Monitorul de Botosani

Compania Națională de Investiții Rutiere a semnat contractul pentru cel mai scump lot de autostradă din istorie. 38 de kilometri din A8 vor fi construiți de români în parteneriat cu un constructor din Bosnia și Herțegovina. Contractul are o valoa- re de 1,2 miliarde de euro și un termen de finalizare de 4 ani și jumătate. 63 de pasaje sau via- ducte și 19 tuneluri vor fi construite de la Ditrău la Grințieș și vor lega județe- le Harghita și Neamț cu autostradă. Contractul lotului 2 din A8 are cea mai mare valoare semnată vreodată. 6,14 miliarde de lei, fără TVA. „Va fi depășit probabil în perioada imediat următoare de tunelul Meseș, dar cred că veniți voi tare din urmă cu altul, tot pe această chestiune de A8, sunt aproape 40 de km dificili, în zona de munte. Sunt bucuros că a câștigat o companie care știe să facă autostrăzi. Construcția lotului 2 din autostradă are o perioa- dă de 54 de luni, dintre care 14 sunt pentru pro- iectare, iar 40 pentru exe- cutare” , spune Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. „Urmează perioada de efectuare a studiilor geo- tehnice, după care, de la caz la caz, se vor lua în calcul toate ipotezele de proiectare și de execuție cât mai rapide. Autostra- da Unirii va avea în total peste 300 de kilometri și va lega Moldova de Tran- silvania, de la Ungheni, la Târgu Mureș. Contractul de proiectare și executare a lotului 2 este o premieră inclusiv pentru Compania Națională de Investiții Rutiere”, a declarat Cor- nel Bunghiuz, directorul UMB. MONITORUL de BOTOŞANI VINERI, 21 MARTIE 2025 8 NAŢIONAL 1 Euro - 4,9768 lei 1 Dolar - 4,5871 lei Cursul valutar BNR, pentru 21.03.2025 0,0001 0,0213 P rocedura de selecție pentru noua condu- cere a super-agenției AMEPIP, care urmează să controleze toate companii- le de stat din România, s-a derulat din nou cu necon- formități, conform unor documente obținute de Economedia din surse apropiate Secretariatului General al Guvernului. Pe scurt, candidații fie nu au îndeplinit cerințele inițiale, fie criteriile de evaluare au fost relaxate, iar interviuri- le cu candidații finali au avut un grad scăzut de difi- cultate comparativ cu importanța funcțiilor. Trei candidați au rămas pe lista finală pentru postul de președinte și cele două posturi de vicepreședinți. Dacă România ratează din nou alegerea conducerii AMEPIP, țara noastră ar putea pierde 400 milioane de euro din Planul Națio- nal de Redresare și Rezi- liență (PNRR). Guvernul avea termen până pe 15 martie să numească noua conducere a AMEPIP, în contextul în care a expirat mandatul membrilor interimari, după ce fosta conducere a demisionat din cauza sus- piciunilor de incompatibi- litate și de conflict de inte- rese, despre care Econo- media a scris în exclusivi- tate. Înființarea și operațio- nalizarea AMEPIP este asumată de România ca reformă în PNRR. Jalonul cu o valoare de 400 de milioane de euro este con- siderat încă neîndeplinit de către Comisia Europeană. Această reformă este una dintre cele care încă blo- chează cererea de plată numărul 3 din PNRR. Cu toate acestea, noua selecție nu a fost încheiată, după ce expertul indepen- dent a semnalat mai multe nereguli apărute pe parcur- sul procedurii de selecție. Una din probleme a apărut încă de la publica- rea anunțului de recrutare a noii conduceri, care nu a avut acoperire națională, iar anunțul nu a conținut recomandări ale Comisiei Europene, menite să asi- gure candidați cu nivel ridicat de competențe. Evaluarea dosarelor depuse în primă fază de candidați a fost făcută fără a ține cont de cerințe pre- cum experiență de facto de 7 în funcții de conducere executivă. În schimb, au fost acceptate ca astfel de experiență perioadele când candidații au fost adminis- tratori ale propriilor firme sau au condus asociații sau au lucrat în instituții ce aveau rol de supraveghere, dar rolul lor propriu-zis nu era de supraveghere a întreprinderii. Expertul independent a considerat că niciunul din- tre dosarele depuse nu ar fi îndeplinit condițiile mini- me pentru a trece în etapa următoare. Drept urmare, inițial, doar două dosare au fost considerate că îndepli- nesc condițiile, însă ulte- rior criteriile de selecție au fost condensate până când au trecut în total șapte dosare în etapa următoare. Astfel, criteriile de evalua- re ale candidaților au fost relaxate și au trecut în eta- pele următoare candidați care nu au îndeplinit crite- riile minime. Nu este clar cum au fost interpretate criteriile de evaluare, ast- fel încât ulterior să treacă mai multe dosare de aceas- tă etapă. Conform documentului obținut de Economedia, în cadrul interviurilor a exis- tat un nivel scăzut de difi- cultate al întrebărilor adre- sate candidaților, care nu au respectat exigențele din metodologie. Nu au fost testate competențele stra- tegice sau de leadership necesare pentru a ocupa o astfel de poziție de condu- cere. Întrebările nu au fost aplicate și relevante, iar formulările au fost superfi- ciale și au solicitat răspun- suri previzibile, astfel că nu a fost testată astfel complexitatea rolului managerial. În plus, nu a fost respectată grila de interviu atunci când s-a făcut notarea. Au mai existat și alte probleme procedurale și de transparență. Una este faptul că expertul indepen- dent nu a primit documen- tele de inițiere a procesu- lui, la începerea procesului de selecție, ci le-a primit abia la cerere, în timp ce documentele privind com- ponența comisiei de sele- cție nu au fost trimise. De asemenea, o parte dintre ședințele comisiei de sele- cție s-au derulat în lipsa reprezentantului ministe- rului de finanțe, după ce persoana desemnată inițial a anunțat că nu va mai par- ticipa și va fi nevoie să fie înlocuită. Cei trei candidați care au ajuns pe lista finală pentru numirea în condu- cerea AMEPIP și care urmează să fie propuși pentru numire sunt: -Adrian George Foghiș (44 de ani), membru PNL Oradea, secretar de stat în Ministerul Transporturi- lor, a condus Zona Metro- politană Oradea. Este absolvent de Sociologie și Științe Politice. Adrian Foghiș este unul dintre membrii Consiliului de Administrație din Compa- nia pentru Investiții Rutie- re (CNIR), care și-a dat demisia în urma unor observații transmise de Comisia Europeană pri- vind modalitatea de selec- tare a membrilor CA. A mai fost membru CA în Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile și EnergoNu- clear. -Claudiu Marinel Mureșan (54 de ani), fost senator USR, a trecut la PSD, a condus diverse firme. -Soriana Popescu (49 de ani), experiență în domeniul privat, în mai multe industrii, servicii financiare, BPO, produse farmaceutice, resurse minerale, dezvoltare imobiliară. În cele din urmă, Comi- sia de selecție a decis să meargă înainte și să elabo- reze raportul final al pro- cesului de selecție a con- ducerii AMEPIP, care îi recomandă pentru numire pe cei trei candidați, fără să țină cont de observațiile expertului independent. Acesta din urmă a elaborat o notificare în care a deta- liat neregulile. Raportul Comisiei de selecție și opinia separată a expertului sunt la condu- cerea Secretariatului General al Guvernului, care va decide, conform normelor legale (HG 617/2023) dacă înaintează propunerile către Primul Ministru. Primul ministru poate solicita reluarea pro- cedurii. Probleme în valuri AMEPIP a fost condusă din funcția de președinte până în luna iulie 2024 de Mihai Precup, care și-a dat demisia, după ce Econo- media a scris în exclusivi- tate că nu îndeplinea ceri- nțele de experiență necesa- re pentru a ocupa acest post. Ceilalți doi vicepreșe- dinți, Ciprian Hodja și Victor Moraru, și-au dat și ei demisiile, dar au rămas o vreme interimari în AMEPIP. Nici Ciprian Hojda nu respecta cerințe- le de experiență necesare pentru post. În schimb, Victor Moraru, unul dintre apropiații lui Marian Neacșu, considerat emine- nța cenușie a guvernului și omul care controlează agenda premierului Mar- cel Ciolacu, era suspectat de incompatibilitate și conflict de interese pentru modul în care a ajuns vice- președinte al AMEPIP. Motivul este faptul că Vic- tor Moraru a participat la selecția membrilor comi- siei care ulterior urma să îl numească în funcția de vicepreședinte AMEPIP, ceea ce duce la incompati- bilitate și conflict de inte- rese. Contract pentru cel mai scump lot de autostradă din România Noi nereguli la alegerea șefilor super-agenţiei statului AMEPIP este agenţia care urmează să controleze toate companiile de stat din România România riscă să piardă 400 milioane de euro din PNRR deoarece nu a găsit o procedură justă şi transparentă pentru desemnarea şefilor.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=