Asta s-ar putea spune despre drumul lung de 8 ani al Axei rutiere Iaşi-Suceava de la pământ la asfalt: are un lot fix în mijloc care ar putea să nu mai vadă niciodată asfalt, scrie Ziarul de Iaşi. Practic, fix lotul din mijlocul rutei a mai rămas de făcut, încurcat în contestaţii şi termene care dau să expire. Asta în timp ce segmentele de drum judeţean modernizate deja salvează timpul navetiştilor şi localnicilor. O axă rutieră atât de importantă nu şi-a atins însă scopul: oferirea şoferilor din cele două judeţe o alternativă, mai rapidă şi mai puţin aglomerată, faţă de cea actuală prin Paşcani-Fălticeni. Mai grav: din cauza întârzierilor şi neregulilor, întreaga finanţare UE pentru proiectul de 170 km s-ar putea evapora. Asta în timp ce celelalte două axe strategice judeţene făcute tot pe banii UE, Iaşi-Vaslui şi Iaşi-Botoşani, sunt perfect funcţionale.
Concret, Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava echivalează cu modernizarea mai multor segmente de drum judeţean, pe un traseu destul de sinuos, dar care în final va aduce mai multe avantaje. Totuşi, stagnarea atribuirii Lotului 3 face ca unul dintre cele mai importante pentru ieşeni – ocolirea celebrei gâtuiri de la Podu Iloaiei care creează ambuteiaje uriaşe pe E583/DN28 – să se lase aşteptat.
Alternativă la ambuteiaje
Practic, odată cu modernizarea tuturor celor cinci loturi în care e împărţită Axa rutieră, va mai exista o alternativă la traseul actual de la Iaşi la Suceava (cel prin Paşcani-Fălticeni, 145 km pe drumuri naţionale, traseu foarte aglomerat acum), una comparabilă ca număr de kilometri (155 km). Drumurile judeţene modernizate cu banii alocaţi prin Programul Operaţional Regional, contract de finanţare semnat în septembrie 2017, vor avea lăţimea unei benzi de 3,5 metri, la fel ca pe drumurile naţionale.
Pentru moment, de la Iaşi se poate merge în viteză până la Belceşti, acolo unde se termină al doilea lot. De la Belceşti până la limita judeţului Suceava sunt şi segmente de drum de pământ bătut cu piatră.
De la Cotnari, pe un alt drum judeţean recent modernizat, se poate ieşi înainte de Paşcani. Dar drumul de la Belceşti la Cotnari e pe alocuri „praf”, iar distanţa (mai mult de 25 km în plus până la Paşcani) nu mai pare aşa de mare când traficul pune „dop” la Podu Iloaiei.
Cum arată primii 50 km: fără gropi, atracţie pentru trafic
Am parcurs traseul deja modernizat în proporţie de 95 la sută al celor două loturi care s-au aflat în lucru de la sfârşitul anului 2019. Ele sunt în prelungire acum, după apariţia unor „surprize” în teren, nedetectate nici de studiul de fezabilitate şi nici de proiectul tehnic. De aceea, termenul de finalizare pentru fiecare a fost prelungit cu 6 luni.
Cât priveşte Lotul 3, firma care va câştiga până la urmă licitaţia blocată acum într-o a treia serie de contestaţii va trebui să se întreacă pe sine ca să încheie lucrările înainte de sfârşitul anului 2023.
Primul lot ieşean din Axa rutieră începe în Copou, la ieşirea din oraş. După ce te „eliberezi” de municipiul Iaşi, drumul parcă devine mai larg, deşi e tot o bandă pe sens. Viteza creşte şi prima localitate, Breazu, trece rapid. Altădată, de aici începea o lungă porţiune off-road: şoseaua era goală, dar plină de gropi. Astăzi, carosabilul e ca-n palmă. Bucuria localnicilor şi a navetiştilor, care acum aglomerează drumul – până la intrarea în municipiul Iaşi, unde începe calvarul orelor de vârf. Dar asta e altă problemă de rezolvat.
Acum, constructorul mai are de lucru la podeţele din faţa porţilor caselor, la trecerile la nivel cu calea ferată, dar şi la câte o bandă – cum e între localităţile Larga Jijia şi Mălăieşti. Aici şi pe încă alte câteva segmente din preajma lacurilor de pe cursurile râurilor Bahlui şi Jijia, cei de la Apele Române au cerut lucrări suplimentare după începerea derulării contractului de modernizare a drumului.
Şoseaua îşi continuă parcursul pe malul lacului Bulbucani, iar pe digul care îl separă de Bulbucani 1 se îngustează din nou la o bandă pe o distanţă de câteva zeci de metri. Segmente cu doar o bandă modernizată ne întâmpină şi la Focuri. Şi în Coarnele Caprei „dispare” o bandă, tot pe câteva zeci de metri.
La capătul şantierului
La intrarea în Belceşti, călătorul are impresia că se termină asfaltul. E un alt dig peste care trece şoseaua şi unde parcă nu s-a lucrat deloc. De fapt, în această localitate e capătul Axei ieşene modernizate. Mai departe, spre limita judeţului Suceava, 96 de milioane de lei aşteaptă să fie cheltuiţi. Este suma alocată pentru Lotul 3.
Întreaga Axă a fost estimată în 2017, la momentul semnării contractului de finanţare, la 73 de milioane de euro. Primele licitaţii nu au atras pe nimeni, nici la licitaţiile organizate de CJ Iaşi, nici la cele lansate de CJ Suceava, aşa că la cele 73 de milioane s-au mai adăugat 30. Banii au venit din partea celor două consilii judeţene, cu promisiunea că „suplimentul” va fi decontat de Guvern.
Dar alternativa interjudeţeană Iaşi-Suceava tot nu va putea fi folosită de la un capăt la altul, deşi rămâne un plus incontestabil în ce priveşte confortul deplasărilor pe loturile (aproape) finalizate. Cei de la CJ Iaşi sunt optimişti că firma care va câştiga contractul pe acest ultim lot, lung de 40 km, îl va onora fluierând. Deşi n-ar fi mare lucru să ajungă prima la Suceava Autostrada Moldovei (A7), înainte să fie gata Axa rutieră. Şi, mai grav : am putea pierde fondurile UE dacă nu ne încadrăm în termen.