Monitorul de Botosani

MONITORUL de BOTOŞANI MARŢI, 1 APRILIE 2025 5 LOCAL Î n 2025, când digitali- zarea este cuvântul de ordine și statul pom- pează milioane în tehno- logii moderne pentru a simplifica interacțiunile cu cetățenii, iar cererile pentru clasa pregătitoare pot fi completate online pe platforma oficială înscriere.edu.ro, conform Ministerului Educației, această acțiune nu garan- tează înscrierea copilului în unitatea de învățământ. Astfel, părinții trebuie să se prezinte fizic la secre- tariatele școlilor pentru validarea dosarelor, iar procesul rămâne în mare măsură unul tradițional. Formularul online este, în realitate, doar un instrument care ușurează munca secretariatelor școlilor, prin precomple- tarea datelor în sistem. Pentru părinți, însă, acest demers rămâne la fel de anevoios, deoarece vali- darea fizică este încă obli- gatorie. Această metodă a fost implementată din 2014, fără a aduce o digitalizare reală a procesului de înscriere. Calendarul complet Prima etapă pentru înscrierile în anul școlar 2025-2026 se desfășoară în perioada 31 martie - 6 mai, timp în care părinții pot depune cererile pen- tru înscrierea copiilor. -31 martie - 6 mai: completarea, depunerea și validarea cererilor; -6 - 9 mai: procesarea cererilor de înscriere și repartizarea copiilor; -20 mai: procesarea cererilor și repartizarea copiilor ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă școală decât școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuiri; -21 mai: afișarea copii- lor înscriși și a locurilor rămase libere; A doua etapă de înscriere -22 mai: comunicarea procedurii specifice; -23 - 29 mai: depune- rea cererilor; -30 mai - 4 iunie: vali- darea cererilor; -6 - 11 iunie: procesa- rea cererilor; -12 iunie: afișarea, la fiecare școală, a listelor copiilor înscriși în clasa pregătitoare; -1 - 2 septembrie: solu- ționarea cererilor; -3 septembrie: afișarea listelor cu elevii distribu- iți în fiecare clasă pregăti- toare. Criterii de departajare În cazul în care cereri- le din afara circumscri- pției școlare sunt mai multe decât locurile dis- ponibile, repartizarea copiilor se va face pe baza unor criterii genera- le, precum certificat medical de încadrare în grad de handicap, statutul de orfan de ambii părinți sau orfan de un singur părinte și existența unui frate sau soră deja înma- triculați în unitatea de învățământ respectivă. După aplicarea acestor criterii, școlile pot apela și la criterii specifice, sta- bilite de consiliile de administrație ale unități- lor de învățământ, dar care nu trebuie să fie dis- criminatorii. Exemple concrete de birocraţie persistentă Revenind la digitaliza- re, acest proces înseamnă mult mai mult decât sim- pla utilizare a emailului. Practic, presupune trans- formarea serviciilor publice în sisteme inte- grate și eficientizate, accesibile pentru cetățeni și interoperabile între diferite instituții. Cu toate acestea, digi- talizarea mimată de la înscrierea în clasa pregă- titoare nu este un caz izo- lat. La Botoșani, un alt exemplu a putut fi obser- vat anul trecut în cadrul plății indemnizațiilor pentru membrii secțiilor de votare pentru primul tur de la prezidențiale. Banii au putut fi ridicați doar personal, în nume- rar, la casieria Primăriei, iar haosul birocratic a fost amplificat odată cu proce- sarea sumelor pentru turul al doilea și alegerile parlamentare. De asemenea, procesul de digitalizare a servicii- lor publice în România este unul lung și anevo- ios. Multe dintre platfor- mele existente, cum ar fi cele ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), ghiseul.ro sau chiar Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), nu sunt încă complet mature și prezin- tă multiple deficiențe. De exemplu, unele aplicații sunt greu de utilizat, cu un design ineficient, iar altele sunt prost dimen- sionate, ceea ce duce la o experiență frustrantă pen- tru utilizatori. În plus, există și platforme care, după ce beneficiază de fonduri europene, dispar rapid din cauza lipsei unui plan sustenabil de finanțare și întreținere. România pe ultimul loc în digitalizare România este cea mai puțin digitalizată țară din Uniunea Europeană, un loc rușinos pe care îl ocupă constant, an de an, în raportul DESI 2024 al Comisiei Europene. Con- form acestui raport, România este pe ultimul loc în UE la majoritatea indicatorilor de digitali- zare, cu excepția conecti- vității și a numărului de absolvenți în IT. Este o realitate dificil de acceptat, având în vedere că, deși infrastruc- tura necesară pentru digi- talizare există, statul român pare să nu reușeas- că să se adapteze la nece- sitățile unei lumi din ce în ce mai digitalizate, potri- vit unei analize Contribu- tors. O problemă cronică Chiar dacă România beneficiază de aproape 6 miliarde de euro din PNRR pentru digitaliza- re, inclusiv 2 miliarde de euro pentru digitalizarea serviciilor publice, pro- gresele sunt lente și ade- sea ineficiente. Corupția, lipsa viziunii și a unui management performant au dus la stag- narea proceselor de digi- talizare, iar unele dintre proiectele anunțate sunt departe de a satisface nevoile cetățenilor. De exemplu, aplicațiile statu- lui pentru e-guvernare sunt adesea ineficiente, cu un design prost sau cu funcționalități care nu sunt utilizabile. Birocraţi a bate digitalizarea la înscrierea la şcoală Ieri a început oficial înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, însă în ciuda promisiunilor de digitalizare, procesul continuă să fie greoi. -Georgiana ŞARAMET Înscrierile electronice sunt doar un slogan, deoarece părinţii trebuie să se prezinte fizic la secretariatele școlilor pen- tru validarea dosarelor

RkJQdWJsaXNoZXIy ODg1NTM=