Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) stă pe un butoi de pulbere, după ce anul trecut reprezentanţii Fiscului au stabilit că instituţia şi angajaţii nu au plătit o serie de obligaţii fiscale care cumulează în prezent peste 10 milioane de lei. Din cauza acestei sume, DGASPC a fost la un pas să se aleagă cu toate conturile blocate, însă reprezentanţii instituţiei au atacat în instanţă decizia de impunere, solicitând suspendarea aplicării acesteia şi respectiv anularea actului fiscal, procesele fiind încă pe rol.
Anul trecut, însă, Curtea de Apel Suceava a dispus suspendarea executării deciziei, dar sentinţa a fost atacată la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Cât priveşte celălalt proces prin care s-a cerut anularea deciziei de impunere, dosarul se află încă pe rolul Curţii de Apel Iaşi.
Taxe neplătite pentru masa caldă
Totul a plecat de la un control fiscal iniţiat în 2011 de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP) în cadrul DGASPC, finalizat anul trecut, şi care a evidenţiat că instituţia nu ar fi reţinut şi plătit contribuţiile la bugetul de stat (n.r. – impozit pe venit, CAS, şomaj, asigurări sociale) pentru sumele acordate angajaţilor reprezentând contravaloare masă caldă pentru anii 2007-2009, restanţele cumulând 5.869.474,5 lei.
Ba, mai mult, pe lângă aceste obligaţii fiscale, cei de la AJFP au calculat penalităţi şi majorări pentru neplată, restanţele ajungând la 10.192.199 de lei. Prin urmare, Fiscul a trecut imediat la recuperarea banilor, DGASPC riscând să se aleagă cu conturile blocate. Reprezentanţii instituţiei au contestat imediat în instanţă toate actele emise după controlul fiscal, aşa încât executarea a fost sistată.
Reprezentanţii DGASPC neagă concluziile Fiscului
În motivare, cei de la DGASPC au invocat faptul că obligaţiile fiscale ar fi fost calculate eronat. Astfel, masa caldă asigurată angajaţilor (n.r. – de la care a pornit totul) era prevăzută în Acordul Colectiv şi Contractul Colectiv de Muncă la capitolul „Bunuri şi servicii”, nu la „drepturi salariale”. În plus, instituţia nu a acordat aceste drepturi decât în urma unor procese, Tribunalul şi Curtea de Apel obligând DGASPC să plătească angajaţilor contravaloarea mesei calde în cuantum de 7 lei /zi lucrătoare.
Astfel, banii au început să se plătească din martie 2008, când, potrivit Codului fiscal de la acea vreme, drepturile de hrană acordate de angajatori angajaţilor nu erau incluse în veniturile salariale şi nu erau impozabile. Mai mult, au invocat reprezentanţii DGASPC, obligaţiile fiscale erau calculate începând cu 2006, deşi sumele au început să fie plătite din martie 2008, iar presupusele datorii s-ar fi prescris la 1 iulie 2015.
În schimb, reprezentanţii Fiscului au invocat că, potrivit noului Cod fiscal, orice venituri obţinute de angajaţi trebuie impozitate, deci implicit şi contravaloarea mesei calde, care nu a fost asigurată fizic, ci sub formă de bani.
Care va fi verdictul, este greu de spus. Cert este că în momentul în care au dispus suspendarea deciziei de impunere, magistraţii Curţii de Apel au subliniat că punerea în aplicare a măsurilor dispuse de Fisc, respectiv recuperarea imediată a presupuselor obligaţii fiscale neachitate, ar duce la perturbarea gravă a funcţionării DGASPC şi la blocarea activităţii acesteia. „Aici trebuie avut în vedere faptul că reclamanta are în subordine un număr de 10 centre pentru persoane adulte şi 16 centre pentru copii, aşadar sănătatea şi viaţa unor persoane dezavantajate şi vulnerabile din punct de vedere social ar fi puse într-un pericol real”, au motivat judecătorii.