Familia Conţac îşi va împărţi lucrările la drumurile din judeţul Botoşani în următorii doi ani.
Licitaţia pentru lucrările de întreţinere la drumurile judeţene se apropie de final. Membrii comisiei de achiziţii de la Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP) au desemnat cele două firme câştigătoare pe loturile scoase la licitaţie, până la sfârşitul acestei săptămâni rezultatul urmând a fi comunicat oficial, moment din care vor curge cele zece zile pentru contestaţii.
Pe Zona 1 – Sud (Botoşani – Truşeşti) a câştigat firma Transporturi Auto SA, controlată de Constantin Conţac, iar pe Zona 2 – Nord (Dorohoi – Săveni) a fost desemnată asocierea dintre Big Conf, firma controlată de Liviu Coţac, fiul lui Constantin Conţac, şi o firmă din Satu Mare, Mineral Com. Dacă nu va fi nicio contestaţie, cele două firme vor semna la jumătatea lunii cele două acorduri cadru, a căror valoare este de aproximativ cinci milioane de euro fiecare.
Marea perdantă a licitaţiei este firma suceveană Fibracis Grup Leţcani, care a licitat pe ambele loturi, dar nu a prins niciun contract.
Priorităţi pentru noii constructori
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Dorin Birta, susţine că abia după perioada de contestaţii se va putea afirma că judeţul are prestatori pentru drumuri. Chiar şi aşa, acesta a declarat că, indiferent de câştigători, priorităţile rămân aceleaşi: „Trebuie să intrăm cât de repede se poate pe drumul strategic şi să facem plombări la cald, pentru că pe acolo cu greu se mai poate circula şi nu mai putem aştepta reluarea licitaţiei. În paralel, vom cere constructorului de pe Zona 1 – Sud să înceapă şi lucrările la fundaţia drumului Flămânzi – Prăjeni – Plugari, a cărei asfaltare rămâne prioritatea noastră pentru acest an. Pe Zona 2 – Nord, priorităţile sunt: Vorniceni – Cordăreni şi Dumeni – Dorohoi. Ne dorim constructori buni, care să poată asfalta şi plomba, cât putem noi plăti”.
7,5 milioane pentru Flămânzi – Prăjeni – Plugari
În acest an, bugetul CJ pentru întreţinerea drumurilor judeţene este de 14,5 milioane lei (n.r. – aproximativ trei milioane de euro). Mai bine de jumătate din bani, aproximativ 7,5 milioane de lei, vor fi înghiţiţi de reabilitarea drumului Flămânzi – Prăjeni – Plugari. Pe acest sector de drum se va turna covor asfaltic în două straturi.
Drumurile judeţene au rămas fără firmă pentru întreţinere la sfârşitul lunii ianuarie, după ce Big Conf, societatea controlată de Liviu Conţac, a denunţat contractul multianual pe care-l avea cu DJDP pe motiv că a crescut preţul la bitum şi salariul minim. În aceste condiţii, DJDP a fost nevoită să reia licitaţia.
Gravidă pusă în pericol de drumul strategic
Drumul strategic a devenit o capcană pentru cei care circulă pe acolo. Păţania unei familii petrecute în Joia Marea ilustrează perfect situaţia de acolo. Andrei Lupu, un tânăr din zonă, îşi aduce soţia însărcinată în lună mare la Maternitate, când, în Suliţa, din cauza unei gropi i s-a rupt un pivot şi s-a smuls planetara. Numai experienţa sa ca şofer şi prezenţa de spirit a făcut ca lucrurile să nu ia o turnură tragică. „Eram în drum spre Maternitate cu soţia însărcinată în aproape nouă luni, deoarece se simţea rău şi din cauza asta era să nască prematur. Un poliţist din sat a apelat la Ambulanţă, care a transportat-o la Maternitate, unde i-a scris pe fişă: «traumatism rutier»”, a scris tânărul pe o reţea de socializare.
Acum, Andrei Lupu intenţionează să dea administratorul drumului în judecată şi cere ajutorul internauţilor. „Cum aş putea da statul sau administratorul drumurilor în judecată în urma unor avarii la maşină din cauza craterelor din asfalt din satul Suliţa, pentru că nu le pot numi gropi?… Am martori poliţistul constatator, un mecanic din sat şi mulţi alţi şoferi şi localnici”, mai scrie tânărul pe reţeaua de socializare.
Proteste pentru drumuri
Pe 9 aprilie, sute de botoşăneni din sudul judeţului, nemulţumiţi de starea deplorabilă a drumurilor, în special a axei cunoscută generic sub numele de „drumul strategic”, au mărşăluit dinspre Răuseni spre Botoşani, în cadrul celui mai mare protest din ultimii ani. Pe parcurs au cooptat sute de maşini din localităţile învecinate şi nu numai – Blândeşti, Suliţa, Lunca, Todireni, Hlipiceni, Dângeni, Truşeşti. Peste 80 de maşini au ajuns în Piaţa Revoluţiei, în timp ce restul s-au împrăştiat pe străzile adiacente.
Protestatarii au scandat împotriva conducerii CJ, cerând demisia acesteia, pentru proasta gestionare a drumurilor judeţene. „Hoţii”, „Demisia”, „M… PSD”, „Iuda, ţi-ai vândut ţara!”, „Aţi cheltuit banii pe prostituate şi maşini de lux” şi „Macaleţi, drumuri din judeţ!/Macaleţi, drumuri din judeţ!”, au fost scandările preferate ale protestatarilor.
În judeţ, în ultimele trei luni, au fost organizate şi alte marşuri şi proteste, printre care şi cele de pe 15 martie, când la ora 15:00, botoşănenii s-au aliat acţiunii naţionale #şîeu.