Membrii de sindicat de la CNAIR primesc zece sporuri și au 19 zile muncite lunar.
Ion Lixandru, membru din februarie 2021 în Consiliul de Administrație al Companiei de Autostrăzi (CNAIR), a denunțat privilegiile sindicaliștilor din compania deținută de Ministerul Transporturilor. Trimis ca administrator de ministrul Cătălin Drulă, Lixandru a declarat pentru Economedia.ro că vrea un nou contract colectiv de muncă, dat fiind că actualul contract le permite membrilor de sindicat să încaseze câte zece sporuri care ajung până la 60% din venituri. Mai mult, el arată că membrii de sindicat au o medie de lucru de doar 19 zile lunar, restul fiind libere, potrivit News.ro.
“De când am fost invitat de ministru în CA al CNAIR am început să mă uit la veniturile angajaților. E o balama care scârțâie rău de tot când vezi ce venituri au comparativ cu veniturile din piața liberă. Am o frustrare enormă, mă uit în ochii colegilor mei din domeniul privat și nu e în regulă. Pe lângă salariu au bonusuri, tichete, spor de limbi străine, zile libere. Plus bonus de patru-cinci salarii la ieșirea la pensie. Mai ales că discutăm de bani publici, de o companie din bani publici”, a declarat Lixandru.
Privilegiaţi şi după pensionare
El avertizează că toate aceste cheltuieli suplimentare se răsfrâng și în creșterea pensiilor: “toate aceste bonusuri, tichete și sporuri se adaugă la venituri, peste salariu, și se rostogolesc în pensii. Deci cheltuiala din bugetul statului se prelungește și după pensionare”, a declarat pentru Economedia.ro Ion Lixandru, care este antreprenor de 31 de ani și coordonatorul departamentului de infrastructură al Coaliției pentru Dezvoltarea României.
Imediat după ce a început să analizeze cheltuielile CNAIR, Lixandru a fost atacat public de sindicatul din CNAIR “Elie Radu”. Sindicaliștii l-au acuzat pe acesta de un presupus caz de incompatibilitate, pentru că ar fi concomitent proprietar și administrator al unui grup de firme cu activitate de transport și comerț cu mobilă și vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.
“Sunt doar administrator la CNAIR. Mă interesează să protejez cheltuiala corectă a banului public. Sunt şi proprietar al companiilor mele: Camion Logistic, Metal Construct Carpatina (închiriere spaţii proprii industriale), Romtrailer Service (reparaţii vehicule tractate). Acestea nu au legătură cu domeniul de activitate al CNAIR. Problema celor care fac aceste afirmaţii e că a venit unul care se comporta ca antreprenor. Este vorba de sindicatul din cadrul companiei”, a spus Lixandru pentru News.ro, în replică la acuzațiile sindicaliștilor.
O simplă verificare arată că acuzele sindicaliștilor nu se susțin. Ion Lixandru nu mai este de mulţi ani membru UNTRR, cu atât mai puțin vicepreşedinte, iar firma Camion Logistic nu are contracte cu statul şi se ocupă cu închirierea spaţiilor comerciale.
Riposta violentă a sindicaliștilor vine în contextul în care membrii Consiliului de Administraţie discută posibilitatea ca noul Contract colectiv de muncă să fie semnat chiar de Consiliul de Administrație şi nu de directorul general, Mariana Ioniţă, care vine chiar din rândul angajaților. Un alt motiv al rezistenței la reformă din este proiectul pentru implementarea sistemelor de monitorizare şi control: camere video cu înregistrarea automată, cântare pentru camioane la vămi şi Agenţiile de Control şi Încasare (ACI), un sistem inteligent pentru verificarea circulaţiei etc.
Ce fac aceste sisteme? Reduc semnificativ posibilitatea de fraudare. Relevantă pentru problematica banilor nefiscalizaţi pe care CNAIR îi pierde este situaţia de la sfârşitul anului trecut la vama Nădlac 2, cea mai tranzitată ca număr de TIR-uri: Încasările de la punctul de control al traficului de mare tonaj din Vama Nădlac 2 au crescut în primele 10 luni din 2020 cu 2.500 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut, după o anchetă a DNA, anunţa Regionala de Drumuri şi Poduri Timişoara.
CNAIR este una dintre cele mai mari companii din România şi are circa 6.900 de angajați.
Actualul Contract Colectiv de Muncă expiră în luna septembrie, dar se prelungește automat în starea de alertă. “Eu cât timp voi fi administrator la CNAIR nu voi semna un contract ca acesta. Plus că, din cauza acestor venituri nerealiste, atrage mulți angajați din piața privată, iar companiile care chiar fac treabă nu mai au forță de muncă”, a mai spus Ion Lixandru.