmei, motivând că în cauză ar fi un „vid legislativ” şi că „face un serviciu de utilitate publică gratuit pentru oamenii din zona respectivă”. „Eu nu le iau niciun leu în plus. Sunt oameni din Botoşani care muncesc la firmele din zonă. Sunt copii care merg la şcoală, cu ce să ajungă până la staţie?”, a reacţionat Bălan, adăugând că a renunţat să mai meargă până în Cătămăreşti Deal.
Acesta a recunoscut că a fost amendat, dar susţine că a contestat amenda în instanţă.
De remarcat că decizia lui Dumitru Bălan de a renunţa la a mai face curse survine după ce a izbucnit scandalul în presă şi după ce autorităţile statului au recunoscut că ceea ce făcea societatea poate fi înscrisă la piraterie auto.
„Noi nu am dat nici o licenţă societăţii Microbuzul pentru acest traseu. Cine le-a dat voie să facă aceste curse să răspundă. Noi putem verifica doar pe care le-am licenţiat şi doar să vedem dacă respectă termenii licenţei. În rest e treaba ISCTR şi a Poliţiei Rutiere”, a declarat Dorin Birta, vicepreşedintele CJ, care îndeplineşte în prezent atribuţiile de preşedinte.
„Am decis să reluăm controalele pe această temă”
La rândul său, Gheorghe Rodovei, şeful ISCTR Botoşani, a declarat că este în concediu şi că ştie „că societatea a fost amendată pentru acest lucru”. El nu a putut să explice de ce, dacă societatea a fost amendată, a continuat să facă regulat curse pe acest traseu şi ISCTR nu a luat nici o măsură.
Comisarul de poliţie Eduard-Cătălin Ilaşcu, împuternicit la şefia Inspectoratului de Poliţie al Judeţului (IPJ) Botoşani pe perioada concediului medical al comisarului şef de poliţie Viorel Şerbănoiu, a recunoscut că ştie speţa şi că a discutat cu colegii săi despre acest lucru. „Am vorbit cu domnul Iacob (n.r. – comisarul Eduard Iacob de la Poliţia Rutieră) şi am decis să reluăm controalele pe această temă”, a declarat la sfârşitul săptămânii trecute comisarul Ilaşcu.
Licenţă acordată unei alte firme
Interesant este că pe ruta Botoşani-Cătămăreşti Deal-Ipoteşti, CJ a dat licenţă de transport unei alte firme. Este vorba de societatea Miss Andreea. În urmă cu şapte ani, între cele două societăţi a izbucnit un scandal, Dumitru Bălan acuzându-i pe cei de la Miss Andreea de concurenţă neloială. „Ei pot să facă câte curse doresc în comuna Mihai Eminescu, dar nu au treabă cu transportul public în municipiul Botoşani. Deci, ei de la intrarea în Cătămăreşti până la autogara Priscom nu au voie să oprească nicăieri… Atât timp cât ei nu au licenţă, deci, practic, este un transport ilegal. Asta este faptă penală, este infracţiune. S-a depus plângere la Poliţie”, declara acum şapte ani Dumitru Bălan, cel care acum făcea acelaşi lucru. Doar că, acum, se pare că, cele două societăţi au îngropat securea războiului, fiecare încălcând termenii licenţei pe care o au, după cum lăsa să se înţeleagă Dumitru Bălan. „Ne-am înţeles că ei pot să oprească şi în staţiile din oraş, iar noi să mergem până în capăt, la Cătămăreşti. Ei, oricum au mai puţine curse pe zi şi nu pot acoperi necesarul”, a mai declarat Bălan.