Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 13 NOIEMBRIE 2024 12 CALEIDOSCOP J ason Callahan își petre- ce o mare parte din zile la căpătâiul celor care se apropie de sfârșitul vieții. Capelan în unitatea de îngrijiri paliative a unui centru de oncologie spitali- cesc, Callahan sprijină pacienții și pe cei dragi lor în fața unora dintre cele mai dificile crize ale vieții: Cum voi face față durerii și sufe- rinței cauzate de această boală avansată? Am făcut ceea ce trebuie pentru mem- brul meu de familie pe moarte? Am trăit și realizat tot ceea ce mi-am dorit? Ce se va întâmpla după ce voi muri? Totuși, uneori întâlnește pacienți care îl resping atunci când află că este capelan - îi spun că nu sunt credincioși și nu sunt prea dispuși să asculte o predică. El îi liniștește spunând că nu este acolo pentru a predi- ca sau a se ruga. Rolul său este să fie alături de ei ca om: să-i asculte și să-i con- soleze în fața oricărei difi- cultăți prin care trec. În aceste conversații cu pacienții reticenți față de religie, Callahan adaugă un alt detaliu: el însuși este ateu. Callahan face parte dintr- un număr în creștere de capelani atei. Deși termenul de „capelan ateu” poate suna ca un paradox, el nu vede o contradicție între convingerile sale și munca de a se ocupa de spiritul uman. Rolul lui Callahan reflectă o tendință mai amplă în societate. Aproxi- mativ 28% dintre adulții din SUA aparțin unui grup cunoscut sub numele de „non religioși”, adică se identifică drept atei, agnos- tici sau „nimic anume”, potrivit Pew Research Cen- ter. Chiar dacă populația se îndepărtează de religie, dorința de spiritualitate și conectare rămâne. Studiul Pew indică faptul că aproxi- mativ jumătate dintre „noni” se descriu drept spi- rituali sau spun că spirituali- tatea este importantă pentru ei. Întrebările fundamentale la care religia a răspuns de mult - de ce suntem aici și ce înseamnă să trăim o viață plină de sens - sunt la fel de urgente și relevante pentru cei nereligioși, mai ales pe măsură ce omenirea se con- fruntă cu amenințări existe- nțiale și progrese tehnologi- ce care modelează lumea într-un mod încă neclar. Îngrijire spirituală fără religie Callahan este capelan la Virginia Commonwealth University Massey Cancer Center. Deși a frecventat o biserică prezbiteriană în copilărie, Callahan spune că religia nu l-a atras nicioda- tă. A realizat devreme că nu credea într-o putere supe- rioară și considera că mesa- jele legate de credință erau „prea blânde” pentru un „tip de stradă” și boxer, ca el. Cu toate acestea, când s- a găsit într-o carieră de publicitate care în final nu l- a împlinit, s-a întors la pas- torul său vechi pentru îndrumare. Când aceasta i-a spus că are o chemare pen- tru ministeriat, a fost nedu- merit de sugestie: Ce însemna exact o chemare la ministeriat pentru un ateu declarat? Pastorul l-a sfătuit să obțină o diplomă de master în divinitate pentru a des- chide mai multe căi de carieră, ceea ce l-a determi- nat să se înscrie la seminar. S-a gândit că poate va lucra ca organizator comunitar sau la o organizație nonpro- fit orientată spre justiția socială până când, ca parte a formării sale spirituale, a petrecut o perioadă ca şi capelan spitalicesc la VCU. Acolo a simțit că și-a găsit chemarea. Spitalul, spune el, era un microcosmos al orașului - un loc în care personalul lucra împreună pentru a oferi îngrijire și unde oameni din diferite medii se conectau la un nivel uman. Spre deosebire de instituții- le religioase tradiționale, unde simțea că ar fi izolat, Callahan spune că a văzut în spital o cale de a deservi nevoile spirituale ale oame- nilor fără „bagajul” religiei. Deși este ateu, Callahan își compară abordarea cape- lanatului cu figura biblică a lui David, păstorul curajos. Este extrem de protector cu turma sa și este dispus să traverseze terenuri dificile alături de cei care suferă, indiferent de cine sunt sau ce cred. Diferența între Callahan și colegii săi religioși este accentul pe viața aici și acum, fără a se preocupa de o putere superioară. Și acolo unde capelanii reli- gioși s-ar putea baza pe învățăturile credinței lor, Callahan spune că se inspi- ră din filozofiile lui Muhammad Ali, Malcolm X și Tupac Shakur. „Orice experimentează o persoană religioasă, și cei nereligioși experimentea- ză,” spune Callahan. „Este doar o chestiune de a învăța să traduci și să vorbești acea limbă într-un mod care să aibă sens” , adaugă acesta. Capelani a a evoluat dincolo de creștinism Capelania, care a apărut din tradițiile creștine, a devenit o profesie consacra- tă în secolul al XX-lea, când educatorii teologi protes- tanți, reticenți față de influe- nțele externe în chestiuni spirituale, au căutat să-și instruiască studenții pentru a oferi sprijin în medii nere- ligioase. Primii capelani erau cle- rici voluntari sau pensionați care făceau vizite scurte pacienților din același mediu religios și efectuau ritualuri. Pe măsură ce pro- fesia a devenit mai institu- ționalizată și capelanii au devenit prezențe permanen- te în spitale și armată, ei au ajutat din ce în ce mai mult oamenii să se confrunte cu întrebări morale și au ascul- tat temerile lor. Pe măsură ce demografia Statelor Unite s-a schimbat de-a lungul secolului al XX-lea, domeniul capela- niei s-a extins pentru a include credințe din afara protestantismului. Astăzi există capelani evrei, budiști, hinduși sau, ca și Callahan, fără nicio religie. Chiar dacă domeniul evoluează și se diversifică, mulți încă îi văd pe capelani ca lideri religioși (creștini). Michael Skaggs, directorul Chaplaincy Innovation Lab, are o viziune mai largă: capelanii de astăzi ar trebui să fie capabili să slujească persoane de toate credințele și tradițiile, iar ateii și per- soanele nereligioase ar tre- bui să fie reprezentați în domeniul îngrijirii spiritua- le. „Există un adevărat dezechilibru de putere atunci când cineva, fiind ateu, are nevoie de un anu- mit tip de sprijin,” spune el. „Dacă nu există nimeni care să împărtășească per- spectiva lor asupra lumii, este foarte dificil să se simtă susținut” , adaugă acesta. „Cleric pentru nereli- gioși ” Greg Epstein, capelan umanist la Universitatea Harvard și MIT (unii cape- lani atei preferă să se identi- fice ca umaniști), se descrie drept „cleric pentru nereli- gioși”. Epstein provine dintr-o familie evreiască și a cres- cut în cartierul religios diversificat din Flushing, Queens. De timpuriu, spune el, a ajuns să înțeleagă că oamenii - indiferent de reli- gia lor - sunt mai degrabă asemănători decât diferiți, uniți printr-o umanitate comună. Studiind religia la facultate și la studiile postu- niversitare, a fost captivat de întrebarea despre ce dă sens vieții și a descoperit domeniul capelaniei secula- re. De când și-a asumat rolul la Harvard în 2005, Epstein spune că a observat cum în societatea seculară lipsește uneori sentimentul de scop și conectare pe care religio- șii îl găsesc în comunitățile lor de credință. De-a lungul anilor, a încercat mai multe abordări pentru a umple acest gol. Pentru o perioadă, Epstein a format o congre- gație alternativă, aducând împreună nereligioși dumi- nica după-amiaza pentru muzică, poezie și povești și pentru proiecte de serviciu comunitar. Însă, pe măsură ce societatea a suferit schimbări monumentale - de la amenințarea crescândă a schimbărilor climatice la influența tehnologiei în viața de zi cu zi - a simțit că sentimentul de conectare a fost perturbat. Vindecarea spirituală adevărată, a con- cluzionat în cele din urmă, nu va veni din replicarea practicilor religioase, ci din confruntarea directă cu aceste realități. În prezent, Epstein se întâlnește în principal cu studenții individual sau în grupuri mici pentru a discu- ta despre ce înseamnă o viață împlinită în fața unor schimbări extraordinare - cererea este atât de mare încât spune că îi este greu să găsească un interval liber în program. În opinia lui Epstein, problemele provin dintr-o incertitudine mai mare cu privire la direcția în care se îndreaptă lumea (un subiect pe care îl explorează în car- tea sa recent publicată, „Tech Agnostic: How Technology Became the World’s Most Powerful Religion, and Why It Des- perately Needs a Reforma- tion). „Îmi doresc foarte mult ca studenții să ia o pauză de la rutina zilnică și să se întrebe: De ce învăț atât de mult? De ce muncesc atât de mult? De ce mă strădu- iesc atât de mult să am suc- ces?” spune el. Alți capelani atei nu evită deloc religia, ci îi ajută pe oameni să exploreze cre- dința și spiritualitatea într- un mod netradițional. Vanessa Gomez-Brake, capelan umanist și decan asociat senior pentru viața religioasă la Universitatea din California de Sud, spune că mai mult de jumă- tate din populația de stu- denți pe care o servește nu este afiliată unei religii anume, deși mulți sunt inte- resați să se conecteze cu latura lor spirituală. „Suntem într-un punct al societății în care trebuie să găsim un nou limbaj. Ce înseamnă această căutare de sens dacă nu implică o instituție religioasă?” , adaugă ea. Domeniul devine tot mai relevant Nu există date oficiale despre câți capelani atei sau umaniști există. Epstein deja observă o creștere. Când a intrat pentru prima dată în profesie, spune el, majoritatea ateilor și agnos- ticilor nu știau că o opțiune pentru ei era capelania. Acum, oamenii îl contac- tează constant pentru a afla mai multe despre acest domeniu. Deja, capelanii atei și umaniști ocupă roluri proe- minente: Epstein a făcut tit- luri naționale în 2021 când a fost numit președintele organizației capelanilor de la Universitatea Harvard. Gomez-Brake este primul umanist care ocupă funcția de decan al vieții religioase la o universitate din SUA. „Compar capelania umanistă cu astronauții”, adaugă Epstein. „Nu sun- tem mulți. Nu poți să întâl- nești unul dintre noi oriun- de mergi. Și totuși... ne văd ca având un impact extra- ordinar asupra culturii din jurul nostru și asupra per- cepției generale a ceea ce este posibil pentru umanita- te” , adaugă el. Lumea se schimbă, iar societatea se schimbă odată cu ea. Oamenii sunt tensio- nați, singuri și izolați - și mulți nu se mai îndreaptă spre religia tradițională pen- tru alinare și confort. „Pe măsură ce devenim din ce în ce mai deconectați unii de ceilalți, avem nevoie de acei oameni care sunt spe- cializați în oameni,” spune el. Capelanii atei, noutatea dintr-o lume în schimbare Jurnaliștii de la CNN scriu despre un nou tip de preoţi care începe să apară în lume: cei atei.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=