Guvernul continuă batjocora la adresa Moldovei şi nu alocă nici în acest an bani în buget pentru Autostrada „Unirii” Ungheni – Iaşi – Târgu Neamț – Ditrău – Târgu Mureș. În aceste condiţii, trei asociații din zona Moldovei, anume „Moldova vrea autostradă”, „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” și „Împreună pentru A8” au protestat la sfârşitul săptămânii împotriva proiecţiei de buget. Lipsa banilor din buget în condițiile în care există o lege care impune realizarea proiectului a fost numită de cele trei asociații „o nouă acțiune sfidătoare a Guvernului la adresa Moldovei”. Aprecierile apar într-un comunicat de presă al celor trei asociații.
Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a declarat pentru G4Media, că ar există bani alocați anul acesta pentru A8 și că a fost vorba inițial de o eroare în document care a fost rectificată. Banii ar fi cam nouă milioane de lei din care nu se poate face nici măcat un kilometru de autostradă. „Pentru Autostrada A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș, sunt prinse în proiectul de buget credite bugetare în valoare de nouă milioane lei și credite de angajament (pentru anii viitori, angajate în acest an) în valoare de 37 milioane de lei”, a declarat Alin Şerbănescu. Din suma prevăzută pe acest an, respectiv nouă milioane lei, respectiv aproape două milioane de euro s-ar putea construi în jur de 200 de metri de autostradă.
Situaţie anunţată de putere încă de anul trecut
Situația a fost anticipată de parlamentaul ALDE, Varujan Vosganian. La sfârșitul anului trecut, el declara la Iași că guvernul va încerca varianta parteneriatului public-privat pentru realizarea Autostrăzii „Iaşi – Târgu Neamţ”, sector din A8, doar în primele trei luni ale anului 2019. „Parteneriatul public-privat este o experienţă inedită pentru România, şi există rezerva angajată de ministrul Finanţelor, în prezenţa liderilor coaliţiei, că, dacă până în primăvară, până în luna martie, parteneriatul nu are o soluţie previzibilă, Guvernul să angajeze fonduri bugetare pentru demararea licitaţiei pentru lucrări”, a susţinut Vosganian. Parlamentarul a spus „licitaţie de lucrări”, cu toate că pentru Autostrada „Unirii” trebuie în primul rând să fie actualizat studiul de fezabilitate, şi apoi să fie întocmită documentaţia de proiectare a lucrărilor.
Vosganian a făcut atunci şi o declaraţie halucinantă: „Am preferat varianta parteneriatului pentru că e mai rapidă, restrânge gama contestaţiilor şi, în acest fel, am putea începe chiar în anul viitor lucrările la autostradă”.
Lege pentru realizarea autostrăzii
Realizarea autostrăzii este prevăzută într-o lege votată la finalul anului trecut. Inițiativa unei legi pentru a obliga Guvernul să construiască Autostrada „Unirii” le-a aparținut parlamentarilor PMP. Proiectul a fost semnat de 71 de aleşi de la toate partidele și a fost votat aproape în unanimitate. „Prezenta lege aprobă executarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, denumită în continuare Autostrada Unirii. Obiectivul de investiţii Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene disponibile în cadrul exerciţiului financiar multianual 2014-2020”, se arată în lege. Ministerul Transporturilor este desemnat drept coordonator al proiectului de investiţii. Termenul de finalizare ar fi de patru ani de la intrarea în vigoare a legii.
Președintele Klaus Iohannis a promulgat la finele lunii noiembrie 2018, în ședință publică, legea care prevede construirea Autostrăzii „Unirii”. A fost o premieră la Palatul Cotroceni, de la care social-democrații au lipsit. Asta deși se numără printre semnatarii legii și au votat în favoarea ei. Şeful statului a profitat de ocazie pentru a lansa noi critici la adresa Guvernului. A avertizat Executivul că este cu ochii pe el pentru a se asigura că această autostradă va fi construită. „Este trist că a fost nevoie de o lege pentru ca Guvernul să fie obligat să facă pași concreți. A nu realiza această autostradă înseamnă a încălca legea, așadar avertizez Guvernul că în bugetul pentru anul viitor trebuie să se regăsească fonduri alocate pentru Autostrada «Unirii»”, a spus Klaus Iohannis.
UE dă mai mulţi bani
Comisia Europeană a modificat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă. „Concret, prin această decizie, rata de cofinanţare europeană creşte de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), a celei de metrou, precum şi a celor de transport multimodal”, se menţiona într-un comunicat de presă al Comisiei Europene de la sfârşitul anului trecut. Astfel, la un cost estimat al Autostrăzii „Unirii” de aproximativ nouă miliarde de euro, contribuţia României ar fi de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar veni de la UE.
”…două milioane de euro s-ar putea construi în jur de 200 de metri de autostradă”
Cu 2 milioane euro eu contruiesc mai mult.