Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, revine la ideea bacalaureatului diferenţiat. Oficialul susţine că absolvenţii de liceu ar trebui să aibă posibilitatea de alege între un bacalaureat pentru accesul la universitate şi un bacalaureat profesional. „Din punctul meu de vedere, este un obiectiv personal, dar cred că în egală măsură este un obiectiv pentru societate. Toată şcoala profesională trebuie să devină duală. De aceea am cerut sprijinul mediului de business, mediului economic, de care avem nevoie pentru activitatea de practică. Liceul tehnologic trebuie să-l restructurăm şi să-l gândim ca un liceu care profesionalizează, un liceu dual, cu două posibilităţi de ieşire… La ieşire, eu cred că trebuie să rămână opţiunea absolventului de liceu în a susţine un bacalaureat naţional, care să-i permită accesul într-o universitate, şi o altă rută, cu un bacalaureat tehnologic sau profesional, care să nu-i permită accesul în universitate, subliniez acest lucru, dar care să-i permită la nivelul următor de pregătire un acces într-o formă de profesionalizare duală”, a explicat Andronescu.
Fiind întrebată dacă aceste elemente vor incluse în noua Lege a educaţiei, ea a menţionat: „Este un punct de vedere pe care eu pot să-l exprim, dar sigur că ascult toate celelalte puncte de vedere”. „Eu cred că viitoarea Lege a învăţământului trebuie să genereze o viziune de evoluţie a sistemului de învăţământ. Ce vrem noi de la cei şcoliţi? Vrem să le dezvoltăm personalitatea? Da, atunci trebuie să ne uităm în programele şcolare în aşa fel încât acest lucru să se întâmple. De ce pun accent pe acest lucru? Pentru că niciunul dintre cei şcoliţi acum nu crede că o să aibă în perioada activă a vieţii fiecăruia dintre ei un singur job şi atunci trebuie ca această personalitate să se poată adapta la schimbările din viaţă, să nu le ia ca pe nişte şocuri, cărora pot să le facă faţă”, a afirmat ministrul Educaţiei.
Bacalaureatul profesional este o idee mai veche a Ecaterinei Andronescu. În 2012, la cel mai recent mandat al său de ministru, susţinea acelaşi bacalaureat profesional, atunci promovat printr-un proiect de lege. Andronescu a ameninţat atunci că guvernul va da ordonanţă de urgenţă pentru a trece acest tip de bacalaureat, dacă parlamentarii întârzie votul.
În 2009,pe când era ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu a decis desfiinţarea şcolilor de arte şi meserii (şcolile profesionale). Locurile destinate acestui tip de învăţământ au fost transformate în locuri pentru liceele profesionale şi tehnice, pentru a căror absolvire elevii trebuia să susţină examen de… bacalaureat.
În iulie 2012, Ecaterina Andronescu a negat acest lucru, afirmând că nu ea a fost cea care a desfiinţat şcolile profesionale şi că de fapt a „regândit şcoala profesională transformând-o în şcoala de arte şi meserii”. Ea a susţinut că la momentul în care a revenit la minister, în 2009, a constatat că „şcoala de arte şi meserii nu le era utilă pentru că nu-şi găseau loc de muncă”.
De atunci, însă, în România se manifestă o criză profundă de meseriaşi în orice domeniu de activitate.
Ecaterina Andronescu este la cel de al patrulea mandat de ministru al Educaţiei. Ea a mai avut acest portofoliu în perioada decembrie 2000 – 19 iunie 2003 (Guvernul Năstase), în perioada decembrie 2008 – octombrie 2009 (Guvernul Boc) şi în perioada iulie 2012 – decembrie 2012 (Guvernul Ponta).
„Din punctul meu de vedere, este un obiectiv personal” pai cum piz** mat** vii tu sa iti impui obiectivele personale intr-un minister ? Mai ales ca ai fost votata( sa zicem) de catre popor ca sa ii reprezinti interesele sale, nu pe ale tale !
Asta e drama, aveti mare dreptate. Oamenii astia care ne conduc au doar obiective personale, ati sesizat foarte bine.