Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI VINERI, 29 NOIEMBRIE 2024 11 LOCAL Sfântul Mucenic Paramon Sfântul Paramon a trăit în secolul al III-lea, în timpul domniei lui Deciu. Achilin, dre- gătorul Răsăritului, a poruncit către 370 de creștini să jertfeas- că zeului Poseidon. Pentru că aceștia au refuzat, au fost uciși. În vremea pătimirii acestora, a trecut pe lângă ei Paramon, un creștin, care a strigat către Achilin: „O, cât de mulți drepți sunt înjunghiați fără vină, de necuratul voievod, pentru că nu se închină idolilor lui celor fără de suflet și muți”. La auzul acestor cuvinte, Achilin a poruncit ca Paramon să fie ucis. Înainte de a primi moartea, a fost supus la mai multe chinuri. I s-a smuls limba, apoi i s-au înfipt în toate mădularele trestii. În urma acestor chinuri, a fost săgetat cu sulițele și astfel, și-a dat sufletul în mâinile lui Dum- nezeu. Acum, dacă este vorba de anxietate, ce spune Sf. Paisie? „Dacă te confrunți cu anxieta- tea, primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să-ți simplifici viața”. Anxietatea este adesea produsul secundar al comporta- mentului oamenilor care încear- că să controleze situațiile, cir- cumstanțele și lucrurile din jurul lor și gândurile lor se dez- lănțuie, în sensul că de ce lucru- rile nu merg așa cum doresc ei? Și pentru că nu pot controla uni- versul său oamenii din jurul lor sau orice altceva, asta produce anxietate. Așa că a te ruga lui Dumne- zeu pentru a-ți înlătura anxieta- tea nu are niciun sens. Ar fi ca și cum te-ai ruga ca scârțâitul frâ- nelor să dispară. Trebuie să mergi la mecanic, trebuie să demontezi plăcuțele de frână și trebuie să pui piese noi. Și acele piese noi, pentru cineva care se confruntă cu anxietate, ar fi simplificarea vieții. Care este o alta? Generozitatea! O persoană care se confruntă cu anxietate, se confruntă cu încercarea de a controla lucrurile și de fapt tre- buie să învețe cum să renunțe și să nu mai aibă control și să lase lucrurile să se întâmple fără ca ei să încerce să conducă. Vezi, problema în viață când suferim de aceste lucruri este că aici suntem rupți de Dumnezeu. Asta este problema de bază! Problema de bază sunt simpto- mele, sau cum a spus această persoană: „o lipsă a prezenței Duhului Sfânt”. Toate medica- mente sunt pentru a ne apropia de Dumnezeu și să activăm ceea ce Sfinții Părinți numesc harul Sfântului Duh, pentru a atrage acel har. Pacea este produsul secundar al Duhul Sfânt. Dacă cineva spune că îmi lipsește pacea, ceea ce trebuie să facem este să dobândim acel har, trebuie să arătăm Sfântului Duh că sun- tem pe aceeași lungime de undă, că ne dorim să facem lucrurile așa cum Dumnezeu ne-a proiectat să le facem. O persoană care se confruntă cu aceste simptome are o proble- mă la început, pentru că și-a orientat viața în direcția greșită și nu a orientat-o spre Dumne- zeu. Rezolvarea tuturor bolilor spirituale este restabilirea inti- mității cu Dumnezeu. Anxieta- tea, frica de bani, depresia, ura de sine, furia, toate aceste lucruri apar atunci când o per- soană este distanțată de acel Har, distanțată de acea găzduire a Duhului Sfânt. Și pentru a o restabili trebuie să ne pocăim prin disciplina spirituală. Și aceasta aduce Har. Preot Olivian SANDU Sărbătoarea zilei S ocietatea Diasil Ser- vice SRL Suceava, care gestionează deșeurile în județul Botoșani, a intrat în cen- trul unei dispute aprinse după ce a refuzat să accep- te condiții noi pentru zona 3 Ștefănești. Firma, ce administrea- ză depozitul de deșeuri de la Victoria-Stăuceni și ar trebui să colecteze guno- iul din opt unități adminis- trativ-teritoriale (UAT) din zona Ștefănești, și-a schimbat poziția, creând nemulțumiri atât printre autoritățile locale, cât și în rândul consilierilor județeni. Tarif triplu Inițial, Diasil Service a acceptat să investească în infrastructura de colectare solicitată de primăriile din zonă, dar ulterior și-a retras acordul. Diverge- nțele au pornit de la cere- rea Primăriei Ștefănești de a introduce colectarea gunoiului „din poartă în poartă”. Operatorul a susținut că tariful stabilit nu acoperă costurile aces- tui tip de serviciu și a soli- citat renegocierea contrac- tului. Mai mult, firma a propus un tarif triplu, de la 170 de lei la 530 de lei, ceea ce a generat tensiuni. Problemele au fost ampli- ficate de întârzierea proce- durilor de organizare a unei noi licitații pentru desemnarea unui alt ope- rator. Deși acestea trebu- iau demarate mai devre- me, procesul a fost întâr- ziat și de cererea UAT Trușești de a aștepta insta- larea unui nou primar, Mihai Puruhniuc, care l-a înlocuit pe fostul edil Petru Grișa Ailenei după alegerile locale din vară. Discuţii aprinse în CJ Subiectul a fost dezbă- tut intens în ședința Consi- liului Județean Botoșani de ieri. Președintele CJ, Valeriu Iftime, a criticat întârzierea demarării lici- tației și a avertizat asupra riscului de a rămâne fără operator. „ Operatorul de acolo mai are contract până la 1 februarie. Dacă noi declanșăm azi o licita- ție pentru un nou opera- tor, s-ar putea să intrăm într-o mare problemă” , a spus Iftime. Vicepreședin- tele CJ, Dorin Birta, l-a contrazis, afirmând că nu există riscul ca serviciile să fie întrerupte. „Opera- torul actual este obligat să opereze la aceleași tarife până la finalizarea proce- durii de atribuire a noului operator. De aici a plecat toată situația - Diasil nu a fost de acord cu investiții- le pe zona Ștefănești ceru- te de către primari. S-au făcut trei întâlniri pe această temă, inițial au spus că acceptă, apoi s-au răzgândit. Dar sunt obli- gați să continue serviciul până când se încheie lici- tația” , a explicat Birta. Ce urmează Criza din zona Ștefă- nești scoate în evidență vulnerabilitățile gestionă- rii deșeurilor în județ. Autoritățile județene tre- buie să finalizeze urgent licitația pentru un nou operator, în timp ce Diasil Service SRL este obligată să își respecte obligațiile contractuale actuale. Rămâne de văzut dacă disputele financiare și administrative vor întârzia și mai mult rezolvarea situației, spre nemulțumi- rea locuitorilor și a admi- nistrațiilor locale. Costuri majorate în vară Societatea Diasil Servi- ce SRL a solicitat în vară și creșterea tarifelor gene- rale de colectare a deșeuri- lor. Propunerea a fost susținută atunci de Doina Federovici, fostul preșe- dinte al CJ, care a explicat că ajustarea tarifelor este o obligație contractuală ce trebuie respectată, ultima modificare a tarifelor la depozitul Stăuceni fiind aprobată în aprilie 2022. Pentru locuitorii din mediul urban, tarifele au crescut cu 42 de bani lunar, iar pentru cei din mediul cu 25 de bani. Ast- fel, o persoană din mediul urban va plăti anual cu 5 lei mai mult, iar pentru o familie cu trei persoane costul va crește cu 15 lei anual. În schimb, în mediul rural costul va cre- ște cu 2 lei anual pentru fiecare persoană. Astfel, o familie cu trei membri va scoate din buzunar cu 9 lei mai mult decât anul aces- ta. Atunci, consilierii libe- rali s-au abținut de la vot, arătându-și astfel dezacor- dul față de această majora- re. Afacere „la cheie” pe bani europeni Depozitul de deșeuri de la Stăuceni a fost realizat cu fonduri europene și a presus respectarea tuturor normelor de mediu. Lucrările au început în 2012 și au durat aproape trei ani. Totul a costat aproape 10 milioane de euro, aici fiind incluse și costurile pentru închide- rea fostelor platforme de gunoi neecologice. În urma licitației organizată de CJ, afacerea nou-nouță a fost preluată „la cheie” de Diasil Service SRL, care nu ar fi fost în stare să o gestioneze corect. Asta potrivit concluziilor celor de la Garda de Mediu, care au aplicat mai multe sancțiuni operatorului din cauza neconformităților constatate de-a lungul timpului. Contractul cu Diasil urma să expire anul acesta în august, dar în vara lui 2023 vechea con- ducere a CJ a decis să pre- lungească înțelegerea cu încă patru ani, printr-un act adițional. Potrivit proiectului ini- țial, depozitul de deșeuri de la Stăuceni este prevă- zut să aibă în total trei celule. Deocamdată, a fost amenajată doar celula 1, cu o capacitate de 913.308 tone. Aceasta ar urma să fie închisă până în 2028 și amenajată celula 2. Însă, potrivit caietului de sar- cini (n.r. - care este anexă la contract), Diasil Service SRL va fi responsabilă cu exploatarea depozitului în celula 1 inclusiv în perioa- da de monitorizare post- închidere. Ori, potrivit normelor legale, durata minimă pre- văzută pentru monitoriza- rea post-închidere este de minim 30 ani. Război cu firma care a primit afacerea gunoiului Diasil Service cere de trei ori mai mulţi bani pentru a ridica gunoiul în zona Ştefăneşti, lucru care i-a pus pe jar pe aleşii judeţeni. -S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Diasil Service SRL Suceava s-a remarcat cu poziţia inflexibilă faţă de autori- tăţile judeţene, care i-au satisfăcut toate pretenţiile în ciuda problemelor uriaşe de la groa- pa de gunoi
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=