Monitorul de Botosani
MONITORUL de BOTOŞANI VINERI, 4 APRILIE 2025 13 CALEIDOSCOP A fost odată ca nicio- dată când Disney a luat o decizie de afaceri: dacă urma să adap- teze biblioteca sa de filme animate în lungmetraje live- action (cu produse derivate și atracții în parcurile tema- tice din belșug), atunci „Albă ca Zăpada” trebuia adăugată pe listă. Clasicul din 1937 - primul lungme- traj de animație al compa- niei - urma să continue linia modernizărilor (și revizuiri- lor aferente) începute cu „Cenușăreasa” și „Frumoa- sa și Bestia”, lansate în 2015 și, respectiv, 2017. Era o decizie logică, având în vedere că Albă ca Zăpada este unul dintre cele mai recognoscibile și definitorii personaje ale brandului. Compania a început dezvol- tarea unui lungmetraj live- action în 2016. De ce enervează ambele extreme Nouă ani mai târziu, „Albă ca Zăpada” a ajuns în sfârșit pe marele ecran, dar drumul până acolo a fost orice, numai o poveste de basm nu. Remake-ul a fost o adevărată saga de întâr- zieri, controverse și momente tensionate în răz- boiul cultural, unele justifi- cate, multe nu. Noua versiu- ne a reușit performanța difi- cilă de a fi un film pentru copii care enervează simul- tan ambele extreme ale spectrului politic: de la con- servatorii radicali care stri- gă „woke” din cauza distri- buției lui Rachel Zegler, o actriță americană de origine columbiană, până la susți- nătorii cauzei palestiniene nemulțumiți de prezența actriței israeliene Gal Gadot - susținătoare declarată a armatei israeliene - în rolul regina cea rea. Și nici măcar nu am ajuns încă la proble- ma evidentă și persistentă a celor șapte pitici din titlu. Titlul s-a dovedit a fi atât de toxic, încât Disney a făcut un pas rar cu doar șase zile înainte de lansare: a redus amploarea premierei, limitând prezența presei la publicații „prietenoase”, afiliate companiei. Cum a ajuns această poveste, care părea o gara- nție de succes, să fie mărul otrăvit al Disney? „Albă ca Zăpada” a părut blestemată încă de la început, parțial din cauza logicii de busi- ness a companiei și parțial din cauza ghinionului de a se lansa într-un climat social predispus la scanda- luri disproporționate. Con- troversele au început odată cu anunțul că Rachel Zegler va interpreta prințesa de ori- gine germană din basmul clasic, care, conform ver- siunii canonice (începând cu Frații Grimm, 1812), avea „piele albă ca zăpada”. Noua versiune schimbă această origine, explicând că personajul a primit numele după ce a supra- viețuit unei furtuni de zăpa- dă când era bebeluș. (O poveste similară a fost folo- sită pentru personajul Gin- nifer Goodwin în serialul fantasy de la ABC „Once Upon a Time”.) Comentatorii conserva- tori au reacționat acuzând filmul de „woke-ism”, iar reacțiile au inclus rasism fățiș și hărțuire directă, ase- mănătoare cu cele îndrepta- te spre Halle Bailey, actriță și cântăreață de culoare, după ce a fost aleasă în rolul principal în „Mica sirenă” în 2019 - inclusiv hărțuire fizică. „A fost multă hărțui- re din partea unui anumit grup de oameni - veneau la apartamentul meu și urlau înjurături,” a declarat Zegler, în vârstă de 23 de ani, pentru „Cosmopolitan” anul trecut. Au existat și reacții nega- tive la comentariile lui Zegler despre filmul origi- nal, în mare parte scoase din context pentru a sugera că aceasta l-a desconsiderat. În ton cu abordările vag femi- niste din „Cenușăreasa” și „Frumoasa și Bestia”, Zegler a promovat „Albă ca Zăpada” ca o actualizare modernă a filmului din 1937, evidențiindu-i neajunsurile. Ea a numit originalul „extrem de înve- chit în ceea ce privește idei- le despre femei în roluri de putere și despre ce este con- siderat potrivit pentru o femeie” și l-a descris ca fiind „lansat în 1937 și se vede clar”, cu „un accent puternic pe povestea ei de dragoste cu un tip care, lite- ralmente, o urmărește”. Promovarea ideii că Albă ca Zăpada are acum mai multă autonomie a pus și mai mult paie pe foc. „Nu va fi salvată de un prinț și nu va visa la dragostea ade- vărată,” a spus Zegler la întâlnirea cu fanii organiza- tă de Disney în 2022. „Ea visează să devină liderul care știe că poate fi, liderul despre care tatăl ei, acum decedat, i-a spus că ar putea deveni, dacă ar fi curajoasă, dreaptă, puterni- că și sinceră.” Prinţul „retrogradat” În realitate, există totuși un interes romantic pentru Albă ca Zăpada, jucat de actorul de Broadway Andrew Burnap, care arată clar ca un prinț Disney. Dar doar ideea că Prințul Fer- mecat ar fi fost „retrogra- dat” a provocat furie de ambele părți ale Atlanticu- lui - de la conturi de Twitter cu nume precum „End Wokeness”, până la tabloi- dul britanic „Daily Mail” și canalul american de dreapta „Daily Wire”, care a produs propriul film „anti-woke” ca răspuns. Probleme cu piticii Între timp, Disney a fost aspru criticat și pentru modul în care a gestionat problema celor șapte pitici. Actorul Peter Dinklage, care are o formă de nanism numită acondroplazie, a condamnat remake-ul numindu-l „fucking bac- kwards” („înapoiat al nai- bii”). Deși a lăudat alegerea lui Zegler în rolul principal, el a spus: „Vrei să fii pro- gresist într-un fel, dar tot faci acea poveste al naibii de înapoiată despre șapte pitici care trăiesc într-o peșteră. Ce dracu’ faci, omule?” (Disney a emis un comu- nicat în care a afirmat că a „consultat membri ai comu- nității persoanelor cu nanism” pentru a „evita întărirea stereotipurilor”.) Alții au criticat Disney pentru că a folosit CGI pen- tru a crea șapte „creaturi magice”, privând astfel actorii cu nanism de oportu- nități de angajare. („Snow White and the Huntsman”, un alt spin-off lansat în 2014, fusese criticat la vre- mea respectivă pentru că a distribuit actori de înălțime medie - inclusiv Ian McShane și Bob Hoskins - în rolurile piticilor.) Problemele creative au ținut filmul în incertitudine, în timp ce bugetul său a explodat, depășind 270 de milioane de dolari. Apoi, greva simultană a scenari- știlor și actorilor a întârziat lansarea cu un an întreg. Între timp, Zegler a fost prinsă în alte controverse, după ce a postat pe Insta- gram, plângând victoria electorală a lui Donald Trump din 2024, scriind că speră ca el și susținătorii lui „să nu cunoască niciodată pacea”. (Actrița din „West Side Story” și-a cerut ulte- rior scuze - „Ura și furia ne-au îndepărtat tot mai mult de pace și înțelegere, iar eu regret că am contri- buit la acest discurs nega- tiv” , a scris ea pe Insta- gram.) Au circulat și zvonuri despre tensiuni între Zegler, care a susținut cauza Pales- tinei în timpul invaziei israeliene în Gaza, și Gal Gadot, o susținătoare voca- lă a armatei israeliene. Ast- fel, filmul s-a trezit prins într-un alt conflict aprins, când protestatari de ambele părți au întrerupt ceremonia de pe Walk of Fame din Hollywood a lui Gadot. Toate acestea fac ca Dis- ney să pară nesigur și ezi- tant. Vânzările de bilete în avans nu au fost deschise decât cu două săptămâni înainte de premiera din SUA - o perioadă neobi- șnuit de scurtă. Spre com- parație, Disney a deschis vânzările de bilete pentru „Mufasa: Regele Leu” (săr- bătorile trecute) și pentru „Mica Sirenă” din vara lui 2023 cu o lună înainte de lansare – ambele fiind cele mai recente filme live- action ale companiei. În timp ce Gal Gadot a fost prezentă în emisiuni din New York precum „Good Morning America”, „Live With Kelly & Mark” și „The Tonight Show with Jimmy Fallon”, Rachel Zegler a condus o promova- re mult mai discretă în Europa - în locul unei pre- miere fastuoase în Marea Britanie, ea a cântat o piesă originală într-un castel din Spania. Dar spectacolul trebuie să continue - ambele actrițe au apărut zâmbitoare la pre- miera din SUA, pozând împreună cu regizorul Marc Webb. Într-un interviu acordat revistei „Allure” în săptămâna premierei, Zegler a oferit mesaje atent formulate despre bunătate și toleranță: „Albă ca Zăpada alege bunătatea și totuși reușește să schimbe lucrurile” , a spus ea. „Puterea ia multe forme. Sper să vedem o nouă eră a acceptării și a bunătății în următorii ani”, a adăugat. În ciuda valului de presă negativă, povestea acestui „Albă ca Zăpada” nu e încă scrisă în piatră. Filmul a fost întâmpinat cu recenzii de la călduțe la pozitive – „The Hollywood Reporter” l-a descris ca fiind „o rein- terpretare în mare parte cap- tivantă”, iar „New York Times” l-a numit „perfect acceptabil”. Previziunile de box offi- ce sunt rezonabile: se esti- mează încasări între 40–50 de milioane de dolari în SUA și peste 100 de milioa- ne la nivel global. Nu se apropie de cele 357 de milioane încasate în wee- kendul de debut de „Fru- moasa și Bestia” și nici nu acoperă bugetul de 270 de milioane al producției, dar nici nu este un eșec total. Soarta filmului ar putea fi salvată de lipsa concurenței într-o lună mai slabă pentru box office, însă totul depin- de de publicul-țintă - mamele și fiicele - dacă vor decide să meargă la film în ciuda controverselor, nu datorită lor. Moștenirea finală a acestui „Albă ca Zăpada” rămâne deocamda- tă nescrisă. Cum a ajuns „Albă ca Zăpada” cel mai blestemat film al anului? Cea mai recentă aventură live-action a Disney s-a aflat în centrul mai multor controverse legate de distribuţie, presupuse conflicte și întârzieri, spun jurnaliștii de la The Guardian. Noua peliculă a stârnit controverse încă din momentul anunţării distribuţiei
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=