vineri, ianuarie 3, 2025
AcasăNaționalDeficit bugetar de 7,12% din PIB în noiembrie, după dezmățul bugetar al...

Deficit bugetar de 7,12% din PIB în noiembrie, după dezmățul bugetar al guvernului Ciolacu 1. Salariile bugetarilor au ajuns cu aproape un sfert mai mari decât anul trecut

Execuția bugetului general consolidat în primele unsprezece luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 125,72 miliarde lei, adică 7,12% din PIB, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor. Potrivit G4Media, cheltuielile de personal, adică salariile bugetarilor, au urcat la 148 miliarde de lei, în creștere cu 23,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.


Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro

*Baza legală poate fi consultată AICI.


Anul trecut, deficitul în luna noiembrie era de doar  73,55 miliarde lei, adică 4,58% din PIB.

În acest an, veniturile totale au însumat 523,94 miliarde lei în primele unsprezece luni ale anului 2024, înregistrând un avans de 12,7% față de anul trecut. Creșterea a fost susținută în principal de încasările din venituri curente – contribuții de asigurări, TVA, accize, impozit pe salarii și venit, impozit pe profit -, care includ și efectele amnistiei fiscale instituite prin O.U.G. nr. 107/2024.

În schimb, cheltuielile statului au crescut cu 20,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la 649,66 miliarde lei.

Cheltuieli pentru salarii cu aproape 30% mai mari faţă de anul precedent

Cheltuielile de personal au însumat 148,04 mld lei, în creștere cu 23,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 8,4% din PIB, cu 0,9 puncte procentuale mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, ținând cont de creșterile salariale acordate în anul 2023, respectiv în anul 2024.

Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost de 84,01 mld lei, în creștere cu 22,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetele locale, respectiv 14,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 26,0% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile au fost de 35,33 mld lei, cu 5,27 mld lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuieli mai mari şi pentru asistenţa socială

Cheltuielile cu asistența socială au fost de 205,29 mld lei în creștere cu 16,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a îndemnizației sociale pentru pensionari (pensia minimă) de la 1.125 lei la 1.281 lei, respectiv de implementarea măsurilor de recalculare a pensiilor din sistemul public cu începere de la 1 septembrie a.c., în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii.

Cheltuielile cu subvențiile au fost de 15,89 mld lei, în principal, această sumă reprezintă subvenții pentru transportul de călători, pentru sprijinirea producătorilor agricoli, precum și
pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici (3,37 mld lei) care reprezintă 21,2% din total subvenții.

Alte cheltuieli au fost de 17,20 mld lei, reprezentând în principal, burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, despăgubiri civile, sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților potrivit Legii nr.165/2013 şi a Legii nr.164/2014.

Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 48,79 mld lei.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 93,11 mld lei, în creștere cu 23,99% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, când au fost în valoare de 75,10 mld lei.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
3.3 ° C
3.3 °
2.6 °
91 %
4.5kmh
100 %
vin
3 °
sâm
3 °
Dum
2 °
lun
11 °
mar
9 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Ori e un Moş pe stil vechi, ori vede ceva interesant şi nu se mai dă plecat.

EDITORIAL

Din când în când, una din meșteșugitele vorbe ale lui Ion Creangă mă pune în situația de a mă compara cu lumea: nu știu...

EPIGRAMA ZILEI

Veni-va ziua când vom fi Mai buni, mai veseli și mai tineri Și acea zi se va numi Cu siguranță … vineri!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...