spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomePrima PaginăBani prinşi în buget doar pentru 200 de metri din Autostrada "Unirii"

Bani prinşi în buget doar pentru 200 de metri din Autostrada „Unirii”

Guvernul continuă batjocora la adresa Moldovei şi nu alocă nici în acest an bani în buget pentru Autostrada „Unirii” Ungheni – Iaşi – Târgu Neamț – Ditrău – Târgu Mureș. În aceste condiţii, trei asociații din zona Moldovei, anume „Moldova vrea autostradă”, „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” și „Împreună pentru A8” au protestat la sfârşitul săptămânii împotriva proiecţiei de buget. Lipsa banilor din buget în condițiile în care există o lege care impune realizarea proiectului a fost numită de cele trei asociații „o nouă acțiune sfidătoare a Guvernului la adresa Moldovei”. Aprecierile apar într-un comunicat de presă al celor trei asociații.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a declarat pentru G4Media, că ar există bani alocați anul acesta pentru A8 și că a fost vorba inițial de o eroare în document care a fost rectificată. Banii ar fi cam nouă milioane de lei din care nu se poate face nici măcat un kilometru de autostradă. „Pentru Autostrada A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș, sunt prinse în proiectul de buget credite bugetare în valoare de nouă milioane lei și credite de angajament (pentru anii viitori, angajate în acest an) în valoare de 37 milioane de lei”, a declarat Alin Şerbănescu. Din suma prevăzută pe acest an, respectiv nouă milioane lei, respectiv aproape două milioane de euro s-ar putea construi în jur de 200 de metri de autostradă.

Situaţie anunţată de putere încă de anul trecut

Situația a fost anticipată de parlamentaul ALDE, Varujan Vosganian. La sfârșitul anului trecut, el declara la Iași că guvernul va încerca varianta parteneriatului public-privat pentru realizarea Autostrăzii „Iaşi – Târgu Neamţ”, sector din A8, doar în primele trei luni ale anului 2019. „Parteneriatul public-privat este o experienţă inedită pentru România, şi există rezerva angajată de ministrul Finanţelor, în prezenţa liderilor coaliţiei, că, dacă până în primăvară, până în luna martie, parteneriatul nu are o soluţie previzibilă, Guvernul să angajeze fonduri bugetare pentru demararea licitaţiei pentru lucrări”, a susţinut Vosganian. Parlamentarul a spus „licitaţie de lucrări”, cu toate că pentru Autostrada „Unirii” trebuie în primul rând să fie actualizat studiul de fezabilitate, şi apoi să fie întocmită documentaţia de proiectare a lucrărilor.

Vosganian a făcut atunci şi o declaraţie halucinantă: „Am preferat varianta parteneriatului pentru că e mai rapidă, restrânge gama contestaţiilor şi, în acest fel, am putea începe chiar în anul viitor lucrările la autostradă”.

Lege pentru realizarea autostrăzii

Realizarea autostrăzii este prevăzută într-o lege votată la finalul anului trecut. Inițiativa unei legi pentru a obliga Guvernul să construiască Autostrada „Unirii” le-a aparținut parlamentarilor PMP. Proiectul a fost semnat de 71 de aleşi de la toate partidele și a fost votat aproape în unanimitate. „Prezenta lege aprobă executarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, denumită în continuare Autostrada Unirii. Obiectivul de investiţii Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene disponibile în cadrul exerciţiului financiar multianual 2014-2020”, se arată în lege. Ministerul Transporturilor este desemnat drept coordonator al proiectului de investiţii. Termenul de finalizare ar fi de patru ani de la intrarea în vigoare a legii.

Președintele Klaus Iohannis a promulgat la finele lunii noiembrie 2018, în ședință publică, legea care prevede construirea Autostrăzii „Unirii”. A fost o premieră la Palatul Cotroceni, de la care social-democrații au lipsit. Asta deși se numără printre semnatarii legii și au votat în favoarea ei. Şeful statului a profitat de ocazie pentru a lansa noi critici la adresa Guvernului. A avertizat Executivul că este cu ochii pe el pentru a se asigura că această autostradă va fi construită. „Este trist că a fost nevoie de o lege pentru ca Guvernul să fie obligat să facă pași concreți. A nu realiza această autostradă înseamnă a încălca legea, așadar avertizez Guvernul că în bugetul pentru anul viitor trebuie să se regăsească fonduri alocate pentru Autostrada «Unirii»”, a spus Klaus Iohannis.

UE dă mai mulţi bani


Comisia Europeană a modificat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă. „Concret, prin această decizie, rata de cofinanţare europeană creşte de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), a celei de metrou, precum şi a celor de transport multimodal”, se menţiona într-un comunicat de presă al Comisiei Europene de la sfârşitul anului trecut. Astfel, la un cost estimat al Autostrăzii „Unirii” de aproximativ nouă miliarde de euro, contribuţia României ar fi de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar veni de la UE.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

1 COMMENT

Botoșani
cer senin
3.7 ° C
3.9 °
3.6 °
74 %
2.5kmh
6 %
lun
4 °
mar
4 °
mie
5 °
joi
7 °
vin
5 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Pentru că nu s-a vândut nici alcool și secțiile s-au mutat, pentru a nu enerva alegătorii, a fost nevoie de indicatoare.

EDITORIAL

Când apare acest text veți ști deja rezultatele preliminarii ale primului tur al alegerilor pentru noul președinte al țării. Cătălin Stoica, reputat profesor universitar...

EPIGRAMA ZILEI

În sfârșit, ceva normal: „Baștanii” de la partid I-au promis că-l pun central La Barça - Real Madrid!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...