spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomeNaționalCeartă la Iași, dezastru la Suceava. Situația celui mai mare proiect de...

Ceartă la Iași, dezastru la Suceava. Situația celui mai mare proiect de infrastructură rutieră din Moldova

Lucrările la drumul Iaşi – Suceava sunt în grafic, iar deficienţele constatate în teren vor fi remediate. Cel puţin aşa susţine Consiliul Judeţean (CJ), în contextul în care o analiză a situaţiei acestui proiect va fi dezbătută astăzi în plen. În aceeaşi şedinţă, consilierii judeţeni vor decide suplimentarea fondurilor pentru drum, în contextul creşterii costurilor din domeniul construcţiilor.

Cofinanţarea administraţiei judeţene va ajunge, astfel, la peste 83 milioane lei. Valoarea întregului proiect, inclusiv cu tronsoanele din judeţul Suceava, este de 487 milioane lei, fiind cel mai mare proiect de infrastructură rutieră aflat în implementare la nivel regional. Finanaţarea acestuia este în cea mai mare parte asigurată de Comisia Europeană, aproape 80 de milioane de euro, prin intermediul POR. Dacă la Iaşi lucrurile par a fi aşadar în grafic, la Suceava totul e mult mai complicat.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Care este stadiul lucrărilor

Dezbaterea din plenul CJ vine la scurt timp după ce fostul preşedinte al CJ Maricel Popa a prezentat public mai multe imagini, făcute de-a lungul drumului, care au ilustrat o serie de deficienţe. Într-o notă de informare adresată plenului, managerul de proiect Marieta Afilipoaie explică în mod detaliat problemele invocate de Popa. În unele cazuri, managerul admite existenţa unor deficienţe şi subliniază că vor fi remediate. În acelaşi timp, arată managerul, unele imagini surprind lucrări în diverse etape intermediare de execuţie astfel că nu se poate vorbi despre deficienţe în implementare.

„Constructorul are cunoştinţă de această zonă cu probleme şi a fost notificat prestatorul de servicii să remedieze problemele apărute în urma compactării insuficiente a pământului înainte de realizarea şanţului”, explică managerul de proiect una dintre imagini, în care Popa îşi introduce o mână până la cot într-o fisură ivită între rigolă şi carosabil. În schimb, în cea mai mare parte, conform notei de informare, imaginile ilustrează lucrări care nu sunt terminate. „În ce priveşte documentarul fotografic, acesta este trunchiat, tendenţios şi scos din context”, arată Afilipoaie. Aceasta a adăugat că lucrările sunt în permanenţă monitorizate atât de firme cu astfel de atribuţii (contractate în acest sens), cât şi de instituţii de control.

În privinţa stadiului de implementare, pe primul tronson al drumului (Iaşi – Movileni – DJ281D, 30 km) lucrările au fost executate în proporţie de 82%, iar pe cel de-al doilea tronson (între Coarnele Caprei – Gropniţa şi, respectiv, Belceşti; 22 km) într-o pondere de 80%. Aceste tronsoane au fost contractate încă din noiembrie 2019, iar principalul antreprenor al lucrării este firma Alpenside. Printre lucrările care au rămas de executat se numără accesuri la proprietăţi, relocarea unor reţele de utilităţi, realizarea de drumuri laterale, finalizarea unor suprastructuri, turnarea stratului de uzură, realizarea marcajelor şi montarea indicatoarelor rutiere. În cazul celui de-al treilea tronson (Belceşti – Cepleniţa – DN 28B – Lespezi, 41 km), ordinul de începere a fost emis în luna iulie, după ce licitaţia a fost adjudecată de către Daroconstruct.

Cum justifică CJ întârzierile

Acesta a fost şi cel mai „încercat” sector al drumului, prima licitaţie fiind organizată încă de acum 3 ani: numeroase contestaţii şi acţiuni în instanţă au tergiversat semnarea contractului de lucrări. La primul tronson, potrivit CJ, au fost semnate 2 acte adiţionale care au prelungit finalizarea lucrările până la sfârşitul lunii septembrie 2022 (10 luni faţă de termenul iniţial). La fel s-a întâmplat şi în cazul celui de-al doilea sector, prelungirea fiind, în această situaţie, până la începutul lunii octombrie 2022.

Pentru cel de-al treilea tronson, lucrările recent contractate ar urma să fie finalizate până în decembrie 2023. Întârzierile în execuţie au avut mai multe cauze, iar principalele vizează: reţele de utilităţi care interferau cu execuţia lucrărilor (conducte de gaz, fire electrice de înaltă tensiune în patul drumului, studii de coexistenţă), condiţii impuse de diverse avize (gospodărirea apelor, arii protejate, captare ape fluviale, puţuri forate etc.) şi, nu în ultimul rând, criza economică mondială care „a perturbat întreaga economie, creşterea excesivă a preţurilor şi criza provocată de Covid”.

„Suntem în execuţie, respectăm un proiect tehnic avizat şi aprobat de către toţi factorii decizionali, suntem în cadrul graficului de execuţie a lucrărilor, nu au fost sistări sau întreruperi de lucrare asumându-ne să lucrăm chiar şi în condiţii de criză Covid, criza economică – ajustare de preţuri etc.”, mai precizează Marieta Afilipoaie în nota de informare. Dacă pe cei 92 km de drum de pe raza judeţului Iaşi lucrările sunt în grafic, aşa cum susţin autorităţile ieşene, deficienţe mari sunt pe cei 76 km din judeţul vecin, unde licitaţiile au fost organizate de Consiliul Judeţean Suceava: contractele de lucrări au fost reziliate, iar stadiul fizic de execuţie este de 37% pe primul tronson şi, respectiv, 20% pe cel de-al doilea sector.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
0.6 ° C
1.6 °
0.6 °
75 %
1.6kmh
100 %
vin
2 °
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
3 °
mar
2 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...