Constructorul român UMB este contestat de firma Danlin XXL pe Autostrada Bacău – Pașcani, toate cele trei loturi fiind câștigate de firmele lui Dorinel Umbrărescu. Compania din județul Neamț, despre care presa locală a semnalat că ar fi apropiată de președintele CJ Neamț Ionel Arsene, a contestat și lotul 3 al Autostrăzii Ploiești – Buzău, iar contestația a fost admisă, în parte. Firma a lucrat şi la Botoşani, pe lotul I al drumului strategic.
Pentru loturile dintre Bacău și Pașcani, ultima secțiune a Autostrăzii Moldovei A7 Ploiești – Pașcani, Compania de Drumuri l-a desemnat câștigător pe UMB pe 29 decembrie 2022, dar pe 4 ianuarie 2023, la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor au fost înregistrate contestații ale asocierii Danlin XXL-Intertranscom, asociere care a depus oferte pentru toate cele trei loturi ale secțiunii Bacău – Pașcani.
Ieri, la ora redactării articolului, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, contestațiile Danlin înregistrate la CNSC încă nu fuseseră afișate pentru a vedea exact solicitările Danlin.
Danlin XXL este o companie controlată de omul de afaceri Dan Amurăriţei, despre care presa nemţeană a scris că este apropiat de președintele CJ Neamț Ionel Arsene. Compania a avut până acum 239 de contracte publice. Însă anul trecut valoarea contractelor sale s-a prăbuşit, conform datelor Confidas consultate de Economedia.
G4Media scria anterior că mai multe firme controlate direct sau având legături cu Ginel Vlăsie și gruparea Arsene, printre care și Danlin XXL, câștigă licențe importante de exploatare a balastierelor.
Lucrări ample la Paşcani
Pe secțiunea Bacău-Pașcani, la intersecția cu Autostrada Unirii A8, este proiectat un nod rutier de tip turbion, adică o intersecție cu bretele de viteză pentru toate direcțiile. Pe traseu vor fi construite peste 100 de poduri, pasaje și structuri casetate, 9 noduri rutiere și 50 de spații de servicii prevăzute cu stații de încărcare pentru mașini electrice.
„Am finalizat desemnarea constructorilor pe toți cei 320 de km ai A7 (Ploiești – Pașcani), a căror construcție este finanțată prin PNRR! Constructorul român UMB Spedition a câștigat și ultimul lot al secțiunii Bacău – Pașcani. Lotul 3 (Mircești – Pașcani) are o lungime de 28 de km și trebuie finalizat în 30 de luni de la semnarea contractului. Suma de 1,76 miliarde de lei, fără TVA, asigurată prin PNRR, va fi folosită inclusiv pentru construcția a 38 de poduri și pasaje. Dacă în decurs de 10 zile nu vor fi depuse contestații putem începe procedurile pentru semnarea contractului. Toate cele 13 loturi finanțate prin PNRR ale Autostrăzii Moldova (A7), cu o lungime totală de 320 de km, au constructori desemnați”, anunța șeful CNAIR, Cristian Pistol, pe 29 decembrie, la desemnarea UMB pe ultimul lot al Autostrăzii Moldovei.
Probleme cu şoseaua de la Botoşani
Drumul strategic botoşănean, unde lucrările la un tronson, cel cu numărul I, au fost adjudecate de firma Danlin XXL, şi în care Consiliul Județean a pompat bani cu nemiluita pentru ca investiția să fie terminată cât mai repede, a început să crape.
Astfel, luna trecută, șoferii care circulă pe tronsonul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni, care face parte din lotul I al Drumului strategic, au început să acuze faptul că asfaltul a început să crape. Fisurile apărute în carosabil sunt vizibile cu ochiul liber.
Cauza acestor defecte este greu de indicat, însă covorul asfaltic (n.r. – inclusiv stratul de uzură) a fost turnat abia în vara anului 2022.
Cei care lucrează în sectorul de drumuri spun că, deși nu există o cauză singulară pentru apariția fisurilor în asfalt, defecțiunile de acest tip apar în anumite împrejurări.
„Cauzele pot fi diverse, de la necompactarea corespunzătoare a stratului suport, până la nerespectarea rețetei asfaltului, dar poate fi vorba și de temperatura asfaltului nou și a mediului, ori de necompactarea corectă a stratului de uzură. Uneori poate fi vorba și de traficul greu, mai ales dacă se merge cu o greutate peste masa admisă, pe aceeași urmă. Această ultimă situație este destul de rară, întrucât drumurile noi sau cele modernizate sunt proiectate așa încât capacitatea portanta a carosabilului să fie de 40 – 50 tone”, a spus un specialist care își desfășoară activitatea în domeniul drumurilor.
Prin urmare, segmentul ar trebui reparat, însă nu oricum, ci pe cheltuiala constructorului. Cel puțin așa se deduce din reacția oficialilor CJ.
O problemă ar putea fi însă şi faptul că şefii CJ Botoşani au pus presiune pe constructor să termine lucrările cât mai repede, pentru a bifa reușita și pe plan politic. Altfel spus, acesta pare să fie de fapt costul grabei. În plus, absolut toate lucrările au fost executate cu acordul supervizorului și a dirigintelui de șantier. Prin urmare, nu doar constructorul ar trebui să plătească.
Aceste fisuri au apărut pe lotul I al drumului strategic, unde licitația a fost câștigată de asocierea dintre firmele Danlin XXL și Dragos Invest, societăți care, potrivit specialiştilor, au venit în județ cu specialiști, cu utilaje performante, dar și cu mulţi muncitori.