Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI VINERI, 14 FEBRUARIE 2025 13 CALEIDOSCOP T e-ai indignat, ai citit rapoartele și ai văzut titlurile: rețelele socia- le ar putea dăuna copilului tău. Ce faci acum? I-ai dat copilului un telefon acum câțiva ani și, în prezent, doar un dispozitiv de descarcerare l-ar putea smulge din mâinile lui. Vrei să-ți protejezi copi- lul, dar este o luptă continuă între tine și o industrie care a investit miliarde de dolari și are mii de minți strălucite dedicate unui singur scop: să- l țină online cât mai mult timp posibil. Te simți neputincios, vinovat, epuizat și poate chiar furios. Te înțeleg. Am studiat teh- nologia și sănătatea mintală a adolescenților timp de 25 de ani, am susținut sute de pre- zentări despre concluziile noastre în fața părinților, șco- lilor, birourilor legislative de stat și chiar în Senat și la Casa Albă. Sunt pe deplin conștient de beneficiile și pericolele rețe- lelor sociale. Dar sunt și părinte a doi adolescenți. Vorbesc despre această cer- cetare toată ziua, iar seara mă confrunt cu aceeași luptă. Este aproape imposibil să crești un copil în zilele noas- tre, când giganții tehnologici au la fel de multă influență ca părinții în modelarea compor- tamentului copiilor. Dar ei nu au câștigat încă. Ești în continuare părintele copilului tău și ai încă o pute- re imensă. Iată patru lucruri relativ ușoare pe care le poți face chiar astăzi pentru a-ți proteja copilul de cele mai mari peri- cole ale rețelelor sociale. Creează zone fără tehnologie în viaţa copilului tău Copilul tău nu îți va recu- noaște niciodată acest lucru, dar cercetările noastre arată că, în realitate, copiii își doresc limite privind utiliza- rea dispozitivelor. Totuși, vor să poată da vina pe părinți sau pe școală pentru faptul că „trebuie să se deconecteze acum.” Fă-le un bine și ajută- i să aibă momente fără tehno- logie. Studiile arată că aproxima- tiv 50% dintre copii prezintă cel puțin un simptom al dependenței clinice de rețele- le sociale (adică nu se pot opri chiar și atunci când își doresc), iar în cercetările noastre cu studenți, aproxi- mativ același procent ne spune că și-ar fi dorit ca pări- nții lor să nu le fi cedat atunci când au cerut (sau au implo- rat) un telefon la vârsta de 12 ani. • Folosește controlul parental pentru a seta perioa- de de „pauză” sau „timp de somn” pe dispozitivul copilu- lui tău pe parcursul zilei. Modul „Sleep” afișează ade- sea un mesaj care le explică prietenilor copilului de ce nu răspunde. Poți opri dispoziti- vele și în timpul zilei, nu doar noaptea. • Creează întâlniri fără tehnologie. Când copilul tău are prieteni în vizită, roagă părinții acestora să nu le tri- mită dispozitivele cu ei – transformă întâlnirea într-un moment fără ecrane. Același principiu se aplică și la petre- cerile în pijamale. • Colaborează cu instruc- torii și antrenorii. Cere-le pro- fesorilor de activități extra- școlare să aplice aceeași regu- lă, pentru a oferi copiilor un mediu unde interacțiunea față în față să fie prioritară. • Somnul este esențial pen- tru dezvoltarea creierului adolescentului Adolescența este a doua cea mai importantă perioadă de dezvoltare a creierului, după primul an de viață. Opt- nouă ore de somn pe noapte sunt absolut necesare. Stabi- lește o regulă în casă: toate dispozitivele trebuie oprite și puse deoparte până la ora 22:00 în nopțile din timpul săptămânii (inclusiv al tău!). Ține minte cum, pe vre- muri, era considerat nepoliti- cos să suni pe cineva după ora 22:00? Este timpul să rein- staurăm această normă. Știu că poate fi dificil de aplicat, dar studiile arată că utilizarea rețelelor sociale este principa- lul motiv pentru care adoles- cenții adorm târziu și au un somn perturbat, ceea ce afec- tează dezvoltarea creierului și funcționarea acestuia. Giga- nții tehnologici pot influența cât timp petrec copiii noștri online, dar nu ar trebui să le permitem să afecteze dezvol- tarea creierului lor. • Solicită școlii să interzică telefoanele în timpul orelor Spune-i conducerii școlii că vrei ca telefoanele să fie interzise în timpul lecțiilor. Vizitează magazinul de aplicații împreună cu copilul tău Când vorbesc cu elevii de gimnaziu și liceu, fac un exer- cițiu simplu: 1. Deschide magazinul de aplicații. 2. Caută rețeaua socială preferată. 3. Derulează în jos, conti- nuă să derulezi… până ajungi la secțiunea „Confidențialita- te.” 4. Acolo vei vedea toate datele pe care aplicația le colectează de pe dispozitiv din momentul în care este descărcată. Acesta este momentul în care elevii rămân șocați: „Așteaptă… căutările mele pe internet sunt trimise companiei?” Da. „Locația mea? Lista mea de contacte? Metoda mea de plată?” Da, toate. „Dar doar când folosesc aplicația, nu?” Nu – din momentul în care ai descăr- cat-o și ai acceptat termenii. „Dar dacă profilul meu este setat pe ‘privat’?” Nu contează – asta afectează doar ce văd alți utilizatori. Compa- nia îți ia datele oricum. „Dacă îmi vând datele, primesc și eu o parte din bani?” Oh, dragule… nu, nu primești nimic. Încearcă acest exercițiu acasă. Ajută-ți copilul să devină un utilizator informat, capabil să ia decizii înțelepte pe cont propriu. Vorbește, vorbește, vorbește Cercetările noastre arată că copiii vor fi expuși la conținut dăunător: • Cum să dezvolte com- portamente alimentare nesă- nătoase. • Cum să se autovătămeze și să ascundă acest lucru de părinți. • Tentative de suicid și consum de droguri în direct, postate de adolescenți. • Postări pline de ură și discriminare bazate pe rasă, religie sau identitate. Copiii vor fi încurajați să aprecieze („like”) sau să dis- tribuie acest tip de conținut, iar pentru mulți dintre ei, vizionarea acestor postări poate crește probabilitatea de a adopta același comporta- ment. Nu aștepta ca al tău copil să îți spună că a văzut astfel de lucruri. Vorbește cu el, presupunând că deja a fost expus sau că va fi în curând. Încearcă întrebări deschise precum: „De ce crezi că oamenii postează astfel de conținut?” „Ce ai face dacă ai vedea pe cineva din școala ta pos- tând așa ceva?” „De ce crezi că unii oameni apreciază acest con- ținut?” „Ai avut vreodată gân- duri legate de ceea ce ai văzut în astfel de postări?” Aceste discuții nu trebuie să fie un interogatoriu, ci un dialog deschis, unde copilul tău se simte în siguranță să vorbească. Privește-te pe tine însuți Lumea discută de ani de zile despre efectele tehnolo- giei asupra tinerilor. Dar iată un adevăr incomod pe care puțini îl spun cu voce tare: nu este vorba doar despre tineri. Te-ai surprins vreodată petrecând mai mult timp pe telefon decât ai vrea? Ai deschis aplicația „doar ca să verifici un mesaj” și ai sfârșit prin a derula minute în șir? Te-ai entuziasmat vreo- dată pentru câte „like-uri” a primit o postare a ta? Copilul tău te urmărește. Cercetările despre „tehno- ferență” arată că chiar și copi- ii mici sunt geloși pe timpul pe care părinții lor îl petrec privind ecranele în loc să le acorde atenție. Adevărul dureros? Noi contribuim la problemă de fiecare dată când: • Arătăm că notificările trebuie răspunse imediat. • Ne bucurăm excesiv când o postare primește multe aprecieri. • Trăim cu impresia că opiniile oamenilor sunt valo- roase doar pentru că au mulți urmăritori. • Preferăm să derulăm pe telefon în loc să fim prezenți la jocul copilului nostru pe teren. Copiii noștri învață mai mult din ceea ce facem decât din ceea ce le spunem. Dacă vrem să-i protejăm de capca- nele tehnologiei, trebuie să fim noi înșine un exemplu mai bun. Suntem parte din proble- mă – să fim și parte din solu- ție Adevărul este că și noi suntem prinși în această cap- cană, așa că haideți să lucrăm împreună pentru a găsi o soluție. • Luați cina în familie fără tehnologie, lăsând toate dis- pozitivele într-o altă cameră. • Mergeți într-o drumeție fără telefoane sau opriți-vă la o înghețată fără dispozitive. Și cel mai important: Vor- biți despre cât de greu este și pentru voi. • Spune-i copilului tău cum faci față momentelor în care îți lipsește telefonul. • Discută despre frica de a pierde ceva important online – este naturală, dar nu trebuie să ne controleze. • Explică de ce familia voastră valorizează timpul fără tehnologie pentru a avea conexiuni autentice. Învață-l să creeze relații reale, nu doar conexiuni digi- tale • Vorbește despre cum îți construiești prietenii și despre ce înseamnă o relație autenti- că. • Explică de ce prietenia reală te face să te simți mai puțin singur, spre deosebire de derularea nesfârșită prin profilurile „prietenilor” onli- ne sau goana după mai mulți urmăritori, care de fapt accen- tuează singurătatea. Cât de greu este să recu- noaștem că și noi am fost prinși în acest joc? Foarte greu.Dar dacă vrem ca ai noștri copii să ne urmeze exemplul, trebuie să practi- căm ceea ce predicăm. „Sunt epuizat.” Poate că ești mult prea ocupat ca să urmezi toate sfa- turile de aici. Și este în regu- lă. Câți dintre noi mai au timp pentru conversații profunde cu adolescenții în zilele noas- tre? Și, să fim sinceri: cu cât copiii petrec mai mult timp pe ecrane, cu atât ne este mai ușor să ne ocupăm de lucruri- le de zi cu zi – să le punem masa, să-i ținem curați, să ne luăm și noi o pauză. Știu cum e. Nu te învino- văți pentru că doar încerci să treci peste zi. Dar poate că, în loc să încerci să aplici toate aceste sfaturi, poți încerca doar unul. • Poate doar o dată. • Poate doar o conversație cu un alt părinte, ca să vezi cum gestionează el această situație. Chiar și cei mai mici pași pot începe să schimbe lucruri- le. Tristul adevăr este că, deși părinții au cel mai puțin timp și energie pentru a rezolva această problemă, s-ar putea să fie responsabilitatea noas- tră să o facem. Nu ești singur. Putem face această schim- bare dacă decidem să o facem împreună. • Să nu ne învinovățim copiii sau unii pe alții atunci când ne este greu să rezistăm impulsului de a verifica tele- fonul. • Să ne sprijinim reciproc, să împărtășim sfaturi și soluții care ne-au ajutat. • Să folosim cea mai puter- nică resursă pe care o avem – puterea noastră colectivă ca părinți. • Părinții au fost cei care au transformat șoferii desem- nați într-o normă. • Tot părinții au luptat împotriva companiilor care încercau să facă tutunul atrac- tiv pentru copii. • Noi am cerut eliminarea snack-urilor și băuturilor cu zahăr din școli. Și acum putem face asta din nou! • Cere controale parentale mai ușor de folosit. • Alege produse care prio- ritizează siguranța copiilor. • Boicotează companiile care fac reclamă pe platforme cu cele mai slabe măsuri de protecție pentru tineri. • Susține organizațiile nonprofit care promovează un mediu digital sănătos pentru copii. Noi suntem piața de care companiile tech au nevoie pentru a supraviețui, iar copi- ii noștri sunt sursa de date de pe urma cărora ele fac profit. Este ușor să ne simțim neputincioși în fața acestei lupte. Dar există lucruri mici pe care le putem face astăzi și lucruri mari pe care le putem face împreună pentru a prote- ja o întreagă generație. MitchPrinstein, PhD, Chief of Psychology, American Psychological Association Patru acţiuni pentru a reduce riscurile reţelelor sociale pentru copilul tău Lupta împotriva marilor companii tech poate părea copleșitoare, dar pașii mici fac o diferenţă uriașă, spun ziariștii de la „Mashable”, care au discutat cu psihologul Mitch Prinstein.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=