Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI MIERCURI, 5 FEBRUARIE 2025 3 LOCAL P roblemele legate de facturarea servicii- lor de apă în județul Botoșani sunt mai com- plexe decât par la prima vedere. În cea mai recen- tă ședință a Consiliului Județean, președintele Valeriu Iftime a adus în discuție o posibilă schim- bare a sistemului de fac- turare a apei, în special în ceea ce privește blocurile de locuințe. În contextul în care botoșănenii sunt tot mai atenți la economii, iar pierderile de apă repre- zintă o adevărată enigmă, Iftime a subliniat impor- tanța adoptării unui sis- tem de facturare pe care el îl consideră mai echita- bil. „Trebuie să o gândim foarte bine, să facem o analiză serioasă... facem hotărâre de Consiliu Județean, nu ca în 2014, când s-a trecut la siste- mul actual, pentru că tre- buie să o spunem - conto- rul de la scara blocului nu bătea niciodată cu suma consumului de la toate apartamentele, pen- tru că și contoarele erau foarte proaste. Dar noi trebuie să facturăm la scara blocului și trebuie să reintroducem un șef de scară sau un șef de aso- ciație de proprietari” , a spus Iftime. „Să nu avem 70.000 de clienţi, trebuie să avem 3.000” În opinia președintelui Consiliului Județean, actualul sistem de factu- rare a consumului de apă, aplicat pe fiecare aparta- ment în parte, nu mai este viabil. „Trebuie să trecem la facturarea la scara de bloc. Să nu avem 70.000, trebuie să avem 3.000 de clienți. Este singura com- panie din România (n.r. - Nova Apaserv) care fac- turează așa și este geneza morții ei - facturarea în apartament - care este și la limita zonei de legali- tate” , a declarat Valeriu Iftime. Acesta subliniază că un sistem mai eficient ar presupune facturarea la nivelul întregului bloc, la limita de proprietate, adică acolo unde intră conductele în imobil. La asociaţii este haos Totuși, implementarea unui astfel de sistem ridi- că probleme serioase. În Botoșani, nu toate asocia- țiile de proprietari sunt bine organizate din punct de vedere juridic. „Din 60 de asociații, aproximativ 30 nu au o situație clară. Am vorbit și cu domnul primar de la Dorohoi” , a precizat Ifti- me. Acest aspect devine esențial în contextul modificării sistemului de facturare, fiind necesar ca asociațiile să aibă o struc- tură bine definită și să îndeplinească anumite condiții legale. Cine este de fapt consumatorul Legea nr. 196/2018, intrată în vigoare în sep- tembrie 2018, adresează aceste provocări. Con- form noii legislații, aso- ciațiile de proprietari sunt considerate „consumatori colectivi” și se ocupă de contractarea și facturarea utilităților pentru toți locatarii. Pe de altă parte, pro- prietarii individuali, care au branșamente direct la rețea, vor fi considerați consumatori individuali. Dar numai dacă branșa- mentul lor este direct pe rețeaua operatorului, nu pe rețelele comune ale blocului. Acest sistem poate fi reconfigurat, astfel încât Nova Apaserv să încheie contracte fie cu asociațiile de proprietari, fie direct cu proprietarii de aparta- mente, în funcție de tipul de branșament. De ase- menea, facturarea indivi- duală ar putea deveni posibilă doar în condițiile în care consumul este determinat prin contoare verificate metrologic. Problemă uriaşă cu pierderile Un alt subiect sensibil, abordat de autoritățile locale, este cel al pierde- rile de apă. În prezent, pierderile sunt distribuite în mod egal între aparta- mentele unui bloc, fără a ține cont de consumul efectiv al fiecărei locui- nțe. De exemplu, o persoa- nă care consumă 10 mc de apă lunar plătește, în realitate, 14 mc din cauza pierderilor de 40%. În schimb, cine consumă doar 2 mc plătește 2,8 mc din cauza aceleași pier- deri. Problema este că aceste pierderi nu sunt întotdeauna generate de avarii reale, ci de difere- nțele de măsurare între contoarele de apartament și cel de branșament. „Așa-zisele pierderi sunt de fapt diferențe între contoarele de apar- tamente și cel de branșa- ment, diferențe care pot apărea din cauza citirilor efectuate în momente diferite, din cauza erori- lor de citire sau chiar a furturilor de apă” , expli- că un specialist în dome- niu. Astfel, aceste pier- deri pot fi eliminate dacă administrațiile de bloc și furnizorii de apă respectă o disciplină mai strictă în ce privește citirea contoa- relor și raportarea corectă a consumului. O soluţie de compromis - facturarea pe consum În contextul acestei situații, soluția cea mai corectă ar putea fi factu- rarea pierderilor în fun- cție de consumul real. „Normal ar fi ca pier- derile să fie suportate pe persoană, nu pe aparta- mente. Doar nu aparta- mentele consumă, ci per- soanele”, consideră unii locatari. În acest sens, este de așteptat ca Aduna- rea Generală a Asociației de Proprietari să decidă metoda de repartizare a costurilor, pe consum sau pe număr de persoane. Potrivit legii 196/2018, asociațiile sunt obligate să aplice un sistem de facturare proporțional cu consumul. Totuși, din păcate, acest aspect nu este reglementat suficient de detaliat, lăsând loc interpretărilor. Provocările continuă Astfel, în urma scum- pirilor și a creșterii con- știentizării publice, botoșănenii de la bloc vor trebui să fie din ce în ce mai preocupați de cum sunt gestionate pierderile de apă și de cum se repar- tizează costurile acestora. Chiar dacă autoritățile au propus reforme, implementarea unui sis- tem mai corect de factu- rare va depinde în mare măsură de soluționarea problemelor juridice ale asociațiilor de proprietari și de respectarea unui regim strict al citirii apo- metrelor. Un bărbat în vârstă de 57 de ani, din comuna Coțușca, a fost surprins de polițiștii rutieri în timp ce conducea un autoturism pe Drumul Național 29, în comuna Răchiți, aflându- se sub influența alcoolului. În urma verificărilor, polițiștii au constatat că șoferul emana halenă alcoolică, motiv pentru care l-au testat cu aparatul etilotest. Rezultatul a indi- cat o concentrație de 0,78 mg/l alcool pur în aerul expirat, depășind cu mult limita legală. Conducătorul auto a fost condus la spital pentru recoltarea probelor biolo- gice, în vederea stabilirii alcoolemiei. Între timp, polițiștii au deschis un dosar penal, iar cercetările continuă sub acuzația de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului. Un alt beţiv a ajuns la puşcărie Un tânăr de 30 de ani, din comuna Rădăuți Prut, a fost reținut de polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 7 Darabani, în baza unui mandat de executare a pedepsei emis de Judecă- toria Darabani. Bărbatul fusese condamnat la un an de închisoare și la plata unei amenzi penale în valoare de 4.200 de lei pentru conducere sub influența alcoolului, infra- cțiune comisă în anul 2022. Polițiștii l-au identi- ficat în localitatea de domiciliu, l-au reținut și l- au escortat la Penitenciarul Botoșani, unde își va ispăși pedeapsa. - S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Întoarcere în timp cu facturarea apei Valeriu Iftime susţine că Botoşani e singurul judeţ unde operatorul de apă are contracte directe cu clienţii de la bloc şi vrea facturare prin asociaţii. - S. GHEORGHIU sgheorghiu@monitorulbt.ro Băut la volan pe drumul naţional Contractele directe cu operatorul de apă îi avantajează pe clienţii oneşti şi bun platnici Valeriu Iftime, preşedinte CJ: „Trebuie să facturăm la scara blocului și să reintroducem un șef de scară sau un șef de asociaţie”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=