Comisia pentru libertăţi civile a Parlamentului European a votat reguli mai stricte pentru serviciile de comunicaţii online – mesagerie sau e-mail – cum ar fi WhatsApp şi Skype, restricţionând modalităţile prin care acestea îşi pot urmări utilizatorii, informează Reuters.
Conform noii versiuni a proiectului ePrivacy, operatorii de telecomunicaţii şi serviciile online trebuie să garanteze confidenţialitatea comunicaţiilor clienţilor şi să ceară acordul utilizatorilor înainte de a-i urmări pe internet pentru a le prezenta reclame personalizate. Regulile urmăresc să supună firmele cu specific online aceloraşi condiţii aplicabile deja companiilor de telecomunicaţii.
Parlamentarii europeni au înăsprit propunerea înaintată de Comisa Europeană, cerând ca setările implicite ale browserelor de internet să nu permită publicitatea personalizată pe baza istoricului de navigare. Utilizatorilor li se va cere opteze pentru acceptarea de cookies.
Townsend Feehan, director general al IAB Europe (asociaţia agenţiilor de publicitate online) a criticat măsura. El a explicat că serviciile online se bazează pe modele de afaceri alimentate cu date şi finanţate din reclame pentru a putea susţine financiar crearea de conţinut şi că „un conţinut care trebuie oferit pe degeaba va ajunge să nu valoreze nimic”.
Organizaţia Europeană a Consumatorilor (BEUC) a salutat însă votul în comisia parlamentară, arătând că clienţii nu trebuie forţaţi să renunţe la confidenţialitate când accesează un site web, trimit un e-mail sau cumpără online. Votul nu a fost unanim, iar parlamentarii celui mai mare grup de centru-dreapta au fost împotrivă. Decizia nu este oricum finală: Parlamentul European trebuie să realizeze un compromis între punctele de vedere diferite ale statelor membre ale UE.