Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI JOI, 30 IANUARIE 2025 6 LOCAL Ș apte categorii de pacienți care suferă de boli cronice grave beneficiază, conform legii, de analize medicale și investigații imagistice gratuite de monitorizare a bolii. Codurile „Monitor” de pe biletele de trimitere le asi- gură acestora accesul la analize chiar și atunci când laboratoarele și clinicile au epuizat plafonul - suma contractată lunar cu CAS. Pe lângă cele șapte cate- gorii de pacienți, de aceas- tă facilitate beneficiază și persoanele suspectate de boală oncologică - pentru confirmarea sau infirmarea diagnosticului, persoanele cărora medicul de familie le recomandă o serie de analize de prevenție, gra- videle - pentru monitoriza- rea sarcinii, dar și persoa- nele neasigurate care au nevoie să fie testate pentru virusul hepatitic B, virusul hepatitic C sau virusul HIV. Indicația apare tot pe biletul de trimitere, prin alte coduri distincte. Liste de aşteptare La majoritatea labora- toarelor și clinicilor mari unde se fac analize medi- cale, plafonul - banii pen- tru analize decontate de Casa de Asigurări de Sănătate - se epuizează în primele zile ale lunii. După acel moment, pacienții au de ales între a plăti din buzunar sau a aștepta luna următoare, când furnizorii de servicii aflați în contract cu CAS primesc o nouă tranșă de bani pentru a oferi analize decontate. În cazul investi- gațiilor imagistice com- plexe - RMN sau CT - lis- tele de așteptare se întind chiar pe luni de zile. În încercarea de a evita aceste situații, Ministerul Sănătății și Casa de Asigu- rări de Sănătate au decis să prioritizeze anumite cate- gorii de pacienți cu afe- cțiuni grave. Procedura este introdu- să de câțiva ani şi este explicată de reprezentanții Casei Naționale de Asigu- rări de Sănătate. Aveţi dreptul la analize gratuite de monitorizare a bolii, efectuate cât mai rapid posibil, dacă suferiţi de una dintre următoarele 7 categorii de afecțiuni cronice: Monitor 2 – Cancer Monitor 3 – Diabet Monitor 4 – Boală car- diovasculară Monitor 5 – Boală rară Monitor 6 – Boală neurologică Monitor 7 – Boală cere- brovasculară Monitor 8 – Boală cro- nică renală Categoria Monitor 1 – pacienții COVID-19 ce aveau nevoie de monitori- zare după externare – a fost eliminată din această listă. Celelalte categorii de analize care pot fi efectua- te în același regim: - analize și investigații recomandate persoanelor asigurate și neasigurate în scop de prevenție. - analize și investigații recomandate persoanelor asigurate și neasigurate pentru confirmarea/infir- marea suspiciunii de boală oncologică. - analize și investigații recomandate persoanelor asigurate cu afecțiune oncologică. - analize şi investigaţiile recomandate persoanelor asigurate de medicii de familie şi medicii de spe- cialitate obstetrică-gineco- logie în cadrul consultaţii- lor de monitorizare a evo- luţiei sarcinii. - analize recomandate persoanelor neasigurate în vederea efectuării testării pentru virusul hepatitic B, virusul hepatitic C şi la gravidă, virusul HIV. Analizele de laborator și investigațiile imagistice pot fi efectuate la orice fur- nizor de servicii medicale - de stat sau privat - aflat în contract cu Casa de Asigu- rări de Sănătate. Lista furnizorilor de servicii medicale aflați în contract cu casele de asi- gurări de sănătate din toată țara poate fi consultată pe site-ul oficial al CNAS. Coduri de prioritizare Pentru a putea beneficia cu prioritate de investigații gratuite necesare monito- rizării uneia dintre cele 7 afecțiuni cronice grave, medicul trebuie să com- pleteze neapărat pe biletul de trimitere codul Moni- tor. De exemplu: Monitor 2 pentru investigațiile para- clinice necesare monitori- zării unei afecțiuni oncolo- gice sau Monitor 4 pentru boală cardiovasculară. Un bilet de trimitere pe care nu apare acest cod, cu toate că faci parte dintr- una dintre cele 7 categorii de pacienți, nu oferă acces cu prioritate la analize. Și pentru restul analize- lor prioritizate este necesar un cod special pe biletul de trimitere. În caz con- trar, veți aștepta mai mult timp pentru efectuarea lor: Cod de la PREV 1 la PREV 7 pentru analize de prevenție. Codul SO pentru anali- ze de confirmare/infirmare a suspiciunii de boală oncologică. Codul AO pentru anali- ze și investigații recoman- date persoanelor asigurate cu afecțiune oncologică. Codul G pentru analize și investigații de monitori- zare a evoluţiei sarcinii. Codul HS pentru testa- rea persoanelor neasigura- te pentru hepatitic B, viru- sul hepatitic C şi la gravi- dă și virusul HIV. După ce aţi primit bile- tul de trimitere cu cod de prioritizare a analizelor și aţi ales un furnizor de ser- vicii medicale aflat în con- tract cu Casa de Asigurări de Sănătate, trebuie neapă- rat să comunicaţi clinicii, atunci când sunaţi să faceţi programarea, că biletul de trimitere are inscripționat acest cod. În cazul în care comuni- caţi doar faptul că aveţi un bilet de trimitere și tipul de analize de care aveţi nevo- ie, riscaţi să primiţi o pro- gramare care să se întindă pe câteva săptămâni sau luni. Aceste situații sunt rare, susțin reprezentanții Casei Naționale de Asigu- rări de Sănătate. Totuși, în cazul în care acest lucru se întâmplă, pacienții sunt încurajați să reclame aceste situații la Casa de Asigurări de Sănătate, la adresele de contact de pe site-ul insti- tuției. Potrivit legii, furnizorii de servicii medicale aflați în contract cu Casa de Asi- gurări de Sănătate sunt obligați să ofere aceste servicii și peste epuizarea fondurilor lunare contrac- tate, pentru categoriile de pacienți prioritizați. Banii aceștia sunt decontați cu acte adiționale prin care suma lunară este supli- mentată. „Chiar dacă, în momentul solicitării inves- tigaţiilor, furnizorul aflat în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate a epuizat fondu- rile contractate, acesta va efectua investigaţiile para- clinice, iar acestea vor fi decontate ulterior, ca urmare a încheierii unui act adiţional de suplimen- tare a valorii de contract” , arată Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Consiliul Județean al Elevilor Botoșani (CJE) a organizat luni, la Casa Corpului Didactic, un eveniment important atât pentru elevii, cât și pentru cadrele didactice din oraș. Este vorba despre pre- zentarea raportului pri- vind implementarea Sta- tutului Elevului la nivel județean (RISEJ), care a avut rolul de a consulta elevii cu privire la subiec- te ce îi vizează. Mai exact, cei patru membri din noua structură de con- ducere a CJE Botoșani (Teodor Dumitru - preșe- dinte, Mihnea Onofrei - secretar executiv, Fran- cesca Adriana Fedor - vicepreședinte și Ioana Ivaș - vicepreședinte) au arătat rezultatele unui sondaj cu privire la pro- blemele învățământului botoșănean în opinia ele- vilor. Întrebările au făcut referire și la idei din actualul Statut al Elevu- lui. „Am reușit să identificăm princi- palele probleme” Începând cu anul 2016, după demersurile inițiate de Consiliul Național al Elevilor, a fost aprobat acest prim Statut al Ele- vului, singurul document legislativ din România care înglobează drepturi- le, responsabilitățile și obligațiile elevilor, dar și sancțiunile care le pot fi aplicate acestora. Astfel, în urma sondajului efec- tuat între elevii botoșă- neni, s-a constat că acest raport prezintă ce cred elevii despre sistemul de învățământ din orașul în care trăiesc. ,,Răspunsurile obținute sunt extrem de valoroase și pot ghida deciziile autorităților locale și cen- trale în vederea îmbună- tățirii calității educației. De asemenea, am reușit să identificăm principale- le probleme, iar în cel mai scurt timp vom oferi un punct de plecare urmând să răspundem nevoilor reale ale elevilor într-un mod eficient și practic”, a declarat Teodor Dumitru, președintele CJE Botoșani. La dezbaterea organizată au participat și inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Botoșani (ISJ), Bogdan Suruciuc, inspectorul șco- lar pentru educație perma- nentă și activități extra- școlare Gina Florentina Zală, Dana Gheorghiescu (Inspectoratul Județean de Poliție), Lucian Diac Milatinovici (Consiliul Județean Botoșani) și Cătălina Lupașcu (Cen- trul Județean de Resurse și Asistență Educaționa- lă). Mai mult decât atât, au fost prezenți și președinți ai Consiliilor Școlare ale Elevilor, toți având sco- pul de a crea o discuție liberă și constructivă în urma prezentării statistici- lor pregătite. Câteva din- tre temele discutate au fost despre naveta elevi- lor, violența în școli, metodele de predare și evaluare ale elevilor, fumatul in curtea şcolii etc. Prezentarea raportului s-a lăsat cu câteva discuții în urma cărora au fost analizate problemele ele- vilor și chiar s-au propus soluții pentru acestea. Remarcând că una dintre problemele elevilor este transportul de la școala acasă și retur, Lucian Diac Milatinovici (CJ) a declarat că o va discuta în cadrul Consiliului Ju- dețean pentru a găsi o soluție. La eveniment a fost prezentă și Ioana Matfeev, coordonatorul redacției Buzz. Ea le-a propus tinerilor un curs gratuit de educație media și chiar realizarea unui supliment al CJE în cadrul ziarului Buzz, publicație lunară, tipărită, cu apariții încă din 2012. Ziarul este scris de copii și adolescenți. Mihaela Țăranu, consi- lier școlar la Colegiul Național “Mihai Emines- cu” le-a propus tinerilor organizarea unor activități în școli prin care să îi ajute pe tineri să își for- meze anumite comporta- mente pentru dezvoltarea unei relații mai strânse de înțelegere și cooperare între aceștia și școală. - Ioana IVAŞ Consiliul Judeţean al Elevilor Botoșani prezintă raportul Ce analize nu depind de plafonul de fonduri de la CAS Mai multe categorii de analize şi investigaţii medicale pot fi efectuate gratuit chiar şi atunci când laboratoarele nu mai au bani. - Tudor CHIRIAC
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=