Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI LUNI, 17 MARTIE 2025 14 INTERNAŢIONAL Turcia a fost exclusă din programul F-35 în urmă cu mai mulți ani, chiar în timpul primei administrații Trump, după ce Ankara a refuzat să renunțe la achiziția de sisteme rusești S-400. De atunci turcii s-au chinuit să cumpere avioane și să- și modernizeze la stan- dardul Block 70 - Viper - cel mai modern, flota de F-16 aflată în fază foarte avansată de îmbătrânire. Relația dintre Turcia și SUA rămâne una rece, cele două state având viziuni total opuse asupra crizei din Orient, unde SUA sunt un susținător total al Israelului. În cele din urmă, după multe tergiversări, Admi- nistrația Biden a aprobat achiziția a 79 de kituri de modernizare pentru aero- navele F-16 existente ale Turciei, kituri pentru Block 70 Viper. Așadar procesul a primit udă verde din State, cu mare greutate, dar e încă întâr- ziat și departe de a fi con- firmat. Inițial turcii au dorit să cumpere și avioa- ne F-16 Viper noi pe lângă aceste kituri. După amenințări că vor achiziționa Su-35 sau Su-57 rusești, turcii se pare că au noroc cu Euro- fighter, dar și aici după mai multe refuzuri. Marea Britanie și Spania au spus „da”, însă Ger- mania s-a opus mereu. Lucrurile par să se fi schimbat de data aceasta. După luni de negocieri cu statele europene, Tur- cia a depus o solicitare oficială pentru achiziția a 40 de avioane Eurofighter Typhoon, așa cum arată și Defense Security Asia. Sursa citată arată că Ministerul Apărării din Marea Britanie a trimis ulterior o ofertă oficială către Ministerul Apărării Naționale al Turciei. Potrivit presei turce, autoritățile de la Ankara analizează în prezent oferta. Deși Germania rămâne reticentă, faptul că s-a depus o ofertă ofi- cială arată că dialogul dintre Berlin și Ankara este unul pozitiv. Relațiile dintre Germa- nia și Turcia au fost ten- sionate din cauza utiliză- rii de către Turcia a arme- lor fabricate în Germania, precum tancurile Leo- pard, în operațiunile sale militare din Siria, dar și a poziției pro-israeliene a Berlinului. Oferta depusă de Tur- cia este pentru varianta Tranche 4 a Eurofighter Typhoon, dotată cu rada- rul AESA CAPTOR-E, considerată cea mai avan- sată versiune a avionului. CAPTOR-E e un radar cu scanare electronică activă (Active Electroni- cally Scanned Array – AESA) ce oferă detecție și urmărire mai rapidă a țintelor multiple și o rezistență îmbunătățită la bruiaj electronic. Radarul permite angajarea simul- tană a mai multor ținte aer-aer și aer-sol Lockheed Martin, gigantul din industria de apărare americană cu sediul în Maryland, a subliniat că avioanele sale F-35 Joint Strike Fighters nu au niciun „întrerupă- tor” discret pe care guver- nul SUA l-ar putea folosi pentru a dezactiva avioa- nele de luptă furnizate altor ţări, relatează Inte- resting Engineering. Unele articole recente din mass-media europea- nă au sugerat prezenţa unui astfel de „întrerupă- tor de blocare” pe care Washington-ul l-ar putea folosi pentru a slăbi pute- rea avionului de vânătoa- re F-35 al unei alte ţări. Cu toate acestea, arti- colele au dezvăluit că, dacă firma americană întrerupe sprijinul pentru avioane şi încetează să furnizeze piesele şi sof- tware-ul necesar pentru întreţinerea avioanelor de luptă, Washington poate obţine acelaşi rezultat. Deşi, va dura ceva timp. Săptămâna trecută, şeful belgian al apărării, generalul Frederik Vansi- na, a subliniat că F-35 nu este o aeronavă controlată de la distanţă. „Nu avem niciun indi- ciu că acest lucru este posibil. Programul se bazează pe suport logistic la nivel mon- dial, cu piese de schimb care circulă între ţările utilizatoare” , a spus Vansina. Fără acces la lanţurile de întreţinere şi logistica controlate de americani, precum şi la reţelele de calculatoare, orice flotă de F-35 ar începe însă rapid să devină inutilizabilă, a relatat The War Zone. C anada reanalizea- ză contractul pen- tru achiziția a 88 de avioane F-35 de la americani, în contextul tensiunilor tot mai mari între cele două națiuni, de la învestitura lui Donald Trump. Ministrul Apără- rii canadian a anunțat că acum caută „alternative” la aeronavele americani- lor. Contractul semnat cu americanii valorează 13,2 miliarde de dolari, scrie Business Insider. Anunțul ministrul Apărării cana- dian vine la o zi după ce și omologul său din Por- tugalia a făcut o precizare similară, pe fondul atitu- dinii imprevizibile a lui Donald Trump față de aliații săi și față de NATO. Într-un interviu pentru CBC, ministrul Bill Blair a spus că a discutat cu noul premier canadian Mark Carney și că acum caută „alternative” la avioanele F-35. „Dacă e necesar ca toate acele avioane să fie F-35 sau pot exista alter- native, premierul m-a rugat să analizez aceste chestiuni și să am discuții cu alte surse, în mod spe- cial dacă aceste avioane pot fi asamblate în Cana- da” , a spus ministrul Apărării canadian. Acordul nu a fost anu- lat, dar „trebuie să ne facem temele, dat fiind mediul schimbător, și să ne asigurăm că în forma sa actuală contractul este în interesul canadienilor și al Forțelor Armate Canadiene” , a mai decla- rat și purtătorul de cuvânt din Ministerul canadian al Apărării. Anunțul lui Blair vine în condițiile în care ten- siunile dintre Ottawa și Washington se adâncesc, în urma amenințărilor repetate ale lui Donald Trump cu taxe vamale uriașe, dar și comentariile privind anexarea Canadei ca cel de-al 51-lea stat american. Canada a semnat con- tractul cu producătorul Apărării SUA Lockheed Martin în 2023 pentru a cumpăra 88 de avioane F- 35 contra sumei de 13,2 miliarde de dolari. Prima aeronavă ar trebui să fie livrată Canadei în 2028. Portugalia şi Canada reacţionează la fel De asemenea, anunțul oficialilor canadieni vine la o zi după ce și Portuga- lia a anunțat că reconside- ră o posibilă achiziție de avioane F-35, pe fondul furiei internaționale tot mai mari pe care o stârne- ște războiul tarifar pe care l-a lansat președintele american Donald Trump și atitudinea sa față de NATO. Ministrul portughez al Apărării Nuno Melo a spus că imprevizibilitatea lui Donald Trump în ce privește NATO înseamnă că Portugalia trebuie să ia în considerare și alte opțiuni. „Nu putem ignora con- textul geopolitic atunci când luăm decizii”, a spus ministrul portughez. Astfel, atitudinea lui Donald Trump în ce pri- vește Rusia și NATO îi forțează pe aliații tradițio- nali ai Washingtonului să adopte o atitudine defen- sivă față e SUA. „Acest aliat al nostru, care s-a comportat într-un mod predictibil zeci de ani, ar putea impune limite pri- vind utilizarea, întreține- rea, componentele și tot ceea ce este legat de fun- cționarea aeronavei” , a mai spus Melo. Americanii susţin că aeronavele livrate către parteneri nu au funcţii ascunse Turcia se reorientează spre avioane de top europene Turcia alege oficial Eurofighter, după ce a fost exclu- să din programul F-35 Aliaţii nu mai sunt seduși de armele de top ale SUA Tot mai multe ţări se întreabă cât de mult se mai pot baza pe cuvântul dat de SUA şi dacă nu e oportun să renunţe la avioanele de top F-35. Canada şi Portugalia caută deja alternative la avioanele americane F-35, spu- nând clar că SUA nu mai sunt în aceste zile un partener predictibil
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=