Cătălin Urtoi, consilierul ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost exclus din asociația la care a fost membru fondator, „Împreună pentru A8”.
În urma acțiunilor întreprinse de asociațiile civice din Moldova (Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Moldova Vrea Autostradă, Împreună pentru A8), ministrul transporturilor a fost de acord ca aceste asociații să numească un consilier la ministerul transporturilor, care să urmărească progresul autostrăzilor Moldovei.
După ieșirea USR de la guvernare și numirea lui Sorin Grindeanu la transporturi, consilier din partea societății civile a devenit inginerul ieșean Cătălin Urtoi, membru al asociației „Împreună pentru A8”.
Asociația menționată a dat publicității un comunicat în care este anunțată excluderea lui Urtoi din asociație, acesta fiind acuzat de apropiere de PSD.
„În ianuarie 2022, asociațiile «Împreună pentru A8» și «Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei» l-au sprijinit pe dl. Cătălin Urtoi să ocupe funcția de consilier al ministrului Transporturilor, dl. Sorin Grindeanu. Mandatul său era foarte clar: să monitorizeze și să se implice, păstrându-și autonomia civică, în numele asociațiilor amintite, în demersurile de construire a autostrăzilor din Moldova, cu prioritate a autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș. Totodată, dl. Urtoi trebuia să informeze în permanență asociațiile mandatare cu privire la stadiul derulării acestui proiect, să nu ia decizii și să nu se implice în acțiuni care ar putea afecta credibilitatea celor două organizații. Am sperat în buna credință a d-lui Urtoi și a d-lui Grindeanu. Acceptăm că ne-am înșelat. Ambii au avut propriile agende: dl Grindeanu să anihileze, eventual să anexeze acțiunea civică, iar dl. Urtoi să parvină în Partidul Social Democrat, cu tot cu asociația noastră, pe care să o poată prezenta ca ofrandă la picioarele noilor săi tovarăși politici”, se menționează în comunicat.
Picătura care a umplut paharul a fost numirea de către ministrul Grindeanu a consilierului său Cătălin Urtoi în consiliul de administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
„Numirea domnului Cătălin Urtoi ca membru în Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) este o răsplată din partea conducerii PSD pentru serviciile aduse. Luând act de aceste derapaje ignobile ale fostului nostru coleg, Consiliul Director aduce la cunoștința opiniei publice și a decidenților politici care îl susțin că domnul Cătălin Urtoi nu mai are nicio calitate în Asociația «Împreună pentru A8»”, se încheie comunicatul primit la redacție.
Cei de la „Împreună pentru A8” spun că Urtoi s-a folosit de numirea obținută cu ajutorul asociaților civice pentru a face politica ministrului Grindeanu și a ajunge în CA-ul de la CNIR.
Cătălin Urtoi declară că nu este membru PSD și că nu are de gând să se înscrie în vreun partid, deși este evident că nu ar fi ajuns niciodată în vreun consiliu de administrație dacă nu era desemnat de societatea civilă consilier al ministrului Grindeanu. El a afișat pe pagina sa de Facebook ordinul ministrului transporturilor care îi atribuie calitatea de consilier onorific – adică o funcție neremunerată, după cum a precizat – începând cu data de 6 februarie 2023.
Ce este CNIR?
CNIR este o nouă structură, care preia o parte din atribuțiile CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și se va ocupa de proiectele ce urmează să fie finalizate până în 2030. Împărțirea proiectelor între cele două companii se va face în perioada următoare și nu este exclus ca deciziile să fie influențate de politic.
Deși ministrul Grindeanu a anunțat că procedura de selecția a fost făcută de companii specializate și concursul a fost transparent, din componența consiliului de administrație al CNIR se vede că PSD și PNL și-au împărțit posturile.
Pe lângă Cătălin Urtoi, din CA al CNIR mai fac parte:
- Mariana Ioniță, fost director general CNAIR, numită în mandatul liberalului Lucian Bode
- Ștefan Ioniță, fost Director General CNAIR și actual director CESTRIN, a condus Compania de Drumuri în primul mandat al lui Răzvan Cuc (PSD)
- Adrian Foghiș, „omul lui Bolojan”, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susținut de PNL, a condus Zona Metropolitană Oradea
- Marius Bota, membru PSD, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a fost vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților
- Bogdan Pascu, fost vicepremier în Guvernul Tăriceanu, fost director general adjunct al CNAIR, un apropiat al lui Dan Voiculescu, a fost și șef al Departamentului pentru dezvoltare, promovare şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură, înfiinţat de Guvernul Dăncilă.