spot_img
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
HomePrima PaginăMii de botoşăneni vin la Urgenţe fără motiv

Mii de botoşăneni vin la Urgenţe fără motiv

Peste 35.000 de botoşăneni, din totalul de 63.000 ajunşi la Urgenţe anul trecut, au reprezentat coduri verzi de prezentare. Adică limita dintre urgenţă şi nonurgenţă, limita dintre un caz ce poate fi rezolvat de medicul de familie sau de un medic din policlinică sau de a aglomera un serviciu destinat cazurilor celor mai grave, unde de multe ori secundele pot face diferenţa între viaţă şi moarte. Medicii se plâng de faptul că de mult ori botoşănenii aglomerează Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) şi evită medicul de familie.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Cifrele au crescut în toate serviciile de urgenţe din judeţ, de la an la an, iar personalul medical se află tot mai des în situaţia de a fi sufocat de numărul mare de pacienţi. „Pacienţii care se adresează acestui serviciu ar trebui să reprezinte o afecţiune acută, ceea ce înseamnă că simptomele s-au instalat în decurs de una, două, câteva ore. Aceşti pacienţi, în primul rând, vor fi triaţi, cei ce au afecţiuni acute. Aglomeraţia de la UPU se produce din cauza pacienţilor care nu reprezintă afecţiuni acute, a pacienţilor cu afecţiuni vechi, cronice şi care se prezintă din diferite motive, pentru că nu au găsit medicul de familie, pentru că nu s-au dus în ambulatoriul de specialitate să stea la rând, să ia un bon de ordine. Sunt care preferă să aştepte ore în şir aici la noi”, a precizat Camelia Caliniuc, asistentul şef al UPU-SMURD Botoşani.

Legislaţie extrem de permisivă

 

Medicii urgentişti spun că numărul persoanelor care prezintă afecţiuni grave este în creştere, însă mai problematic este faptul că legislaţia este atât de permisivă în momentul de faţă încât orice pacient care se prezintă la Urgenţe trebuie consultat. Unii preferă să aştepte şi patru-cinci ore decât să meargă la medicul de familie, aşa cum sunt sfătuiţi de personalul din triaj. „Oamenii sunt tot mai bolnavi. O arată şi statisticile bolilor cronice, unde numărul pacienţilor este în continuă creştere şi la vârste tot mai tinere. Între aceste prezentări sunt, însă, şi pacienţi cu mai multe prezentări, iar aici vorbim de o permisivitate prea mare a legislaţiei, potrivit căreia trebuie să acorzi asistenţă medicală oricărui caz, chiar dacă poate se pretează pentru o consultaţie la medicul de familie”, a spus un medic specialist din cadrul UPU-SMURD. Acesta crede că resursele de timp, medicaţie şi materiale medicale consumate cu pacienţii care reprezintă non-urgenţe însumează aproape jumătate din banii decontaţi în medicina de urgenţă.

Doi pacienţi cu sute de prezentări

 

Recordul absolut îl deţin doi bărbaţi din Botoşani, care doar anul trecut au însumat, împreună, 145 de prezentări în serviciul UPU-SMURD Botoşani, unul având 48 de prezentări, iar celălalt 97. De fiecare dată acestora li s-au făcut fişe, de cele mai multe ori li s-au luat analize, au fost consultaţi, iar în acest timp un alt pacient aştepta pe hol, pentru că patul, dar mai ales personalul, era ocupat cu astfel de cazuri. De altfel, de-a lungul ultimilor ani, cei doi au reuşit să ajungă la aproape 900 de prezentări la Urgenţe.

 

Protocol naţional de triaj

 

Ca urmare a numărului mare de prezentări, medicii preiau cazurile în baza unui protocol naţional de triaj al pacienţilor, care este aplicat sub forma unor buline colorate corespunzătoare celor cinci coduri: roşu, galben, verde, albastru şi alb. „Oamenii trebuie să înţeleagă, nu au prioritate în funcţie de primul venit, primul servit. Indiferent de cât de mult a aşteptat cineva, indiferent dacă a venit sau nu cu ambulanţa, prioritate are pacientul al cărui risc vital este imediat, risc evaluat în triaj, dar şi pacienţii pentru care există risc de agravare rapidă”, a precizat medicul Ramona Elena Guraliuc, coordonator al UPU-SMURD.

 

Codurile pentru triajul bolnavilor

 

Nivel I – RESUSCITARE (cod roşu):

– Pacientul care necesită acum intervenţie salvatoare de viaţă.

– Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 0 minute.

– stopul cardiorespirator;

– insuficienţă respiratorie severă;

– pacienţii sever traumatizaţi care nu răspund la stimuli verbali;

– pacienţii cu supradozaj medicamentos;

– insuficienţă respiratorie severă cu respiraţii agonice;

– bradicardie severă sau tahicardie cu semne de hipoperfuzie;

– pacienţii cu traumatisme care necesită resuscitare volemică imediată;

 

Nivel II – CRITIC (cod galben)

– Pacientul care prezintă o situaţie cu risc major sau status mental alterat (modificare acută) sau orice durere intensă sau disconfort major.

– Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 10 minute.

 

Situaţii cu risc major:

– starea clinică ce se poate deteriora rapid sau necesită tratament imediat;

– afectarea gravă a stării funcţionale sau a structurii unui organ ori a unui segment anatomic;

Durere severă: apreciată clinic sau de către pacient ca fiind mai mare de 7 pe scala analog a durerii (0-10).

Disconfort major: poate fi fizic sau psihologic (victima violenţei domestice, abuz etc.).

 

Nivel III – URGENT dar nu critic (cod verde)

– Pacientul cu funcţii vitale stabile, dar care necesită două sau mai multe dintre resursele definite mai jos.

– Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 30 de minute.

Înainte de clasificarea pacientului în nivelul III, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să determine semnele vitale şi să decidă dacă sunt în limite normale pentru vârsta pacientului. Dacă semnele vitale sunt în afara parametrilor acceptaţi, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să ia în considerare reclasificarea pacientului la o categorie superioară. Semnele vitale utilizate sunt: pulsul, frecvenţa respiratorie, tensiunea arterială şi saturaţia în oxigen, iar pentru orice copil cu vârsta mai mică de 3 ani, temperatura.

 

Nivel IV – NONURGENT (cod albastru)

– Pacientul care prezintă funcţii vitale stabile şi necesită o singură resursă dintre cele definite anterior (la nivelul III).

– Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 60 de minute.

 

Nivel V – CONSULT (cod alb)

– Pacientul care nu necesită asistenţă medicală de urgenţă şi niciuna dintre resursele definite mai sus (la nivelul III).

– Persoane care se prezintă pentru unul dintre motivele de mai jos:

– vaccinare;

– caz social fără acuze clinice;

– probleme clinico-administrative (certificate medicale, reţete etc).

Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 120 de minute.

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
1.6 ° C
2.6 °
1.1 °
77 %
8.6kmh
72 %
sâm
2 °
Dum
1 °
lun
4 °
mar
4 °
mie
6 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.

EDITORIAL

La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...