Reabilitarea drumului Botoşani – Târgu Frumos este o poveste fără sfârşit. Ieri, la ora 15:00 trebuia să aibă loc deschiderea ofertelor din cadrul licitaţiei organizate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), dar surpriză… pe site-ul prin care se fac achiziţiile publice a apărut o nouă erată prin care termenul limită de depunere al ofertelor a fost amânat până pe 3 iunie.
Aceasta este a treia amânare a celei de a doua licitaţii pentru reabilitarea celor 71,5 kilometri de drum naţional. Termenul iniţial a fost 22 aprilie, după care licitaţia s-a prelungit până pe doi mai, când a fost pentru câteva zile suspendată, iar după aceea a fost prelungită până pe 20 mai. Motivul invocat până acum de reprezentanţii CNAIR a fost că amânările au fost cerute de către „operatorii economici care vor să depună oferte”. Dacă la ultima amânare s-a invocat minivacanţa de Paşti şi 1 Mai, acum autorităţile nu mai au nici această scuză. Ieri, niciunul dintre oficiali nu a putut fi contactat pentru a explica situaţia.
„Noi, politicul, ne-am făcut treaba”
În ultima perioadă, chiar şi politicienii PSD, care s-au lăudat cu acest drum, s-au ferit să mai comenteze situaţia, mărginindu-se să spună că: „noi, politicul, ne-am făcut treaba ce ţinea de noi”. „De acum procedurile ţin de CNAIR şi nu putem decât să le cerem să le urgenteze şi să respecte legea”, declara, la începutul lunii mai, Doina Federovici, preşedintele PSD Botoşani.
Modernizarea acestui drum pare a fi o misiune imposibilă pentru politicienii care ne-au guvernat în ultimele decenii, indiferent de culoarea lor. De la fostul ministru al Transporturilor, preşedintele PNL Ludovic Orban (2007 – 2008) şi până la actualul ministru, Răzvan Cuc, toţi s-au lăudat cu modernizarea acestui drum, dar în realitate el este din ce în ce mai prost, DRDP Iaşi „uitând” chiar să-l mai şi plombeze pe motiv că urmează să fie reabilitat.
Prima licitaţie a fost demarată în mai 2018 şi anulată pe 22 ianuarie în acest an, CNAIR motivând că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme. Aşa că licitaţie a fost reluată pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Botoşani.
Investiţie de peste 50 de milioane de euro
Investiţia pentru modernizarea drumului Botoşani – Târgu Frumos este evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA. Cu aceşti bani se urmăreşte a se face proiectarea drumului, dar şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.
Potrivit anunţului de pe SEAP, câştigătorul licitaţiei ar trebui anunţat, cel mai târziu pe 22 octombrie, ora 18:00. Doar că acesta este un termen orientativ, CNAIR putând solicita termene de prelungire a perioadei de evaluare, aşa cum s-a întâmplat de două ori la prima licitaţie, care apoi a fost anulată. În cel mai optimist caz, de pe 22 octombrie va începe să curgă timpul alocat proiectării, cinci luni, după care alte 24 de luni pentru execuţie. Astfel, în cel mai fericit caz, termenul de finalizare al investiţiei este martie 2022. Asta în cazul în care nu vor exista solicitări de prelungire a evaluării ofertelor şi contestaţii.