Serviciul francez de vigilență și protecție împotriva interferențelor digitale străine VIGINUM a publicat, marți, potrivit presshub.ro, un raport care dezvăluie o campanie sofisticată de manipulare coordonată a algoritmului TikTok înaintea alegerilor prezidențiale din 2024 în favoarea candidatului Călin Georgescu.
Potrivit raportului, creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie.
Campania s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat. Unii dintre influencerii pro-Georgescu au fost plătiți de către firme cu legături în Ucraina.
Ce învăţăminte s-au tras din experienţa alegerilor din România
VIGINUM este o instituție care funcționează în cadrul Secretariatului General al Apărării și Siguranței Naționale din subordinea guvernului francez.
Raportul „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor. Concluzii desprinse din alegerile prezidențiale din România & riscuri pentru Franța” a fost publicat pe site-ul Secretariatului în două variante, una în limba franceză și una în limba română.
VIGINUM precizează că a întocmit acest raport care investighează alegerile prezidențiale din România prin faptul că trebuie să analizeze manipularea online și în alte contexte, pentru a preveni ingerința digitală cu metode similare și în Franța.
„Prezentul raport oferă informații cu privire la manipularea informațiilor care au vizat alegerile prezidențiale din România din 2024, ale căror rezultate din primul tur au fost anulate, în ziua de 6 decembrie, de Curtea Constituțională a României. Mai precis, raportul analizează modul de operare observat pe platforma TikTok, menit să promoveze în mod artificial anumite conținuturi, precum și manipularea unor influenceri. Raportul evaluează, de asemenea, riscul transpunerii acestor metode în Franța”, a precizat VIGINUM.
O campanie sofisticată de manipulare coordonată a algoritmului TikTok
Raportul VIGINUM arată că popularitatea candidatului Georgescu a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile. De exemplu, numărul de abonați și numărul de vizualizări pe contul TikTok al lui Călin Georgescu au crescut de trei ori între 10 și 24 noiembrie 2024.
Hashtagurile asociate candidatului s-au bucurat, de asemenea, de o popularitate fulminantă, așa cum este cazul pentru #calingeorgescu care, potrivit European Digital Media Observatory, a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în șapte zile.
Potrivit TikTok, creșterea numărului de abonați pentru conturile care îl promovau pe acest candidat nu ar fi urmat un tipar organic obișnuit, ceea ce denotă un proces de coordonare.
Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie.
De fapt, această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat.
Detalii, AICI.