O rețea din care fac parte cel puțin 25 de pagini de Facebook și 25 de site-uri, cu reclame care au fost văzute de 160 de milioane ori, a plătit între 167.900 și 264.909 mii de euro pentru peste 4.000 de reclame de dezinformare în perioada august-decembrie 2024, scriu jurnaliştii Luiza Vasiliu şi Victor Ilie.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
Reclamele, spun cercetătorii de la CheckFirst și Reset Tech, care au analizat rețeaua de propagandă, reprezintă „un efort substanțial de a atrage și a influența audiențe la o scară largă”.
Folosind arhiva de reclame Meta, specialiștii în dezinformare au descoperit o avalanșă de conținut plătit care încalcă standardele Facebook și regulile Digital Service Act ale Uniunii Europene.
Deși se prezintă drept surse de știri sau entertaiment, fără vreo afiliere politică, aceste pagini au împânzit Facebook-ul cu discurs denigrator despre adversarii politici ai lui Georgescu, promovare directă a partidului AUR sau știri false menite să polarizeze votanții români.
Şi Republica Moldova a fost vizată de o asemenea campanie
Multe dintre pagini au conținut identic sau au fost create în același timp, indicând că în spatele rețelei stă un creier comun. Campania de dezinformare din România nu este prima de acest gen din regiune.
Raportul CheckFirst menţionează, printre altele:
“Descoperirile noastre sunt în concordanță cu investigațiile anterioare privind publicitatea politică din Europa de Est, consolidând eșecul continuu al platformei de a modera în mod adecvat reclame ale partidelor și indivizilor îndoielnici, precum și să prevină amestecul străin în alegeri.
Un exemplu notabil este o campanie de publicitate din Rep. Moldova investigată anterior de Reset Tech16, care a descoperit o rețea de pagini Facebook coordonate care rulează un buget total între 180.000 și 300.000 de euro, în numele oligarhului și politicianului pro-Kremlin Ilan Şor, o persoană pe lista de sancțiuni a Departamentului Trezoreriei SUA pentru legăturile sale cu Rusia. La fel ca în cazul României, campania politică din Moldova era în desfăşurare de luni de zile, cu puțin control din partea platformei.”